Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
qulle
Medlem i: 1155 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2016-08-03 08:21
Ämne: Köra php script när man lämnar en sida
|
|
|
Kan man köra ett php script när besökaren är påväg att lämna sidan ?
Har ett kontaktformulär som jag skulle vilja temporärt spara den inskrivna informationen om användaren vill navigera omkring mellan undersidor och sedan komma tillbaka till formuläret och skriva klart.
Skulle det funka att lagra detta på något sätt i Session variabler ? |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
webbhelp

Medlem i: 4382 dagar Från: Sverige
|
Skrivet: 2016-08-03 09:02
Ämne:
|
|
|
Javascript kan ju köra en funktion när besökaren lämnar sidan. PHP kan inte göra det.
Javascriptet fungerar inte i alla webbläsare men jag tror det fungerar i det flesta.
Det du gör är att skicka ett AJAX request när besökaren lämnar sidan. |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
simius

Medlem i: 4603 dagar Från: Skåne
|
Skrivet: 2016-08-04 15:29
Ämne:
|
|
|
Vill du verkligen köra ett script innan sidan lämnas eller räcker det med att informationen är sparad?
Om det räcker med att den är sparad så kanske det går att spara det i en kaka eller i local storage skulle funka? |
|
|
_________________ Lägger jag en bild här igen blir jag avstängd. |
Till toppen på sidan |
|
qulle
Medlem i: 1155 dagar
|
Skrivet: 2016-08-11 19:52
Ämne:
|
|
|
Det räcker med att informationen är sparad, om man har börjat fylla i formuläret och sedan surfar runt mellan andra undersidor och kommer tillbaka skall det man skrev in vara kvar.
Behöver jag inte köra ett script då som sparar det i en kaka eller i session ? och hur gör man detta enklast ? |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
webbhelp

Medlem i: 4382 dagar Från: Sverige
|
Skrivet: 2016-08-12 09:03
Ämne:
|
|
|
Om det informationen endast skall vara under besökarens vistelse så räcker det med en session. Men ska det finnas en dag / vecka senare när besökaren går in, då är det cookie. (Eller databas)
Du kan ju spara informationen lite då och då. t.ex. var 30:sekund sparar du det som är skrivet. Då får besökaren en liten backup på det som skrivs.
Eller så sparar du bara när besökaren lämnar sidan. Det är ju hur du vill ha.
Det är lika enkelt att spara i en sesssion som en kaka. Det är även lika enkelt att spara i en databas och koppla datan till en cookie/session. |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
|