Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
minero

Medlem i: 4030 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2020-12-26 20:38
Ämne: Markerade link-items lagras med värde
|
|
|
Hej!
Jag brottas med att skapa en horisontell länk-lista där man ska kunna markera ett av valen och sedan, utan att lämna sidan, gå till nästa liknande lista för att markera ett annat val och slutligen skicka iväg de två valda värdena med ett formulär.
Tänk er att man väljer man eller kvinna på rad ett och ett värde mellan 1 och 5 på rad 2 - och jag vill inte använda mig av checkboxar/ratioknappar.
Jag fastnarbåde i hur man markerar en länk (växlar mellan två css-stilar) och sedan lagras värdet. Förstår ni hur jag menar och har några tips? ☺️
Förstår att det är JavaScript för markeringen och php för att spara respektive värde i databasen vid submit.
Tack på förhand |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 5066 dagar Från: Mullsjö
Status: Offline
|
Skrivet: 2020-12-29 21:19
Ämne: Re: Markerade link-items lagras med värde
|
|
|
minero skrev: |
jag vill inte använda mig av checkboxar/ratioknappar. |
Du bör nog använda radio-knappar för att hålla koll på vad användaren har gjort för val. Men du kan du kan använda CSS för att gömma själva radio-knappen, och for-attributet för att klicka på ett annat element för att toggla knappen (trots att den inte syns).
https://stackoverflow.com/a/29346555/2104665
Och som du skrev får du sedan använda JavaScript för att dölja och visa nästa rad beroende på användarens val. Men du får nog ställa någon mer specifik fråga om vad du vill ha hjälp med. |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
|