Är min adress stoppad som SPAM?

PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
marcusgarden

Medlem i: 3195 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2015-03-30 19:55      Ämne: Är min adress stoppad som SPAM? Citera

Hej!

Jag har en webbsida där jag bland annat skickar mycket mail, det är aldrig skräp, spam, porr eller annat olämpligt innehåll.

Alla mail innehåller bara information om uppkommande evenemang på min egen webbsida.

Jag skickar ut mail till de som har registrerat sig på min sida och det kan handla om 1000-tals mail som skickas i klumpar om 200st/5min (gräns hos mitt webbhotell).

Alltså det är ett script som skickar 200mail varje 5 minuter.

Nu har jag börjat få tillbaka en massa mail där det står att det inte finns någon mottagare:(

Detta händer i princip bara med hotmail-adresser och gmail-adresser...

Kan det vara hotmail (och gmail) som inte gillar att jag skickar så många mail???

Och ännu viktigare, hur löser jag i så fall mitt problem?

Tack på förhand!

//Marcus

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
harald_b
Moderator

Medlem i: 4656 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2015-03-30 23:01      Ämne: Citera

Första steget är väl att ta reda på om det verkligen finns någon mottagare som vill ha mailen.
Är det nyreggade mottagare eller gamla? Om det är nyreggade mottagare så finns ju alltid risken att någon fulreggat. Om det är gamla så kan det kanske vara inaktiva adresser som rensats ut från gmail och hotmail.

Eller så är det något spamfilter. Då kan det både vara du och någon annan på samma webbhotell som är orsaken till att de fastnar där.

marcusgarden

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 14:36      Ämne: Citera

Hej och tack för svaret!

Jag vet att de flesta adresser finns, när jag skickar information till användarna så görs det på basis av deras anmälan till evenemang som de anmält sig till, så de har i första steget fått en bekräftelse till den adressen som det sedan skickas information till.

Det senaste utskicket så var det t.ex. flera stycken som hade flera anmälningar och fick information om 1 eller 2 av deras anmälningar (några hade 3 anmälningar)...

Så varför de fick 2 av 3 mail fattar jag inte men faktum är att jag fick tillbaka ca 60 av 210 mail.

Och för att vara riktigt noga så står det nog inte att det inte finns någon mottagare, det står något i stil med att mailet inte kunde levereras.

Så här ser ett exempel ut:

KOD:
1:
This is the mail system at host mail-out2.one.com.
2:

3:
I'm sorry to have to inform you that your message could not
4:
be delivered to one or more recipients. It's attached below.
5:

6:
For further assistance, please send mail to postmaster.
7:

8:
If you do so, please include this problem report. You can
9:
delete your own text from the attached returned message.
10:

11:
The mail system
12:

13:
<någonsmail@hotmail.com>: host mx3.hotmail.com[xxx.xxx.xxx.xxx] said: 550
14:
OU-001 (BAY004-MC6F22) Unfortunately, messages from xxx.xxx.xxx.xxx weren't
15:
sent. Please contact your Internet service provider since part of their
16:
network is on our block list. You can also refer your provider to
17:
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL
18:
FROM command)

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Medlem i: 6050 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 16:11      Ämne: Citera

Citat:
Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list

Och felkoden 550 OU-001 förklaras på länken du fått:
Citat:
E-post avvisas av Outlook.com av principskäl. Kontakta din e-post- eller Internetleverantör för att få hjälp om du inte själv är e-post- eller nätverksadministratör. Mer information om blockeringen och hur den tas bort finns på http://www.spamhaus.org.

marcusgarden

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 20:39      Ämne: Citera

Hej och tack för förtydligandet!

Det säger dock inte mycket om hur jag löser mitt problem:/
Måhända att jag har bristande kunskap för att se lösningen i ditt svar (eller de länkar och hänvisningar du ger).

Kontakt med webbhotellet gav absolut ingenting, de hänvisar till att problemet sitter i hotmail, de medgav att mitt agerande kan bidra till stopp i filter men de kunde inte på något sätt råda mig till hur jag ska lösa problemet och de kunde inte säga vad de kunde göra för att hjälpa till. Det enda de gav mig va att de arbetar vidare på att förbättra sitt arbete med spamfilter...intetsägande.

Jag har idag ett script som sagt som skickar 200 mail per 5 minuter, min tanke är nu att jag istället ska göra ett script som skickar 1 mail varje sekund, kan det hjälpa?

Andra förslag?

Tacksam för alla förslag oavsett inriktning!

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Medlem i: 6050 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 22:39      Ämne: Citera

Du bör nog överväga att byta webbhotell. Det är deras IP-adress som spärrats, och deras ansvar att agera så att spärren tas bort. Kan de inte få tummen ur utan bara skylla på andra är det grymt inkompetent.
Jag lovar att det inte är speciellt svårt eller tidskrävande att få bort servrars adresser ur spärrlistor. Been there, done that.

Man kan ju fråga sig om det är dina utskick eller någon annans som får spamfiltren hos någon/några att reagera. Är det nån annan som är skyldig lär det inte hjälpa hur mycket du än trixar med tidsintervaller, mängd eller innehåll i mailen.
Webbhotellet borde fått reda på, eller kunnat ta reda på när och varför spärren infördes. Om inte - byt! Då vet de inte vad de håller på med.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net