Git, ska jag adda och commita alltid direkt?

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
webbhelp

Medlem i: 4447 dagar
Från: Sverige
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-11-07 20:40      Ämne: Git, ska jag adda och commita alltid direkt? Citera

Hej!

Försöker lära mig GIT och tänkte då använda det på min lokala webbserver.
Jag har satt upp ett konto på bitbucket och skapat ett repository som heter localhost.
jag har kört git init i mappen /www där alla mina projekt finns.
Det jag vill nu är att varje projekt ska vara en egen branch då det är mest hemsidor så finns det ingen anledning att varje projekt ska ha sitt eget repository utan detta är mest för inlärning samt hjälp för att hitta ändringar som jag gjort när jag utvecklar.

Min fråga är:

Nu när jag kört git init och kopplat den till rätt repository (remote add origin länk till repositoryt).
Vad är nästa steg?
Ska jag adda och commita ALLTING nu, för att den sedan ska kunna jämföra ändringar i det jag gör och för att jag ska kunna skapa brancher.

För jag kan väl inte skapa en branch utan att alla filer finns committade i mastern?

Tack på förhand

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Peppe L-G

Medlem i: 4433 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2014-11-07 22:56      Ämne: Citera

Jag är ingen expert på git, men jag är ganska säker på att du kan skapa en gren när som, och utifall du vill slå samman grenarna i framtiden så vill du nog att alla grenar ska ha så få gemensamma filer som möjligt (för att undvika konflikter), vilket tyder på att du vill ha mästergrenen tom när grenarna skapas, men om du aldrig ska slå samman grenarna så spelar det ingen roll när grenarna skapas (förutom att de möjligen blir onödigt stora om de innehåller onödiga filer som används i andra projekt).

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
webbhelp

Inlägg Skrivet: 2014-11-07 23:27      Ämne: Citera

Jag kan ju gör som så att jag skapar en repo till varje sida men känns inte lönt då jag själv är den enda som kommer att använda det och jag vill mest få reda på mina ändringar.

Det är ju lättare att snabbt byta mellan brancher än repos, right?

Min fråga dock är vad steget efter git init är
Ska jag adda och commita ALLA filer då? eller vad gör jag?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Peppe L-G

Medlem i: 4433 dagar
Från: Mullsjö

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2014-11-08 10:38      Ämne: Citera

Jag har själv aldrig använt grenar innan, men det är nog lättare att byta mellan olika repositorier än grenar. Om du använder olika repositorier så byter du repostitorie genom att byta mapp (att gå från /www/projekt1 till /www/projekt2). Om du byter gren bör du väl först gå från /www/projekt1 till /www, ladda in den nya grenen med ett git-kommando och sedan gå till /www/projekt2. Hur som helst så skulle jag rekommendera ett repositorie per projekt, men om tanken är att du ska lära dig använda grenar så kör då på grenar.

Om jag var du (och ska skapa grenar istället för flera repositorier) så skulle jag skapa grenar direkt (en för varje projekt), innan jag lade till något. På detta sätt har inga grenar några gemensamma filer som kan ställa till besvär om man vill byta till en annan gren samtidigt som man har filer man inte kommitterat än.

Kopiera allt du har i /www till en backup-mapp, och experimentera lite med git Smile Om det inte blir som du har tänkt dig kan du ju enkelt radera reposotoriet och börja om från början.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
intedinmamma

Medlem i: 3543 dagar
Från: Göteborg

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2014-11-08 15:55      Ämne: Citera

Det kommer förmodligen bli mycket mindre komplicerat om du har ett repo per projekt istället för en branch per projekt. Framförallt om du börjar brancha inom projekten, med allt i samma historik så kan det bli väldigt svåröverskådligt. Med separata repos så behöver du inte brancha om du inte behöver flera parallella spår inom samma projekt, så det är färre saker att hålla reda på. Speciellt iom att du då måste byta branch för att kunna jobba på ett annat projekt, eller ens testa det. Med separata repos behöver du inte göra något.

Oftast så börjar man med att commita allt efter en git init.

webbhelp

Inlägg Skrivet: 2014-11-08 18:54      Ämne: Citera

Okej det var bra tankesätt du visa där. Jag kör ett repo pre project och commitar allt i början, great =)
tack

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net