Teckenkodning för sida med språkstöd

PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
hallis

Medlem i: 5972 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2015-08-04 15:36      Ämne: Teckenkodning för sida med språkstöd Citera

Jag ska inleda ett projekt de närmaste dagarna som ska sluta med en publik webbsida som från början skulle ha språkstöd för några europeiska språk. Idag tillkom två språk, ryska och kinesiska.

Min första oro var att jag fick för mig att kinesiska skrev från höger till vänster och att detta skulle förändra designen. Så var inte fallet. "Puh" tänkte jag. Sen slog det mig att jag kanske måste ha olika teckenkodning för olika språk då dessa kanske inte stöds av den tänkte teckenkodningen, UTF-8.

Jag har googlat men inte riktigt fått svar på i fall det de nya språken täcks av UTF-8 genomgående eller om jag måste behandla språken på olika sätt. Om jag måste det, hur bör jag tänka när jag löser det? Krävs separata tabeller för olika språk (även fast jag inte måste söka/matcha med querys på innehåll utan bara ID? Måste HTML-koden sparas om för att vara kodade för ett annat språk? På kundens begäran ska jag använda Wordpress vilket gör det lite mer komplicerat att ändra i tabellstruktur.

TL;DR

Fungerar UTF-8 att använda genomgående (db och html) när man hanterar svenska, ryska och kinesiska? Om inte, hur löser man det?

hallis

Medlem i: 5972 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2015-08-06 10:46      Ämne: Citera

Enligt vad jag har kommit fram till stöds de flesta ryska och kinesiska tecken i UTF-8.

Hittade denna sida som förklarade det bra http://winrus.com/mix_e.htm

För framtida referenser kan man ju påpeka att det inte går i sql att matcha specialtecken om man inte ställer in "collation" till rätt språk.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net