Att välja linuxdist

PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Raniz

Medlem i: 5911 dagar
Från: Horn
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2004-03-26 13:19      Ämne: Att välja linuxdist Citera

Eftersom det har ploppat upp en del trådar om vilken linuxdist man ska välja tycker jag det skulle behövas en tråd med information om de vanligaste distarna...

Om ni tycker att det saknas något om en dist - eller kanske en hel dist - så släng iväg ett PM eller ett mail så ska jag uppdatera. Skriv inget sådant i tråden, det blir så rörigt då.

Först en presentation av de olika distarna:
  • Knoppix:
    Knoppix är en sk Live-dist, en distribution som man inte behöver installera. Man stoppar bara i skivan när man startar datorn och så laddas Linux ifrån skivan. En mycket smart lösning om man vill pröva på Linux, men inget vidare om man vill köra linux på hel- eller deltid.

• Red Hat/Fedora:
    Red Hat Linux är (var) nog den populäraste distributionen som finns, många (okunniga) förknippar Linux med Red Hat och vice versa.
    Numera har gratisversionen av Red Hat Linux brutit sig loss och heter Fedora. Fedora kommer med ett smidigt installationsprogram, och ett paketsystem som det råder delade meningar om Wink
    Om du vill ha ett enkelt men kraftfullt system och litar på majoriteten är Fedora rätt distribution för dig.

• Mandrake Linux:
    Mandrake linux är snarlikt Fedora, men skiljer sig på vissa punkter. Vissa menar att Mandrake är "lite för mycket", medans andra tycker att Mandrake är precis lagom mycket. De säger själva att deras mål är att göra Linux lika enkelt att använda som Windows eller Mac OS, vilket många anser att de har lyckats med.
    Mandrake använder sig av samma paketsystem som Fedora, men har ett annat gränssnitt till det.
    Kort sagt, en enkel dist med grafiska gränssnitt för det mesta. Mandrake linux har även (enligt mig) det klart snyggaste installationsprogrammet Wink

• SUSE LINUX:
    Suse Linux bygger på samma idé som Fedora och Mandrake. Att göra det så smärtfritt som möjligt för användaren att starta med Linux, eller för den delen konvertera från Windows. Installationen av Suse sker via ett installationsprogram som hjälper dig att konfigurera det mesta och man har ganska bra kontroll över vad som sker om man vill det.
    Den stora fördelen med Suse är dess kontrollpanel, Yast är själva hjärtat i Suse, här uppdaterar du och installerar program samt konfigurerar din dator.
    Suse är en klar konkurrent till Fedora och Mandrake även om paketsystemet inte är imponerande stort till Suse Personal så finns det mesta man behöver, och det finns ännu fler paket om man väljer att köra Professional (som dessvärre kostar pengar om jag fattat saken rätt).
    Om du vill pröva på Suse så finns det en Live-Eval cd som fungerar på samma sätt som Knoppix.

• Slackware:
    Slackware är valet för dig som vill ha lite mera kontroll över systemet och inte drar dig för att göra saker och ting själv. Installationen av Slack är inte lika snygg och simpel som för Fedora, Mandrake och Suse, men man har mycket bättre kontroll över vad som händer. Även slackware har ett paketsystem, om än inte ett så avancerat som vissa andra distar. Slackware kommer även med ett system för att hålla systemet uppdaterat och installera vissa program, Swaret heter det och är lite mer avancerat än det vanliga paketsystemet. Swaret klarar - till skillnad från det vanliga paketsystemet - även av att lösa beroendeproblem (så kallade dependencies).
    Om du tycker om att ha full kontroll över ditt system och inte har något emot att göra en del själv så ska du nog ta och pröva på Slackware.

• Debian GNU Linux:
    Debian är inte heller det lika enkelt som Fedora, Mandrake och Suse, men det har ett logiskt installationsprogram och ett underbart paketsystem. Om man inte är helt fastkörd i de principer Windows fungerar efter bör man inte ha några som helst problem att installera Debian. När man har installerat Debian kan man börja komma i kontakt med APT, ett av linuxvärldens mest älskade paketsystem. APT ser till att beroendeproblem löses vid installation och ger även goda möjligheter till att hålla systemet uppdaterat.
    Om du vill lära dig Linux så är Debian en bra dist, med den största paketdatabasen jag känner till kommer du heller aldrig att få slut på program Smile

• Gentoo Linux:
    Gentoo är en ganska nymodig dist som baserar sig på grundtanken att allt ska optimeras. De flesta paket kompileras ifrån källkod, detta tar betydligt längre tid än vad det tar att installera färdigkompilerade binärer (som tidigare nämda distar använder sig av), men resulterar i att man kan utnyttja sitt system till max.
    Tillsammans med APT delar Portage förstaplatsen bland paketsystem, Portage har ett smidigt sätt att lösa beroenden och gör det enkelt att hålla systemet uppdaterat.
    Den största nackdelen med Gentoo är den svåra installationen, något som kan komma att ändras inom en snar framtid eftersom ett installationsprogram diskuteras.
    Om du inte har något emot att programmen kompileras och vill ha kontroll på ditt system ska du välja Gentoo.
    En varning: Gentoo Linux laddar hem alla program i källkod, vilket tar betydligt längre tid att ladda hem än binära filer, så om du sitter på modem ska du nog överväga Debian istället.

• Linux From Scratch:
    Linux From Scratch, eller LFS, är helt enkelt vad det låter som. Du bygger upp ditt system från grunden utan några som helst hjälpmedel. Vad ska detta vara bra för? Jo du får fullständig kontroll över ditt system. Du lägger endast in det du behöver och sparar på så vis en j*vla massa plats. Oxygen nämde en webbserver som tog upp 5mb diskutrymme, slå det om du kan Smile
    Så om du vet vad du gör och vad du vill ha så är kanske LFS något för dig? Ge det en chans och om det verkar vara lite för avancerat för dig så kan du ju alltid pröva på Slackware, Gentoo eller Debian istället.

• Clarkconnect::
    Clarkconnect är baserad på RedHat men modifierad för att passa bättre som server-os. Man kan välja vilken typ av server man vill och ställa in denna tack vare ett inställningsprogram. Jag har inte prövat eller ens sett clarkconnect i bruk, utan all information kommer ifrån dafreezer

• Xandros:
    Xandros är baserad på Debian och målet med disten är att skapa ett alternativt OS till Windows. Bland annat används en modifierad version av KDE. popsork säger att det är mycket smidigt att uppdatera systemet med hjälp av den medföljande mjukvaran.
    Notera att Xandros inte finns att ladda hem gratis!
    Mina tankar kring Xandros:
    Av ovanstående anledning måste jag nog ställa mig tvivlande till om Xandros verkligen är något att ha. Standardversionen kostar $39 på deras hemsida, och detta för en dist som i stort sett är Debian med lite extra program? Deluxe-versionen ser dock något bättre ut. En manual på 350 sidor, en skiva med en massa extraprogram och Crossover Office ingår då i paketet, man får dessutom 60 dagars support, men att punga ut med dryga 700 ($89) för detta känns fortfarande onödigt.
    Men om du är intresserad av Xandros och tycker att det verkar vara värt pengarna så tänker inte jag stå i vägen, jag är ju trots allt bara en OpenSource-fanatiker som tror att allt går att lösa med öppen källkod Wink

• Crux:
    Jag kan inte komma på något bättre än att citera CRUX-manualen här:
    Citat:
    There are many Linux distributions out there these days, so what makes this distribution any better than the others? Well, it's all about taste really. I can give you a hint about my taste, and perhaps we share the same taste, or we don't. First of all, I want a distribution made with simplicity in mind from beginning to end. Further, I want my packages up-to-date, not the latest bleeding-edge-alpha version, but the latest stable version. I want to easily create new and update old packages (updating a package in CRUX is often just a matter of typing pkgmk -d -u). I want packages optimized for my processor (think -march=i686). I don't want my filesystem cluttered with files I never use (think /usr/doc/*, etc). If I need more information about a specific program, other than information found on the man-page, I'll find it on the net. And finally, I want to use new features offered by recent Linux kernels (think devfs, reiserfs, ext3fs, etc).

If you are a somewhat experienced Linux user that wants a clean and solid Linux distribution as the foundation of your installation, prefers editing configuration files with an editor to using a GUI, and doesn't hesitate to download and compile programs yourself, then this distribution might suit you well.

Crux är helt enkelt en enkel dist för de användare som föredrar att sköta det mesta själva.

Sedan själva valet:

Steg 1: Fundera över vad det är du egentligen vill göra.
  • Vill du bara leka runt lite och se om Linux är något för dig, så ska du börja med Knoppix, eftersom det inte behöver installeras på hårddisken.
  • Om du har bestämt dig för att använda linux men inte vill/orkar sätta dig in i hur precis allt fungerar ska fundera på att välja Fedora, Mandrake eller Suse, då dessa ger dig ett fullt fungerande system som är lika enkelt (eller t.o.m. enklare) att sköta som Windows och Mac OS.
  • Vill du å andra sidan lära dig hur Linux fungerar och är uppbyggt ska du ta en av de lite mera krävande distarna. Debian, Slackware och Gentoo är alla distar som kräver att man sätter sig in lite mera i hur systemet fungerar, samtidigt som man lär sig väldigt mycket.

Steg 2: Bestäm dig för vad du vill ha Linux till.
  • Vill du använda Linux som ett vanligt Desktop OS spelar det ingen roll vilken dist du väljer, gå efter vad jag sa i föregående stycke.
  • Vill du däremot använda Linux som ett Server OS kan du köra vilken dist som helst, men jag rekommenderar att du kör en dist som erbjuder mer kontroll över vad som installeras och körs. För detta ändamål lämpar sig Debian, Slackware och Gentoo bäst.

Steg 3: Ladda hem distributionen.

Många distributioner finns att ladda hem ifrån många olika ställen, därför leder de flesta länkarna till listor på servrar där man kan ladda ner disten. Se till att välja en server som ligger nära dig (nordiska och tyska servrar brukar vara snabbast) för att få så bra hastighet som möjligt!
Om du kommer in på en server och det finns en massa mappar med namn som: x86, AMD64, i586, ppc etc. betyder det att distributionen finns i olika versioner till olika plattformar. Har du en ny PC ska du gå in i den mapp som stämmer överens med den processor du har, om det inte finns någon sådan mapp så ska du gå in i x86 eller den variant av i386/i586/i686 som har högst nummer. Har du en Mac så är det ppc som gäller.Det finns även många servrar som har många distributioner. Här kommer några som ligger nära oss i Sverige:Känner du till en snabb server som håller med uppdaterade versioner av de olika distributionerna? Skicka iväg ett PM så ska jag lägga till den i listan!

Steg 4: Sök hjälp.

Om du kör fast (vilket alla någon gång gör), så ge inte upp! Det finns många bra sätt att få hjälp på; kunniga kompisar, forum, IRC (enligt andersw ligger de flesta kanaler under irc.freenode.net) och officiell dokumentation.
Här kommer lite länkar som kan vara till hjälp:
Om du känner till någon bra sida som inte finns med i ovanstående lista så skicka iväg ett PM så ska jag lägga till den!

Passar på att lägga till lite bra IRC-kanaler, eftersom jag själv inte nyttjar IRC så får ni hemskt gärna komma med förslag på kanaler som bör vara med i listan!
  • #linux.se@quakenet.org

Till sist vill jag bara önska Lycka till!

/Raniz

Historia:
2004-03-28: Lagt till länkar för nedladdning av distarna på hagmans förslag.
2004-03-28: andersw tyckte att jag skulle nämna något om support via IRC, vilket är en bra idé.
2004-04-18: Lade till en sektion med IRC-kanaler.
2004-04-18: Oxygen tipsade om att paketsystemet till Slackware heter SWARET.
2004-06-01: Meningsbyggnad... "ett några" Wink
2004-06-02: Lade till Xandros på förslag av popsork
Lade till Crux på förslag av f@lcon
2004-09-29: Reviderade Slackware pga klagomål Wink
2004-10-15: Lade till Linux From Scratch på Oxygens begäran
2004-10-15: Ändrade beskrivningen av Suse Linux

Senast ändrad av Raniz den 2004-10-15 12:22, ändrad totalt 14 gånger

#312470 @ http://counter.li.org/
<Snorlander> eller va fan kan ju lika gärna köra...
<Snorlander> =) sätter igång nu... kanske ringer om det strular

Matte om att byta till Linux Smile
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande AIM-adress MSN Messenger ICQ-nummer
andersw

Medlem i: 6291 dagar
Från: Jönköping

Inlägg Skrivet: 2004-03-26 18:42      Ämne: Citera

-klistrar-

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
@nders

Medlem i: 5795 dagar
Från: Förvisad till Stockholm

Inlägg Skrivet: 2004-05-29 10:56      Ämne: Citera

Härligt skrivet, Raniz! Sånt här uppskattas! Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
F@lcon

Medlem i: 5745 dagar
Från: /dev/null

Inlägg Skrivet: 2004-06-02 01:30      Ämne: Citera

Nice.

