Mailintegration

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
CryptoN

Medlem i: 4059 dagar
Från: Växjö
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 12:43      Ämne: Mailintegration Citera

Hejsan,

Det är så att jag är ute efter en slags mailintegration som skall kunnas integreras i ett administrationsverktyg.

Tanken är att i administrationsverktyget, under en kund, så skall det finnas ett verktyg där man kan maila kunden och även ta emot inkommande mail ifrån denna kunden, i administrationsverktygen.

Kan ni tipsa om någon bra integration som kan sköta detta?

intedinmamma

Medlem i: 3543 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 12:57      Ämne: Citera

Mandrill, Mailgun och Sendgrid är exempel på tjänster som ger API'er för det.

Azreal
Administratör

Medlem i: 4950 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 15:00      Ämne: Citera

Flytt från diskutera webbutveckling...

CryptoN

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 15:15      Ämne: Citera

Eller, det är väl inte riktigt det jag vill ha.

Det ligger till som såhär:

Jag har en mailserver. Det jag vill göra är att kunna fånga in data på hur många mail det har skickats, hur många mail det har skickats till en specifik(som finns i kunddatabasen) kund och även hur många mail som man har besvarat från varje specifik kund.

Går denna informationen att få tag på via PHPs IMAP-funktioner? Hur skulle ni gjort för att få tag på denna typ av information?

Wedge
Administratör

Medlem i: 6084 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 16:04      Ämne: Citera

IMAP hanterar inkomna meddelanden och kollar inkorgens status. Ingen statistik alls, och definitivt ingen statistik på utskickad post.

Beror lite på vad du har idag och vad du vill med dina verktyg. Det finns helpdesk- och CRM-verktyg som gör allt det du sa och mer, men om det ska snickras ihop en plugin som gör det där jobbet skulle jag nog satsat på att lära mig hur mina mailservrars (POP/IMAP och SMTP) loggfiler ser ut och hämta info därifrån. Då kan du även fånga sånt som kommuniceras utanför adminverktyget, t ex direkt från enskilda mailklienter.
Sätter du sedan upp även en Asteriskserver kan du även integrera telefonkontakterna på samma sätt. Ringa upp med ett klick på en länk osv.

CryptoN

Inlägg Skrivet: 2014-03-26 16:21      Ämne: Citera

Wedge skrev:
IMAP hanterar inkomna meddelanden och kollar inkorgens status. Ingen statistik alls, och definitivt ingen statistik på utskickad post.

Beror lite på vad du har idag och vad du vill med dina verktyg. Det finns helpdesk- och CRM-verktyg som gör allt det du sa och mer, men om det ska snickras ihop en plugin som gör det där jobbet skulle jag nog satsat på att lära mig hur mina mailservrars (POP/IMAP och SMTP) loggfiler ser ut och hämta info därifrån. Då kan du även fånga sånt som kommuniceras utanför adminverktyget, t ex direkt från enskilda mailklienter.
Sätter du sedan upp även en Asteriskserver kan du även integrera telefonkontakterna på samma sätt. Ringa upp med ett klick på en länk osv.

Problemet med redan befintliga verktyg som har nämnts, är att man skickar via deras servrar, och inte via sin egen server.

Tänker du på att hämta data ifrån loggfilerna med PHP? Finns det andra spontana tillvägagångsätt som man kan lösa detta problemet med, förutom att gå igenom loggfilerna?

CryptoN

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 09:41      Ämne: Citera

Går det inte att få reda på denna typ av statistik genom header-data som alltid finns i mail? Varje mail får ju ett message-id, sen kan man väl exempelvis gå in i sent-mappen på servern och leta efter detta ID. Eller detta är ingen bra idé?

jeja2000

Medlem i: 2792 dagar
Från: Lyrestad

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 12:58      Ämne: Citera

Det som känns spontant smartast om du nu måste ha statistik är att skapa en funktion som hämtar och läser mailen till en databas, där du har en tabell med kundID och Email. och en tabell med mailinfo, ingående, utgående ämne, text med mera.

Då kan du ju enkelt bara köra en fråga mot Databasen för Statistik. Php har hyffsade funktioner för att få till detta ganska fort Smile kolla upp phps imap_* funktioner.

CryptoN

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 15:59      Ämne: Citera

jeja2000 skrev:
Det som känns spontant smartast om du nu måste ha statistik är att skapa en funktion som hämtar och läser mailen till en databas, där du har en tabell med kundID och Email. och en tabell med mailinfo, ingående, utgående ämne, text med mera.

Då kan du ju enkelt bara köra en fråga mot Databasen för Statistik. Php har hyffsade funktioner för att få till detta ganska fort Smile kolla upp phps imap_* funktioner.

Jag måste ju i så fall hämta datan ifrån mailservern. Hur gör jag det? Ska jag göra som wedge säger, att jag ska gå igen loggfilerna, eller ska jag använda header-data?

Att hämta mail som redan finns i en inkorg är ju inte speciellt svårt, men just utgående mail, det vill säga, mail som har kommit in i inkorgen och som har besvarats.

Wedge
Administratör

Medlem i: 6084 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 17:13      Ämne: Citera

Det *kan* finnas en katalog där utgående post sparats, och som man kan läsa med IMAP. Men räkna inte med det.

CryptoN

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 17:40      Ämne: Citera

Wedge skrev:
Det *kan* finnas en katalog där utgående post sparats, och som man kan läsa med IMAP. Men räkna inte med det.

Så om det finns en mapp, där alla skickade mail sparas, så kan man ta ut information ifrån dessa? Är det bästa att använda sig av header-data som alltid finns i mailen?

jeja2000

Medlem i: 2792 dagar
Från: Lyrestad

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 19:12      Ämne: Citera

De gånger jag har hämtat mail har jag inte hittat SENT mappen. Men om man arbetar via ett webbsystem bör det ju gå att hyffsat enkelt integrera statistiken.

Men går ju att kolla med Imap vilka mappar som finns i Inkorgen.

EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5959 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 19:30      Ämne: Citera

Vad menar du med "alltid finns"? Det enda som alltid finns torde vara avsändaradress, mottagaradress och ämnesrad. Allt annat är frivilligt. Det vanligaste är att supportsystemen lägger med ett ärendenummer i ämnesraden. Lite snyggare, tycker jag, är att ha ärendenumret i din (supportlådans) e-postadress och konfigurera sin server att hantera wildcards så att alla brev hamnar i samma IMAP-låda.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
h0tsh0t

Medlem i: 5925 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-03-28 10:05      Ämne: Citera

CryptoN skrev:
Wedge skrev:

Problemet med redan befintliga verktyg som har nämnts, är att man skickar via deras servrar, och inte via sin egen server.

Tänker du på att hämta data ifrån loggfilerna med PHP? Finns det andra spontana tillvägagångsätt som man kan lösa detta problemet med, förutom att gå igenom loggfilerna?

Istället för att krångla till allt.. är det väl lika bra att bita i det sura äpplet och skaffa ett system som har allt som ni nu kräver istället för köra i olika olika som inte uppfyller era krav. mer hållbart i längden.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum