Bygga ett artikelsystem

PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
ThLoser

Medlem i: 4880 dagar
Från: Sängen
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2015-01-06 15:34      Ämne: Bygga ett artikelsystem Citera

Jag vet inte om jag postat detta inlägg under rätt kategori men vi får väl hoppas på det.

Det jag tänkte prata om lite är artikelsystem, alltså bygga upp ett från grunden, i html/css/php/mysql, det är något jag verkligen alltid har problem med.

Det jag alltid fastnar på är själva layouten
hur gör man det snyggt?
Hur gör man det funktionellt?
Hur gör man när man ska ha flera sidor?

Det är 3 av dom problemen jag har, det största problemet jag verkar få när jag bygger artikelsystem, är den sista frågan, många gör nu för tiden stora artiklar som sträcker sig över flera sidor, men jag får aldrig till layouten för att ens kunna ha flera sidor.

Så nu vänder jag mig till er, här på PHPPortalen där ni kan smälla iväg idéer, bilder hur ni hade velat ha det, hur ni ser det framför er.

Edit: Insåg att denna kanske skulle ligga i "Diskutera Webbutveckling" istället, ber så mycket om ursäkt.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
harald_b
Moderator

Medlem i: 4814 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2015-01-07 12:52      Ämne: Citera

Jag blir inte helt klar över vad du menar med "flera sidor". Sidindelning är väl något som först uppstår när man skriver ut texten på papper eller pdf, eller något annat sidindelat media.
Eftersom du inte vet hur stora papper din besökare har i sin skrivare så är det omöjligt att i förväg veta hur sidindelningen kommer att se ut
Men det finns css-regler som kan styra upp vissa saker, så t.ex sidbrytningar undviks på vissa ställen, eller att vissa element alltid hamnar på ny sida (t.ex page-break-before).
Ett annat alternativ är att erbjuda en utskriftsvänlig version av artikeln, i form av en pdf, istället för html. Då kan du kontrollera sidindelningen på ett helt annat sätt.

Om du syftar på längre artiklar, där man bara ser en del åt gången i webbläsaren, så hade jag nog lagt upp det som flera artiklar, med någon form av länkning mellan sig.

ThLoser

Medlem i: 4880 dagar
Från: Sängen

Inlägg Skrivet: 2015-01-07 14:36      Ämne: Citera

Det jag undrar är väl, ska användaren själv kunna lägga till nya sidor med en knapp eller hur ska dom skapas?

För många gånger nu för tiden så brukar det ju vara

- Innehåll
- Information
- Bilder

Eller något liknande, alltså det är flertal sidor, men då måste jag ju kunna komma på hur "sidorna" ska skapas, om dom ska skapas manuellt med knappen eller automagiskt.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum