PHP IDE eller text editor

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
LimpanDSS

Medlem i: 2460 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2013-04-20 17:52      Ämne: PHP IDE eller text editor Citera

När ni kodar i Php, föredrar ni att använda en IDE eller en text editor?

Själv tycker jag att det är lite onödigt med en IDE för Php, då Php är ett så High Level Language och lätt att koda i.
Jag brukar istället köra Gedit samt ladda ner ett color plugin för Php.

När jag tex kodar i C++, Java etc så använder jag mig av en IDE, eftersom det är så j*vla skönt att slippa gå in i Terminalen och kompilera alla filer.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
harald_b
Moderator

Medlem i: 4691 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2013-04-20 20:09      Ämne: Citera

Jag använder oftast IDE (geany) när jag kodar php.
Jag tycker det är smidigt att få hjälp med funktionsnamn och parametrar. Framförallt tycker jag det är smidigt för sådana funktioner man använder sällan.

Vilken IDE använder du för C++/Java?

LimpanDSS

Medlem i: 2460 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2013-04-21 00:39      Ämne: Citera

harald_b skrev:
Jag använder oftast IDE (geany) när jag kodar php.
Jag tycker det är smidigt att få hjälp med funktionsnamn och parametrar. Framförallt tycker jag det är smidigt för sådana funktioner man använder sällan.

Vilken IDE använder du för C++/Java?

Geany, kanske skulle ta och testa den Smile

Jag använder Eclipse när jag kodar i C++ och Java, det finns dock en för Php också.
http://www.eclipse.org/downloads/

Till toppen på sidan
simius

Medlem i: 4668 dagar
Från: Skåne

Inlägg Skrivet: 2013-04-21 21:55      Ämne: Citera

Jag kör Netbeans eller Visual Studio (xcode och monodevelop på jobbet när jag sitter på mac och kodar annat än java, javascript eller php) när jag kodar. Att bara använda en texteditor blir lite bökigt när projekten blir fler-filiga.

Skulle också ta mig alldeles för lång tid att koda utan syntax highlighting och en vettig code-completion.

metalboy

Medlem i: 5488 dagar
Från: Upplands Väsby

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 09:37      Ämne: Citera

Jag använder Sublime Text
http://www.sublimetext.com/

h0tsh0t

Medlem i: 5925 dagar

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 09:43      Ämne: Citera

simius skrev:
Jag kör Netbeans eller Visual Studio (xcode och monodevelop på jobbet när jag sitter på mac och kodar annat än java, javascript eller php) när jag kodar. Att bara använda en texteditor blir lite bökigt när projekten blir fler-filiga.

Skulle också ta mig alldeles för lång tid att koda utan syntax highlighting och en vettig code-completion.

Hur kan det va bökigt att arbeta med en texteditor när det blir fler fil projekt?
Låter ju galet., eller hemskt oorganiserad kod.

Men visst som så många gånger förr här och på andra forum alla tycker olika, IDE eller inte en ren smaksak !!

Mina a favoriter beroende på os mm.

win:
Jedit,Visual studio

unix:
Jedit, Vi , emacs, nano
Unix debug: gdb

En återkommande favorit är Jedit, java baserad hemskt smidig vid konfigurering och kort kommandon och andra smidiga funktioner.
Ja kodar i Jedit, C,C++,PHP,Bash,Phyton mfl..

Den enda som är en IDE är ju Visual Studio som är väldigt kraft fullt men också väldigt stort program för den dagliga sysslan där man säkerligen enbart använder 5% av funktionerna. Men så gott som är ett måste om man vill koda C /C++ för windows efter som man hara lla fördela med autocomplete för windows calls ju med den speciella syntaxen.

men som sagt, smak sak..

Till toppen på sidan
simius

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 09:53      Ämne: Citera

h0tsh0t skrev:
Hur kan det va bökigt att arbeta med en texteditor när det blir fler fil projekt?
Låter ju galet., eller hemskt oorganiserad kod.

