Högskolekurser inom Programmering / Webb

PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
webbhelp

Medlem i: 4511 dagar
Från: Sverige
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-09-18 23:45      Ämne: Högskolekurser inom Programmering / Webb Citera

Hej!

Jag kan en del språk som används för att utveckla sidor och system men det finns ju inte på "pappret".

Är det inte så att om jag har dokumenterat att jag har klarat kurser så bör det väl vara enklare att få jobb inom det?
Samt lönen? Baseras den på utbildningarna man haft?

Är det smart om jag går högskole kurser(distans) om t.ex. html, css, javascript, php osv. även om jag redan kan det. Just för att få det på pappret?

Och i så fall... vad ska jag ens välja.
Det finns html, css.
Det finns responsiv designprogrammering(Det borde ju innefatta både html & css).
Det finns php. samt php med mvc ramverk.

Är detta en bra idé? något bra jag borde veta?

Tacksam för informativa svar.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 6022 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-09-19 08:03      Ämne: Citera

Du har inte mycket att vinna på att gå kurser om det du redan kan. Du kan lika gärna få dokumenterad kunskap i arbetslivet. Vill du utbilda dig så läs kurser där du lär dig något. Tyvärr kanske vissa har förkunskapskrav men då kan du prata med högskolan för att se om du kan visa dina förkunskaper på något sätt utan att behöva gå via en meningslös kurs.

Vill du ha kurser på papperet så är det i så fall bättre att studera agila utvecklingsmetoder, testmetodik, algoritmer, databaser och annat som du kanske inte kan till 100% redan. Det är betydligt mer motiverande att lära sig nya saker, tycker jag i alla fall.

Så beror det såklart på vad du verkligen har för kunskaper i dagsläget. Du har varit medlem på PHPportalen i sju år. Tycker du att du lärt dig någonting under den tiden? Känner du dig bekväm med objektorientering, arrayer etc? Det är det ju bara du som vet såklart.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
webbhelp

Inlägg Skrivet: 2014-09-19 08:49      Ämne: Citera

Jag vill ju helst endast lära mig nya saker. Inget kul att göra massa HTML prov nu.

Men frågan handlar mer om det skulle vara till någon nytta.
Du säger att jag kunde prata med högskolan ifall de hade förkunskapskrav.

Jobben då, vad kollar de flesta på. Papperet eller personligt brev om vad jag kan?

Vad grundas lönen på? är detta inblandat; vad jag har läst och inte läst, eller är det vad jag kan och inte kan?
För i dagens position så verkade den mest grundas på vad jag läst, dvs inte mycket då jag är självlärd.

Vad jag förstår av ditt svar så är det ju att jag inte borde endast läsa för att få det på pappret.
Och det är ju så jag vill ha det. Att inte behöva läsa det jag redan kan. Men hur är det arbetsgivarna vill ha det?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 6022 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-09-19 09:10      Ämne: Citera

I dagens läge med ett halvårs provanställning är det värt att anställa om du verkar ha rätt kunskaper. Så brev och hur du klarar intervjun. Så om du redan kan är det antagligen bättre att lägga tiden på att bygga en portfolio. Jag ser inte hur de introkurser du listat skulle kunna leda till annat än "vanlig" webbutveckling (Wordpress, färdiga webbshoppar etc) till småföretag ändå.

Lönen baseras i stort sett inte alls på enstaka kurser. Dessutom kan du såklart förhandla om den när de ser vad du verkligen kan. Så ingångslönen kan eventuellt bero på vad du har för dokumenterad kunskap. Återigen, du kan dokumentera kunskap på fler sätt än genom högskolan, till exempel genom att just jobba.

Däremot spelar utbildningen stor roll för ingångslönen om du läst ett program. En utbildad datavetare eller IT-ingenjör kan förvänta sig en ingångslön från 30 000:- och uppåt, men då tar det ju 3-5 år på heltid.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
h0tsh0t

Medlem i: 5988 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-09-19 10:44      Ämne: Citera

Viktigt är även att tänka på att kunskapen oftast sätter gränsen för både lön och anställning. som emilv skrev "En utbildad datavetare eller IT-ingenjör kan förvänta sig en ingångslön från 30 000:- och uppåt" det gäller ju för någon som faktiskt gått en utbildning och är bra inom ämnet man studerat. i många fall är sanningen en annan och personer har gått utbildning utan att kunna något ändå, brist på kunskap.. och alla kan tyvärr inte va bäst på allt även om politiker och lärare försöker tuta i en det.

vad som ofta slår eller är detsamma som en universitets utbildning är 5-8 år inom branschen och ett personligt brev från föregående arbetsgivare som faktiskt bekräftar det hela och även svarar när man ringer upp inte bara en tom rekommendation.
Det viktigaste är att man vet om sina svagheter och lika så sina starka sidor och verkligen lyfta de bra och säga att man har mindre erfarenhet inom de man kan mindre "vara tydlig".
Lycka till Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
webbhelp

Inlägg Skrivet: 2014-09-20 18:39      Ämne: Citera

Okej då läser jag bara sådant jag inte kan Wink
Inte läsa om samma saker för det ger ingen större effekt alltså.

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net