Byta kodeditor från DW?

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
pettolajnen

Medlem i: 4996 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-05-10 12:31      Ämne: Byta kodeditor från DW? Citera

Känner att det är dags att förnya sig lite. Och jag skulle vilja hitta en bättre och mer stabilare kodeditor än DW, men ändå inte förlora en del saker jag är van vid där.

Skulle vilja ha lite rekommendationer. Jag vill absolut ha kvar de färgkoder som finns i DW annars skulle det blir alldeles för motigt att komma in i nya editorn. Måste känna igen mig i koderna liksom. Sen måste man enkelt kunna skapa olika webbprojekt med FTP och att det laddas upp direkt när man sparar (även om jag kan tänka mig att en del inte rekommenderar det).

Det som inte DW har men som jag önskar är att när man byter webbprojekt att jobba med så försvinner även de filerna man jobbade med i det andra webbpeojektet ur ens åsyn, men att man bara kan gå tillbaka till webbprojektet och de filer man höll på att arbeta med är uppe.

Sedan vill jag gärna ha en editor som verkligen inte kan krasha ibland så som DW har gjort några gånger. Alltför ofta, kanske två gånger i månaden händer det.

Så vill nu inte bara höra vilka editorer ni tycker är bäst. Vill höra vad ni tror jag skulle bli nöjd med Smile

(lever den här sajten fortfarande? har börjat gå in här senaste dagarna igen efter några års uppehåll)

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
tsarraz

Medlem i: 2523 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-05-10 12:33      Ämne: Citera

Kodar du mest PHP elelr mest web i allmänhet?
Jag använder CODA2 för mac.
Notepad ++ för PC .
Sublime2 är favoriserat av många då man frågar dina frågor.

pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-10 12:37      Ämne: Citera

Det är PHP ja, och förstås HTML/JS/CSS...

Sublime ja, installerade det för något år sen och prövade lite, minns att det var väldigt avskalat och lite svårt att arbeta i om man kommer från DW. Minns inte exakt vad. Det var typ att alla möjligheter fanns men svårt att utnyttja dom. Väldigt bökigt att få till allt. Kanske skulle pröva på nytt ändå.

Edit: Installerade Sublime 3 nu och fattar verkligen ingenting. Det enda som dyker upp när man startar är en tom kodruta. Finns ingen vy där man kan lägga till siter eller där filer syns eller något. Inte alls vad jag är van vid.

Edit 2: Okej man var tvungen att öppna en projektmapp för att lite skulle dyka upp. Gillar verkligen kodvyn måste jag säga. Däremot är det mycket jag fortfarande saknar. Bl a FTP-inställningar och sånt. Har googlat lite och verkar ju väldigt krångligt med att man måste installera ett package och sen gå in i koder där och hålla på och ställa in. Liiiite mer gränssnitt för sånt här vore önskvärt.

Till toppen på sidan
intedinmamma

Medlem i: 3543 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2014-05-10 22:36      Ämne: Citera

Jag körde tidigare Sublime Text 2, men har numera gått över till PHPStorm. Mycket utav det som krävde paket och pill i ST2 (och ST3) finns med från start i PHPStorm. Saker som syntax-kontroll, autocomplete på allt (i flera led, t ex $request->query->get('id') i Symfony), namespace-hantering, refaktorerings-funktioner, integration utav PHP Mess Detector, PHP CodeSniffer, PHPUnit, kodformatering enligt PSR, etc...

Det har också betydligt tydligare FTP-hantering än ST2, men jag har inte prövat den.

LimpanDSS

Medlem i: 2460 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-05-10 23:00      Ämne: Citera

Fyfan vad slappt!

Måste ha samma färgkoder eftersom det är för jobbigt att att vänja sig vid nya.
Måste laddas upp direkt via FTP eftersom det tydligen är för jobbigt att göra det själv.
En editor som inte kan krascha ibland? Lycka till att hitta en sådan.

För att ge dig ett ordentligt svar: Vim. Vim kan absolut uppfylla alla dina kriterier.

Med vänl... eller nej förresten.

pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-11 19:18      Ämne: Citera

Ursäkta att man frågar då

Nåja, är nu mycket inne på Sublime Text. Försöker förstå mig på hur SFTP:n fungerar där bara. Finns det något kösystem för filer som ska publiceras där? Lyckas inte ens få en enda fil att laddas upp. Vad betyder "Map to Remote"? Det är många frågor i mitt huvud och jag har läst dokumentationen flera gånger men förstår ändå inte.

Till toppen på sidan
webbhelp

Medlem i: 4447 dagar
Från: Sverige

Inlägg Skrivet: 2014-05-11 19:38      Ämne: Citera

jetbrains - phpstorm
allt man behöver.

Stöd för LESS plugin som automatiskt kompilerar och laddar upp till ftp när du sparar.
Hur stort som helst.

Go for it

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-11 19:40      Ämne: Citera

Hittade nu hur man gjorde med SFTP i Sublime. Här är videoguide: https://www.youtube.com/watch?v=g6NqBGHFfm0#t=24

Fattade inte att man måste klicka Map to Remote på projektmappen. Då skapades en json-fil. Där skrev jag in ftp-uppgifterna och kunde ställa in att filerna ska laddas upp när man sparar. Verkar riktigt nice.

Till toppen på sidan
pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-13 15:37      Ämne: Citera

Nu har jag kört både Sublime Text 3 och Coda 2 en hel arbetsdag var. Inget av dom fyller helt mina önskemål. Om man ska vara petig, vilket jag gärna är.

Nu har jag i alla fall lärt mig vad jag önskar av den idealiska editor:

* Möjlighet att ha unika färger för alla typer av syntax, även <form, <a, <script, ->, olika typer av strängar osv... Sublime +0,5 (lyckades en bit, men inte fullt ut)
    * Fulländat gränssnitt för listan med filer och mappar, olika ikoner för olika filtyper, Coda +1
    * Växla mellan lokal och server med ett simpelt knapptryck, Coda +1
    * Att editorn kommer ihåg öppnade filer även när editorn kraschar, Coda +1, Sublime +1
    * Kunna hantera filer i listan enkelt med drag-n-drop och snabbt skapa och radera filer, även i serverlistan, Coda +1
    * Ha filer öppna i flera kolumner samtidigt, Coda +1, Sublime +1
    * Visa endast öppnade filer för det projekt man jobbar med (alltså inte som DW CS5 där flikarna visar alla öppnade filer oavsett site), Coda +1, Sublime +1
    * Kunna gruppera filer, även inom samma projekt, om man jobbar med olika uppdrag parallelt inom en site, förstås kan man då inte öppna samma fil på två ställen.
    * Listan med filer till höger, Coda +1
    * Varna för syntax errors automatiskt efter man skrivit. Lyckades varken få Coda eller Sublime att göra detta.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Måste ju bli nån av dem eftersom jag inte vill gå tillbaka till DW som inte kommer ihåg de öppnade filerna när programmet kraschar.

Till toppen på sidan
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5959 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-05-13 16:21      Ämne: Citera

Av din lista ser det ut som att Coda får flest poäng så det torde ju vara ditt val om du inte missat att ta upp något som talar extra mycket till Sublimes fördel.

Jag tycker att du ska titta på Git för källkodshantering. Det är största anledningen till att man inte ska "arbeta live" mot servern: att du inte får en vettig historik för att gå tillbaka om något går snett. Git är ett mycket vanligt verktyg för detta, och där du även kan "gruppera filer" (vilket man gör genom att skapa en ny gren som man "mergar in" när den är klar). Det finns en del trevliga gränssnitt: http://git-scm.com/downloads/guis (om du kör OSX är Githubs relativt enkel).

Med Git får du automatisk historik, möjlighet att arbeta med specifika features i egna "grenar" utan att förstöra det som finns i produktion, och det börjar dessutom bli vanligare att webbhotellen har stöd för att automatiskt ladda om koden när du checkar in ändringar i ditt Git-system.

Är man dessutom flera som jobbar med samma kodbas blir det nästan omöjligt att koordinera arbetet utan formell källkodshantering. Git gör det möjligt för flera personer att göra ändringar i samma fil, och kan i många fall automatiskt slå ihop ändringarna. Misslyckas sammanslagningen får man möjlighet att lösa konflikten manuellt och man får alltid en logg på allt som händer.

Git, liksom all källkodshantering av den här typen, kräver definitivt tid att lära sig men det är relativt lätt att komma igång med de minst avancerade funktionerna och värdet man får tillbaka gör det till väl investerad tid.

Anledningen till att jag tar upp det är att det kan lösa synkning till servern samt gruppering av ändringar.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-13 16:27      Ämne: Citera

Vet inte om jag sagt det men, jag har försökt lära mig git. Minns inte hur länge jag satt (det var ett år sen typ) men satt i flera dagar och försökte förstå mig på det hela. Bara att försöka förstå sig på termerna och få en bild i huvudet av hur det hela fungera var svårt. Det är svårt för mig som tänker i bilder att förstå något som mest baseras på terminal-commandon. Ville verkligen lära mig git. Har github-appen på min dator kvar dessutom.

Jag tror jag måste hitta något väldigt enkelt sätt att använda git först så man snabbt kommer in i någon form av grund.

Men ja, vore väl bra att göra ett nytt försök. Kanske jag skulle fatta mer nu. Ska gå in i github och kika lite igen.

Edit: Fungerar git med FTP?

Till toppen på sidan
tsarraz

Medlem i: 2523 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-05-13 20:22      Ämne: Citera

Problemet som vanligt är ju om du kör shared hosting så funkar ej git eller composer.

pettolajnen

Inlägg Skrivet: 2014-05-13 20:24      Ämne: Citera

Ja där har vi ju problemet då...

Edit: Men vadå, ligger inte alltid filerna både lokalt och på server? Eller bygger git på att filerna bara ligger på servern?

Shitt, jag har läst git-dokumentationen flera gånger nu men förstår fortfarande inte...

Skulle verkligen behöva en bild som illustrerar alla filer och vad som är på server och vad som är lokalt och när och hur dom förflyttas.

Edit 2: Har visserligen SSH-uppgifter från webbhotellet men vet inte hur man gör..

Edit 3: Jag skulle vilja kunna jobba med olika saker (i git kallad branches) på samma gång men uppdelat i olika rutor. Typ som i Sublime Workspace. Där kan man ju skapa en Workspace med filer öppna tillhörande det man jobbar med. Och samtidigt ha en annan workspace för samma projekt men där man har andra filer öppna för något annat man jobbar med.

Men vore ju bra om detta skulle kunna fungera ihop med git så att det var olika branches. Men som jag förstår det kan man inte ha flera branches öppna samtidigt?

Någon som vet om det jag önskar går att uppnå på något sätt? Någon som ens förstår vad jag menar? :p

Till toppen på sidan
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5959 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-05-14 16:04      Ämne: Citera

Ett Git-arkiv befinner sig alltid lokalt på din dator, så när du checkar in något (commit) läggs det i ditt lokala arkiv. Arkivet kan sedan synkroniseras med andra Git-arkiv från samma projekt på andra datorer, något som kallas "pull/push" (beroende på åt vilket håll du synkar) eller i vissa klienter "sync".

Så ett normalt flöde:

* Gör ändringar i en eller flera filer
* Lägg till filerna i nästa commit ("add").
* Utför commit.
* Synkronisera med fjärrarkiv ("pull" följt av "push").

Typ:

* git add fil-som-ändrats
* git commit -m 'Added green text to sidebar'
* git push

Om "push" inte funkar kan det hända att ändringar gjorts på fjärrgrenen (till exempel att någon annan pushat till din gren på Github). Då får du köra:

* git pull --rebase (rebase är en bra flagga vid "pull", men brukar kunna konfigureras så att den läggs till automatiskt)
* git push

Vill man arbeta med branching också, vilket jag rekommenderar, checkar man ut en ny gren innan man gör sin ändring:

* git checkout -b green-text-to-sidebar
* Ändra fil
* git checkout master
* git merge green-text-to-sidebar
* git push

Arbetar man på Github behöver man aldrig själv merga in ändringarna i master-grenen. Det gör man på Github istället genom att skapa en "pull request":

* git checkout -b green-text-to-sidebar
* Ändra fil
* git push
* Gå till Gothubs hemsida och skapa en pull request
* Kolla igenom ändringarna i pull requesten så att det ser bra ut
* Klicka "Merge" följt av "Delete branch" (för du behöver inte ha gamla grenar som ligger och skräpar)

Att sedan synkronisera filerna till produktionsmiljön går ut på att du checkar ut samma filer på produktionsservern. Du kan då till exempel ha skickat upp filerna till Github som ovan. Därefter går du in på servern och kör:

* git pull

så får laddas ändringarna ner.

Nu vet jag inte hur ditt arbetsflöde ser ut, men hos oss använder vi Github-arbetsflödet. Efter att ha pushat till Github är det någon annan på firman som får kolla igenom att allt ser bra ut (code review) innan det mergas in i master-grenen. För att testa det vi skriver innan det går ut i produktion har vi en virtuell maskin (i Virtualbox) på våra arbetsstationer som kör egen webbserver och monterar arbetskatalogen som en "delad katalog" (så att alla ändringar syns direkt i den virtuella maskinen). På så vis kan vi testa att det ser bra ut utan att ta det live på en server.

Vill du skita i allt detta är det såklart ditt val men det blir svårt att vara flera som arbetar med samma kodbas och det är riskabelt att testa saker i produktion.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Azreal
Administratör

Medlem i: 4950 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2014-05-15 10:42      Ämne: Citera

Flyttas från Diskutera Webbutveckling.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa