Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
Sthlms_Jonas
Medlem i: 4526 dagar Från: Stockholm
Status: Offline
|
Skrivet: 2019-01-26 17:16
Ämne: Lägga HTML koden i funktioner
|
|
|
Hej.
Vad tror ni om att lägga all HTML i funktioner för att göra det lättare vid uppdatering? Blir även renare php-koder. Håller på med en sida som kommer innehålla väldigt många sidor. Kommer bli störigt vid uppdateringar att gå in överallt. Här kommer jag bara behöva ändra i 1-2 funktioner.
Gjorde en litet test som verkar fungera fint i de webbläsare jag har (safari, firefox, opera)
Eller kan det finnas några andra nackdelar som jag inte tänkt på? Finns det i så fall något annat smart sätt att inte behöva bråka på så många ställen?
1: 2: <?php 3: require_once(”sidan.php”); 4: $title = ”test”; 5: HTML_topp($title); 6: 7: echo ”huvudsidan”; 8: 9: HTML_bottom(); 10: ?>
|
Gick även att länka in andra sidor från funktionen.
Sidan.php
1: 2: <?php 3: function HTML_topp($title) { ?> 4: <!doctype HTML> 5: <html> 6: ...... 7: <title><?php echo $title; ?> 8: ......... 9: <?php 10: require_once(”meny.php”); 11: ?> 12: ..... 13: } 14:
|
|
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
Saurid

Medlem i: 5362 dagar Från: Karlshamn
Status: Offline
|
Skrivet: 2019-01-31 09:23
Ämne:
|
|
|
På frågan ifall det finns något annat smart sätt, så kan det vara en idé att använda dig av en template-motor istället. Några alternativ att fundera som stödjer det du är ute efter på är Twig, Smarty och kanske Laravels Blade. |
|
|
_________________ waljefors.se :: waeke.se :: GitHub :: SoundCloud |
Till toppen på sidan |
|
|