Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
info@aimdesign.se
Medlem i: 4505 dagar Från: Märsta
Status: Offline
|
Skrivet: 2014-07-22 19:42
Ämne: Långsam hastighet på en dator
|
|
|
Igår fick vi byta ut vår router från Telia för tredje gången på grund av åska. Av någon anledning så går alltid vår router sönder när det åskar och jag vägrar gå och dra ut sladden varje dag när åker till jobbet eller när vi går och lägger oss på kvällen för att deras utrustning är klen. Ingenting annat tar skada, bara dessa dåliga routrar.
Till problemet: efter bytet så får jag urusel hastighet nedströms på min stationära dator. Ingenting har förändrats på datorn i samband med bytet av routern (jag har även återställt den till en punkt före routerbytet). Trådlöst funkar fint (iPhone 5 samt laptop) och laptopen funkar även bra trådbundet. Vi har Telias <8 Mbit/s och jag ligger nu på ca 0.6. Uppströms har jag 0.8, vilket är sjukt; att den är högre än nedströms.
Jag har sökt efter uppdateringar till drivrutinerna till nätverkskortet (inbyggt i moderkortet vilket är ca 1 år gammalt) men jag har redan senaste drivrutinerna.
Jag har avaktiverat Norton 360 så gott det går (det verkar inte gå att stänga helt, inte ens genom att döda processen).
Vad kan det annars vara som gör att jag får det här problemet? Jag kommer inte på fler saker att prova. Tack på förhand.
Jag har också provat att byte nätverksutgång på routern, startat om den några gånger och återställt den till fabriksinställningarna.
//Caniz |
|
|
_________________ På svengelska -> It's not the fart that kills you, it's the smäll |
Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 4180 dagar Från: Göteborg
|
Skrivet: 2014-07-22 23:01
Ämne:
|
|
|
Har du prövat att byta nätverkskabel, eller ansluta en annan dator med samma kabel? Det låter som att den kan ha blivit skadad i åsknedslaget. |
|
|
_________________ Statistiskt sett? Kanske. |
Till toppen på sidan |
|
info@aimdesign.se
|
Skrivet: 2014-07-23 16:06
Ämne:
|
|
|
Bytt kabel nu utan framgång.
Det är till och med vääldigt segt att nå routern i nätverket via webbläsaren... |
|
|
_________________ På svengelska -> It's not the fart that kills you, it's the smäll |
Till toppen på sidan |
|
LimpanDSS

Medlem i: 3096 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2014-07-23 17:39
Ämne:
|
|
|
Problemet är enkelt. Windows är helt jäkla värdelöst.
Lösningen är också enkel. Byt till Unix.
Nej, seriöst här då. Har du provat att köra trådbundet Ethernet på den stationära? |
|
|
_________________ Github |
Till toppen på sidan |
|
info@aimdesign.se
|
Skrivet: 2014-07-23 19:46
Ämne:
|
|
|
Vad menar du med trådbundet ethernet?
När jag gör en mätning på bredbandskollen.se så börjar den med att gå upp till 3-6 Mbit/s för att sedan gradvis sjunka under hela testet till ca 0.2 Mbit/s.
När jag mäter på speedtest så börjar den direkt på ca 0.6 Mbit/s och sjunker gradvis till 0.2 Mbit/s(!).
Jag tänkte sticka iväg och köpa ett internt nätverkskort med trådlös kommunikation och se om det hjälper, då kan det ju inte vara mjukvarupropblem utan kanske nätverkskortet. Jag var dock så trött när jag kom hem från jobbet att jag somnade en stund. Får göra det imorgon. |
|
|
Till toppen på sidan |
|
|