Tycker dock nog att CRUX (www.crux.nu) borde få vara med också. Crux är i686 optimerat och utvecklas av en svensk vid namn Per Lidén. Bygger liksom Gentoo på kompilering av källkod.

DeeJam

Medlem i: 6173 dagar
Från: Sundsvall

Inlägg Skrivet: 2004-06-09 16:36      Ämne: Citera

Beskrivningen av Slackware är vidrig. Jag är sårad!

Till toppen på sidan
Oxygen

Medlem i: 5742 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2004-06-10 00:38      Ämne: Citera

Jo, Slackware är mycket bättre än vad det låter som att det är här! Smile

John

Medlem i: 6285 dagar

Inlägg Skrivet: 2004-08-21 19:38      Ämne: Citera

Ska man prata lite mer utförligt om Slackware (som jag, och förmodligen många med mig anser förtjänar en mer ingående beskrivning) kan man väl säga ungefär följande:

Slackware är den äldsta, nu levande linuxdistributionen. Installationen är ganska "rå" och teknisk, men med relativt bra kontroll över smådetaljer. Man kan fortfarande klara sig igenom en installation med att bara knacka i default-alternativen nästan överallt.

Med installationen följer inga som helst snygga grafiska admin-verktyg, utan det handlar nästan uteslutande om att editera text-konfigurationsfiler. I och med slackwares ålder och brist på egna verktyg gör att det i många avseenden utgör "minsta gemensamma nämnare" för de flesta distributioner (t.ex. konfiguration, sökvägar och program).

Paketverktyget, pkgtool (samt några andra tillhörande kommandon), är ett, jämfört med andra distributioner, väldigt enkelt pakethanteringsverktyg. Paketen är inget mer än .tgz-filer (.tar.gz) med de filer som ska installeras. Någon hantering av dependencies finns inte, verktygen kan inte så mycket mer än att installera och avinstallera saker i "paket" istället för "enskilda filer".

SWareT kan användas för att uppgradera paketen i distributionen, och ger också visst stöd för att ordna saknade dependencies, och checkinstall är ett nyttigt verktyg för att bygga egna paket från källkodsdistributioner (som f.ö. funkar utmärkt med rpm eller apt också). Dessa följer inte med slackware, utan måste installeras separat.

De paket som finns i distributionen är de mest grundläggande och de vanligaste bitarna, allt annat får man vanligen bygga själv (oftast från källkod). Man får många serverprogram (bl.a. mysql, postgres, samba, apache och php) och ett flertal fönsterhanterare (inklusive gnome och kde, men också ett flertal "lättare"), och en ganska grundläggande uppsättning webläsare, office- och multimediaapplikationer.

Vill man ha en "ren" linuxinstallation utan extra admin-lager, och som man vill kunna styra in i minsta detalj (och gärna också vet hur...) är slackware ofta ett bra val, kanske främst för servrar men också för workstations/desktops. Är man ute efter en enkel installation och en fullständig uppsättning program utan extrajobb är dock slackware inte att rekommendera.

Det finns också en live-cd-variant av slackware, SLAX ifall man vill pröva hur det känns.

Owd

Medlem i: 5096 dagar

Inlägg Skrivet: 2005-11-08 11:04      Ämne: Citera

ubuntu är ett bra desktop dist och serverdist lägg till det..

mixdisk

Medlem i: 4991 dagar
Från: Nykvarn

Inlägg Skrivet: 2006-01-02 23:35      Ämne: Citera

Damn Small Linux och Geexbox är värt att nämnas. Det kanske inte är något för en desktopdator, snarare för en HTPC (geexbox) eller slö lappis (DLS). Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Arood

Medlem i: 5287 dagar
Från: Robertsfors

Inlägg Skrivet: 2006-01-08 20:58      Ämne: Citera

Saknar Ubuntu (och Kubuntu) i listan Smile

carramba

Medlem i: 6047 dagar

Inlägg Skrivet: 2006-01-08 23:35      Ämne: Citera

eftersom forum bahandlar webservrar så tycker jag unix har lämnats orättvis otanför diskusionen...
framföralt det mest pålitliga (menas högsta uptime) webservrar (os) körs här på jorde dvs freeBSD och BSD
samt resten av denna BSD familj.

http://www.bsd.org/

Hrafninn

Medlem i: 5282 dagar
Från: Umeå

Inlägg Skrivet: 2006-10-19 12:29      Ämne: Citera

Jag skulle gärna vilja se Kororaa då den är oerhört populär just nu samt en av de absolut mest intressanta distributionerna på länge. Jag har slutat använda Linux själv för tillfället då mina programvaror inte tillåter att jag kör det, men jag har hunnit med att testa en hel drös. Wink

Kororaa är alltså en binär version av Gentoo som också är relativt enkel att installera. Förutom det så möts man, precis som i Gentoo, av ett helt eget system efter installationen utan en massa logotyper på pingviner eller annat dykt.

Kolla upp Kororaa här:
http://kororaa.org/

Här finns recensioner:
http://www.tuxmachines.org/node/5476
http://www.tuxmachines.org/node/6110

Till toppen på sidan
Malte
in memoriam 1

Medlem i: 6370 dagar
Från: Tingsryd

Inlägg Skrivet: 2007-05-05 03:02      Ämne: Citera

Jag vet inte hur aktuellt den här tråden är men jag fortsätter i den.

Jag har nu givit upp mitt försök att installera Ubuntu i en dator med några år på nacken.
1. Efter många om och men lyckades jag få skärmen att visa någon annan upplösning än 640x480. Dock måste skärmen vara på för att jag inte ska få låst vid denna upplösning vid start.
Grafikkort Nvidia.
2. Efter många om och men lyckades jag få operativsystemet att hitta och acceptera min nätverksskrivare. Dock går det inte att skriva ut sidor från Firefox.
3. Efter många om och men ger jag nu upp att försöka få ljud (Sb Audigy) på maskinen, och har bestämt mig för att strunta i Ubuntu.

Då är frågan vad jag ska välja istället.
Jag är inne på att välja något från en av de stora med ett starkt bolag i ryggen. Detta för att ha en större chans att kunna få drivrutiner etc som fungerar.

Har funderat på Suse då de har Novell i ryggen.
Ska jag isåfall välja openSuse, eller är det någon idé att betala några hundralappar för det? Får jag något mer än supporten när jag betalar för det?

Eller ska jag välja någon annan distribution?
Jag vill ha någon som kommer att fungera smärtfritt med en gång. Jag har inte tid att lägga ner 20-30 timmar för att få något att fungera. Då betalar jag hellre några kronor för det.

DavidF

Medlem i: 4489 dagar
Från: Nässjö

Inlägg Skrivet: 2007-05-16 01:17      Ämne: Re: Att välja linuxdist Citera

Raniz skrev:
Oxygen nämde en webbserver som tog upp 5mb diskutrymme, slå det om du kan Smile

Null HTTPd (26K src)

Till toppen på sidan
aquastorm

Medlem i: 4505 dagar
Från: Uppsala

Inlägg Skrivet: 2007-06-30 23:48      Ämne: Citera

Malte skrev:
Jag vet inte hur aktuellt den här tråden är men jag fortsätter i den.

Jag har nu givit upp mitt försök att installera Ubuntu i en dator med några år på nacken.
1. Efter många om och men lyckades jag få skärmen att visa någon annan upplösning än 640x480. Dock måste skärmen vara på för att jag inte ska få låst vid denna upplösning vid start.
Grafikkort Nvidia.
2. Efter många om och men lyckades jag få operativsystemet att hitta och acceptera min nätverksskrivare. Dock går det inte att skriva ut sidor från Firefox.
3. Efter många om och men ger jag nu upp att försöka få ljud (Sb Audigy) på maskinen, och har bestämt mig för att strunta i Ubuntu.

Då är frågan vad jag ska välja istället.
Jag är inne på att välja något från en av de stora med ett starkt bolag i ryggen. Detta för att ha en större chans att kunna få drivrutiner etc som fungerar.

Har funderat på Suse då de har Novell i ryggen.
Ska jag isåfall välja openSuse, eller är det någon idé att betala några hundralappar för det? Får jag något mer än supporten när jag betalar för det?

Eller ska jag välja någon annan distribution?
Jag vill ha någon som kommer att fungera smärtfritt med en gång. Jag har inte tid att lägga ner 20-30 timmar för att få något att fungera. Då betalar jag hellre några kronor för det.

Har du testat nya Ubuntu?

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum