Vädret just nu

PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
thedragon

Medlem i: 6045 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-03-31 12:40      Ämne: Vädret just nu Citera

Hello!

Jag har sedan igår natt arbetat på en webbsida som tar reda på vart man är just nu i världen och därifrån hämtar det aktuella vädret, den aktuella temperaturen och vinden. För att vara på den säkra sidan att GPS'n visar korrekt position, har jag lagt till en Google Maps-karta som berättar vart man är.

Tänkte höra med er om ni både kan och vill söka efter eventuella buggar och säkerhetshål. Jag hade problem med kartan, då den gärna ville centrera kartan så att markören var högst upp till vänster i Google Maps-kartrutan och även inte ladda allt innehåll i kartan, utan lämnar en grå ruta på många ställen.

Jag läste lite mer på Google Maps APIs sida och fann att koordinaterna enbart "ska" innehålla max 6 siffror, tillsammans med en punkt och ett möjligt minus-tecken (till exempel -34.397, 150.644). Förhoppningsvis åtgärdade detta buggen.

Det är även värt att påpeka att "Vädret just nu" är den allra första webbsidan jag har skapat, som är designad för både datorer och mobiler. Jag har enbart designat webbsidor för datorer... tills nu. Jag hoppas därför att mobilversionen är godkänd.

Adress: http://vadret-just.nu/ (BETA)

Tack på förhand.

Senast ändrad av thedragon den 2013-05-31 18:57, ändrad totalt 2 gånger

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Nikl-Studios

Medlem i: 3083 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-03-31 14:06      Ämne: Citera

Riktigt enkelt och snyggt också! Fungerade felfritt för mig. (Google Chrome) Smile

Till toppen på sidan
thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-03-31 14:10      Ämne: Citera

Nikl-Studios skrev:
Riktigt enkelt och snyggt också! Fungerade felfritt för mig. (Google Chrome) Smile

Man tackar så hjärtligt Smile Skönt att höra att det funkar utan några som helst problem hos en person.

Till toppen på sidan
Mr.1Buying

Medlem i: 3075 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 08:48      Ämne: Citera

Funkar fint hos mig med. (Enköping)

Ser dock inga möjligheter till säkerhetsbuggar så du är nog ganska säker där med. Du får däremot smisk för ditt val av Doctype Wink

Till toppen på sidan
Efterbliven

Medlem i: 2957 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 13:26      Ämne: Citera

På mobilen (Galaxy S II) såg den asnajs ut, och så fungerade den på millimetern (alltså GPS:en). Det enda som känns lite "dåligt" är designen som kan bättras på lite, men det är kanske det sista du fokuserar på i ett projekt som detta Razz.

Btw, du kan på 10-15 minuter väldigt lätt göra en Android-app som helt enkelt endast öppnar upp din sida i en fristående app.

Du kan säkert lägga till att din app kräver anvädning av mobilens GPS i manifest-filen på appen så att man slipper en pop-up. Jag skulle lätt tankat den appen :D

Till toppen på sidan
coolio_91

Medlem i: 4916 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 17:31      Ämne: Citera

Mr.1Buying skrev:
Du får däremot smisk för ditt val av Doctype Wink

Haha word!

thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 21:23      Ämne: Citera

Mr.1Buying skrev:
Funkar fint hos mig med. (Enköping)

Ser dock inga möjligheter till säkerhetsbuggar så du är nog ganska säker där med. Du får däremot smisk för ditt val av Doctype Wink

Tack ^^ Vad är det för fel på min DOCTYPE? Webbsidan ska ju funka till både mobilenheter och datorenheter.

Efterbliven skrev:
På mobilen (Galaxy S II) såg den asnajs ut, och så fungerade den på millimetern (alltså GPS:en). Det enda som känns lite "dåligt" är designen som kan bättras på lite, men det är kanske det sista du fokuserar på i ett projekt som detta Razz.

Btw, du kan på 10-15 minuter väldigt lätt göra en Android-app som helt enkelt endast öppnar upp din sida i en fristående app.

Du kan säkert lägga till att din app kräver anvädning av mobilens GPS i manifest-filen på appen så att man slipper en pop-up. Jag skulle lätt tankat den appen :D

Roligt att höra att webbsidan funkar som den ska Smile Jag kan ju titta på att göra en möjlig applikation till Android. Det är väl Python de använder sig av, eller? Menar du designen i mobilen eller när man besöker webbsidan genom en dator?

Till toppen på sidan
Efterbliven

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 22:32      Ämne: Citera

thedragon skrev:

Roligt att höra att webbsidan funkar som den ska Smile Jag kan ju titta på att göra en möjlig applikation till Android. Det är väl Python de använder sig av, eller? Menar du designen i mobilen eller när man besöker webbsidan genom en dator?

Det är Java man programmerar apps till Android med.. Du kan kolla upp 'Hello WebView' på android development..

Ang. designen tänkte jag mig kanske lite mer bilder, och kanske visa informationen i spalter om man får plats med det. Om det är soligt ute så visas en bild på en sol någonstans, om det är delvis molnigt så visas en sol med ett moln framför t.ex.. Känns lite tomt just nu imo Razz

Till toppen på sidan
thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-04-01 23:35      Ämne: Citera

Efterbliven skrev:
Det är Java man programmerar apps till Android med.. Du kan kolla upp 'Hello WebView' på android development..

Ang. designen tänkte jag mig kanske lite mer bilder, och kanske visa informationen i spalter om man får plats med det. Om det är soligt ute så visas en bild på en sol någonstans, om det är delvis molnigt så visas en sol med ett moln framför t.ex.. Känns lite tomt just nu imo Razz

Jag märkte det Smile Har tittat lite på Ecslipe, men jag får felmeddelanden hela tiden, även om jag gör som felmeddelanden säger, så jag har gett upp för ikväll. Man blir ju sur! Razz

Jag har också tänkt mig fler bilder, men jag tänkte på de med en GPRS-anslutning. Ju fler bilder man har, desto fler Kb tar webbsidan och slöar ner allt. Om den enbart laddar text och en karta, så är det ju perfekt Smile Webbsidan är seg som den är redan nu, på grund av Google Maps-kartan.

Till toppen på sidan
Efterbliven

Inlägg Skrivet: 2012-04-02 00:49      Ämne: Citera

thedragon skrev:

Jag märkte det Smile Har tittat lite på Ecslipe, men jag får felmeddelanden hela tiden, även om jag gör som felmeddelanden säger, så jag har gett upp för ikväll. Man blir ju sur! Razz

Jag har också tänkt mig fler bilder, men jag tänkte på de med en GPRS-anslutning. Ju fler bilder man har, desto fler Kb tar webbsidan och slöar ner allt. Om den enbart laddar text och en karta, så är det ju perfekt Smile Webbsidan är seg som den är redan nu, på grund av Google Maps-kartan.

Jo, programmering för Android är riktigt segt i början och dessutom är Eclipse ett värdelöst program imo..

Men sidan måste väl inte hämta alla bilder utan endast den bilden visar nuvarande väderlaget i området och den behöver inte vara större än 10 kB

http://img190.imageshack.us/img190/6919/soligt.png Denna bild är t.ex. endast 1.52 kB stor

Kanske

KOD:
1:
.content
2:
     background: url(http://img190.imageshack.us/img190/6919/soligt.png) no-repeat #FEFEFE right top;

där url:en ändras beroende på vad för väder det är.

Till toppen på sidan
thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-04-02 02:51      Ämne: Citera

Efterbliven skrev:
Jo, programmering för Android är riktigt segt i början och dessutom är Eclipse ett värdelöst program imo..

Men sidan måste väl inte hämta alla bilder utan endast den bilden visar nuvarande väderlaget i området och den behöver inte vara större än 10 kB

http://img190.imageshack.us/img190/6919/soligt.png Denna bild är t.ex. endast 1.52 kB stor

Kanske

KOD:
1:
.content
2:
     background: url(http://img190.imageshack.us/img190/6919/soligt.png) no-repeat #FEFEFE right top;

där url:en ändras beroende på vad för väder det är.

Jåå, men jag har i alla fall lyckats skapa en applikation som meddelar en att "Vädret just nu" enbart körs genom webbläsare och att man kan trycka på en knapp. So far so good Smile Nu ska jag bara fixa så att applikationen kollar om GPS'n är aktiverad eller inte i ens mobil, och just detta var visst svårare än vad jag trodde ><

10 kB är inte mycket, nej. Nu när du nämner det, så ska jag tänka på det Smile

EDIT
Efterbliven skrev:

Din önskan är min lag Smile Besök erik-edgren.nu/weather för att skanna in QR-koden och installera applikationen du har efterfrågat om. Applikationen gör exakt det du vill att den ska göra. Tänk dock på att det är allra första gången jag har skapat en applikation till Android, så se de eventuella buggarna som ett nybörjarfel Wink

Förresten! Det tog snarare 2-3 timmar för mig att skapa den applikationen ^^

Till toppen på sidan
coolio_91

Medlem i: 4916 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-04-02 13:36      Ämne: Citera

Jag tycker det ser bra ut men ser kartan som väldigt överflödig. Man går ju in för att kolla vädret och förhoppningsvis vet man väll själv vart man är. Tar du bort kartan så får du ner laddningstiden en hel del.

Men riktigt snygg design, enkelt och fint!

Btw <!DOCTYPE html> Wink

thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-04-02 14:53      Ämne: Citera

coolio_91 skrev:
Jag tycker det ser bra ut men ser kartan som väldigt överflödig. Man går ju in för att kolla vädret och förhoppningsvis vet man väll själv vart man är. Tar du bort kartan så får du ner laddningstiden en hel del.

Men riktigt snygg design, enkelt och fint!

Btw <!DOCTYPE html> Wink

Jag fixade in kartan för att man ska kunna se mer exakt vart i världen man är, så att man inte får ett stort frågetecken ovanför sitt huvud, när man bara ser den kända adressen Smile

Tack för kritiken ^^ Angående DOCTYPE'n, så har jag ändrat till <!DOCTYPE html>, då den är anpassad för HTML5, vad jag har läst.

EDIT
Läste på Google Gears APIs webbsida att den tjänsten inte längre finns med oss och har blivit ersatt av HTML5. "Vädret just nu"-webbsidan kan alltså krångla. Jag kommer att ta en närmare titt på hur jag går över till deras nya system, när jag väl har både tid och ork.

Till toppen på sidan
thedragon

Inlägg Skrivet: 2012-04-10 15:59      Ämne: Citera

"Vädret just nu" har fått sig ett ansiktslyft och har även fått sig en fin liten uppdatering rent funktions-mässigt. Då Google har bytt till HTML5 på sina tjänster, var även jag tvungen att byta. Webbsidan är med andra ord nu HTML5-anpassad, vilket har sina fördelar i framtiden.

Den andra uppdateringen är att webbsidan sparar ens kända adress i databasen, tillsammans med temperatur och vindhastighet, för att sedan skriva ut den högsta och lägsta temperaturen, och även den starkaste vindhastigheten för den kända adressen. Denna uppdatering kan anses som kränkande för vissa, men det var den enda lösning jag hade för att göra denna funktion möjlig och ni håller väl med mig, när jag säger att den är användbar? Smile Det är lättare att jämföra data från en känd adress, jämfört med koordinater, då koordinaterna alltid kan ändras, även om man är på exakt samma adress som visas på kartan.

Jag har även lagt till lite "onödig" information, som hämtar ens aktuella färdhastighet och höjd över havet. Denna information visas enbart om man är på en enhet som är mobiliserad, vad jag har förstått det som, som till exempel en mobil. Ni får mer än gärna se om färdhastigheten och höjden över havet även visas på bärbara datorer. Jag vet dock ej ännu om jag ska ta med färdriktning som visas som en kompass på kartan. Skulle den informationen vara för mycket?

När det gäller designen, så har jag delat upp innehållet till 2 olika paneler. Den vänstra panelen innehåller själva väderinformationen medan den högra beskriver vad "Vädret just nu" är för sida, hur man laddar hem applikationen och även lite mer information.

Om ni har version 1.4 av applikationen installerat på eran mobil, kan ni trycka på meny-knappen och välja "Uppdatera", så laddas applikationen hem per automatik. Om ni har en äldre version, är ni tvungna att gå till wrn.erik-edgren.nu via er dator och skanna QR-koden som finns längst ner på webbsidan.

Vad tycker ni om uppdateringen? Är någon information för mycket eller har webbsidan bara blivit bättre?

EDIT
Det finns några kända problem med det nya HTML5-systemet för Google Maps JavaScript API v3. Ibland vill den inte ladda kartan alls och därmed väderleksrapporten på min dator, medan hela webbsidan kan stänga ner webbläsaren helt i sin mobil. Jag vet inte varför det är såhär, då jag inte ser några som helst problem med källkoden, då den är rakt av "hämtad" från Googles egna dokumentation för denna tjänst.

Om ni upplever detta problem, rapportera gärna det till mig här.

Till toppen på sidan
flowlops

Medlem i: 3171 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-04-10 21:04      Ämne: Citera

Funkar fint för mig, har du planer på att göra sidan större?

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net
Webbplatsen bygger i grunden på phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Modifieringar har senare gjorts i systemet av PHPportalen
Sid och logotypdesign skapad av Daren Jularic