Logga händelser i en fabrik trådlöst

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
muuucho

Medlem i: 4341 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2013-03-28 15:27      Ämne: Logga händelser i en fabrik trådlöst Citera

Hej!

Jag har ett antal maskiner som utför linjära rörelser i en fabrik. Jag skulle vilja logga i en Mysql-databas varje gång en maskin gör sin rörelse för att sedan kunna sammanställa hur varje maskin fungerar (eller inte)

Jag kan få ut en potentialfri signal från varje maskin varje gång den gör sin rörelse, tex via en mikrobrytare. Jag kan ju också ordna en signal i form av en signal, tex 5V.

Det vore smidigt att ta hem alla dessa signaler via ett trådlöst nätverk. Bara en liten detalj, jag vet inte hur man gör. Det vill ju till någon burk vid varje maskij som tar hand om signalen från kontakten och skickar iväg sitt unika id över nätverket varje gång.

Dessa ID ska sedan in i en databastabell tillsammans med en tidsangivelse NOW().

Nån som har nåt tips?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
jeja2000

Medlem i: 3427 dagar
Från: Lyrestad

Inlägg Skrivet: 2013-07-19 00:40      Ämne: Citera

Ser ut som om det skulle kunna funka med typ interface där du kan skicka data från seriell kommunikation via Lan.

Alternativet är väl att ha en burk ståendes i fabriken och skriva ett enkelt program som känner av förändringarna i ett seriellt nät(rs232/rs485) och när en viss maskin rört sej anropa en url med specifik id för den maskinen så kan du ju ha en server där du hostar en enkel php sida som känner av id på maskinen och loggar infon. Har du den servern på fabriken och ett fast ip på den bör du ju komma åt den hemifrån.

Jag vet inte hur tekniskt insatt i mikrocontrollers, men det är ju också en möjlighet.

intedinmamma

Medlem i: 4179 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2013-07-19 12:05      Ämne: Citera

Det låter som något för t ex Xbee, en radiomodul som också har några in & utgångar. En modul med brytare vid varje maskin, och en modul vid en dator som samlar in informationen. Det borde räcka. Smile

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net