Skulle gärna se dig tex. hoppa snabbt mellan funktioner (f12 i visual studio) i ett projekt med ett par tre hundra klasser eller mer, med notepad.

intedinmamma

Medlem i: 3543 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 10:16      Ämne: Citera

Det finns ju lite mer kompetenta editors än Notepad. Smile T ex Sublime Text 2 har stöd för att snabbt växla mellan filer i ett projekt, och kan även göra motsvarande för symboler. (klasser, funktioner, etc)

h0tsh0t

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 10:20      Ämne: Citera

intedinmamma skrev:
Det finns ju lite mer kompetenta editors än Notepad. Smile T ex Sublime Text 2 har stöd för att snabbt växla mellan filer i ett projekt, och kan även göra motsvarande för symboler. (klasser, funktioner, etc)

Instämmer helt med dig intedinmamma, hemskt många verkar vara låsta vid att texteditor är notepad under windows komiskt Smile

Till toppen på sidan
simius

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 10:46      Ämne: Citera

Nu var det inte en specificerad texteditor, så jag tog en som jag är rätt säker på att alla windowsanvändare har.
Men även sublime är det drygt att hoppa mellan funktioner som finns i andra filer (jämfört med att trycka f12 tex.), och bristen på vettig intellisence är ett problem för mig.

Ska man bara skriva ett litet skript så funkar vilken editor som helst, självklart. Men jobbar man i ett större projekt, framförallt ett som man inte jobbar ensam i, så är det oerhört mycket lättare att arbeta om man har ett bra IDE.

h0tsh0t

Inlägg Skrivet: 2013-04-22 11:28      Ämne: Citera

simius skrev:
Nu var det inte en specificerad texteditor, så jag tog en som jag är rätt säker på att alla windowsanvändare har.
Men även sublime är det drygt att hoppa mellan funktioner som finns i andra filer (jämfört med att trycka f12 tex.), och bristen på vettig intellisence är ett problem för mig.

Ska man bara skriva ett litet skript så funkar vilken editor som helst, självklart. Men jobbar man i ett större projekt, framförallt ett som man inte jobbar ensam i, så är det oerhört mycket lättare att arbeta om man har ett bra IDE.

Hm det är helt klart intressant och förstås handlar det antagligen om olika "work flows" alla är vi ju olika, personligen har jag inga problem med det du talar om, men jag vet att många har.. men visst det är relativt smidigt i VS. Själv arbetar främst i Jedit och där splitar jag bara skärmen och öppnar en ny fil (oftast är alla redan i listan), vad det gäller flera personer på ett project så kan man ju bara checka in och ut filer i ett hanterings system ex. git

Till toppen på sidan
gbv

Medlem i: 2090 dagar

Inlägg Skrivet: 2013-08-07 20:44      Ämne: Citera

Sublime Text 3(för tillfället i BETA) har F12 funktionalitet.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Figgy

Medlem i: 4834 dagar

Inlägg Skrivet: 2013-08-08 08:41      Ämne: Citera

Netbeans tycker jag har fungerat bra både på windows och linux, så jag själv kör stenhårt med den.

Inbyggdt stöd för Git (även om man måste sitta i bash'en lite då och då för att göra finare justeringar), enkel skiftning mellan andra projekt typ Android eller Java (med bra verktyg till båda språken), metod/funktion navigator och line folding.

Det tar lite tid att komma igång dock med Netbeans tror jag då det är många "short-cuts" man bör lära sig.

EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5959 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2013-08-08 09:01      Ämne: Citera

Jag använder Emacs. Jag föredrar en kompetent texteditor för att det inte är så mycket GUI-handhavande som i en IDE. Jag tycker om att kunna ha flera olika fönster med olika mått och placering. Dessutom gör jag gärna mer avancerade saker (sökningar och liknande) i terminalen där jag har hjälp av allehanda verktyg så jag behöver inte så mycket av projektstödet i en IDE.

Kodkomplettering är inget jag behöver men det hade varit trevligt att snabbt kunna få upp en funktionsspecifikation för att se att fjärran metoder verkligen gör det jag vill. Som tur är kan Emacs byggas ut med egna funktioner så jag kanske kan hitta eller hacka ihop något sådant en vacker dag.

Större delen av mina dagar spenderar jag med att tänka, inte skriva kod, så verktygen jag har till hands behöver inte vara så invecklade.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet