qualitum logo
Varför blir det skräptecken av ’ och inte ' ?

PHPportalen Forum Index » HTML/CSS/JavaScript/Design
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
grumpycat

Medlem i: 608 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 00:49      Ämne: Varför blir det skräptecken av ’ och inte ' ? Citera

Ifall jag skriver en text inom <p> som innehåller tecknet ´ så visar den ett skräptecken. (även under andra font-csstaggar)

Skriver jag ' så funkar det. Då borde jag ju vara nöjd och hålla mig till detta tecknet men det retar mig, alla standardtecken borde ju funka.

Tyvärr så kan jag inte tekniken att söka på google så jag fickupp allt från kickboxningsteknik och ja... diverse, när jag sökte på ´ tecknet.
- Men jag anar att ni har svaret. Very Happy

PHP:
1:
 p  { color#827d6b; font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif;  font-size:0.875em; /* 14px/16=0.875em */} 
2:

3:
<p>
4:
Texten som ligger inuti div'en<br />
5:
Texten som ligger inuti div’en
6:
</p>
7:

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
thedragon

Medlem i: 4092 dagar
Från: Skoghall

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 01:40      Ämne: Citera

Vad menar du med "skräptecken"? Får du något felmeddelande?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
marabou
Administratör

Medlem i: 3667 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 10:50      Ämne: Citera

Tecknet heter "accent" och är ett sådant tecken man sätter över bokstäver för att bl.a. förändra uttalet. T.ex. café. En accent sätter man inte mellan bokstäver utan över. Ett tecken som man sätter mellan bokstäver är apostrof ( ' ) och används t.ex. i engelskans Charlie's.

Att du får skräptecken kan bero på teckenuppsättningen. I ASCII och Latin1 har ´-tecknet teckenkoden #180 medan i utf-8 har den teckenkoden U+00B4 eller c2 b4. Html-koden för tecknet är &acute;.

Däremot finns apostrofen på kod #39 i båda uppsättningarna, likaså `-tecknet (accent grave) på kod #80.

EDIT: ser nu att B4 är samma som #180 så de ligger på samma plats båda teckentabellerna. Jag tror dock att det kan vara detta som ställer till det.
Visa gärna skräoptecknen så kan vi analysera!

harald_b
Moderator

Medlem i: 3044 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 13:40      Ämne: Citera

Felet är antagligen av samma typ som de betydligt mer uppmärksammade ÅÄÖ-felen. Textens verkliga kodning stämmer inte med den som angivits i html-koden eller i headers.

Fungerar ÅÄÖ?

grumpycat

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 18:24      Ämne: Citera

Testade ÅÄÖ nu och det blev samma tecken.
En lutande fyrkant med ett frågetecken inuti.

Jag har utf-8 noteringen inom <head> men det kanske inte går att göra något för att den ska börja hantera dessa tecken utan specialkoder?
PHP:
1:
 <head>
2:
<title>Title of document</title>
3:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" />
4:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" />
5:
</head

PHP:
1:
 <p>
2:
"åäö<br />
3:
Texten som ligger inuti div'en<br />
4:
Texten som ligger inuti div’en
5:
</p>
6:

Till toppen på sidan
marabou
Administratör

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 20:25      Ämne: Citera

Du talar om för webbläsaren att texten är i utf-8 men den är i själva verket iso-8859-1. Se till att spara filen med utf-8-kodning utan BOM (tror det är de tre första tecknen du ser)

grumpycat

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 22:09      Ämne: Citera

marabou skrev:
Du talar om för webbläsaren att texten är i utf-8 men den är i själva verket iso-8859-1. Se till att spara filen med utf-8-kodning utan BOM (tror det är de tre första tecknen du ser)

Förstår inte riktigt vad du menar med BOM/de tre första tecknen.
- menar du inom meta taggen?
Eller mina åäö?

När jag kört w3c validatorn så har den alltid gett mig en varning som jag inte förstått, troligen ett samband.

I texten låter det som om den varit tvungen att gissa att jag menat UTF-8.
Ändå så har jag ju kopierat textraden rakt av från w3c exempel...

Citat:
Using Direct Input mode: UTF-8 character encoding assumed

Unlike the “by URI” and “by File Upload” modes, the “Direct Input” mode of the validator provides validated content in the form of characters pasted or typed in the validator's form field. This will automatically make the data UTF-8, and therefore the validator does not need to determine the character encoding of your document, and will ignore any charset information specified.

If you notice a discrepancy in detected character encoding between the “Direct Input” mode and other validator modes, this is likely to be the reason. It is neither a bug in the validator, nor in your document.

PHP:
1:
 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
2:
        "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
3:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
4:

5:
<head>
6:
<title>Title of document</title>
7:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" />
8:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" />
9:
</head>
10:
<body

Till toppen på sidan
marabou
Administratör

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 22:25      Ämne: Citera

Förlåt mig om BOM. Det var visst åäö, missade det helt!

Du sparar filen med Latin1 men talar om för webbläsaren att det är utf-8 (vilket det inte är!)
Ändra charset=utf-8 till charset=iso-8859-1 (för att testa)
Ännu hellre, se till att använda en text-editor där du kan välja vilken teckenkodning som skall användas i filen. Mitt förslag för windows är Notepad++ (http://notepad-plus-plus.org/).

grumpycat

Inlägg Skrivet: 2013-02-21 22:32      Ämne: Citera

marabou skrev:

Du sparar filen med Latin1 men talar om för webbläsaren att det är utf-8 (vilket det inte är!)
Ändra charset=utf-8 till charset=iso-8859-1 (för att testa)
Ännu hellre, se till att använda en text-editor där du kan välja vilken teckenkodning som skall användas i filen. Mitt förslag för windows är Notepad++ (http://notepad-plus-plus.org/).

Har knappat i vanliga notepad, hade glömtbort gamla hederliga notepad++ (som är nyare än standard notepad...) så det tipset tackar jag för. Very Happy

Testade charset=iso-8859-1 och då blev det rätt tecken överallt. Men, är det charset=iso-8859-1 som ni andra kör med också? Misstolkade jag w3c om att utf-8 är "standarden" som gäller?
Är det någon dålig kompromiss jag kör med iso-8859-1?

Jag fick dock fortfarande en varning av w3c validatorn. Samma som tidigare att den gissade vilken standard jag tänkt mig.
- Är detta en varning alla får, eller för någon miss hos mig?
Sista raden antyder ju att det inte behöver vara en bugg..

Citat:
Using Direct Input mode: UTF-8 character encoding assumed

Unlike the “by URI” and “by File Upload” modes, the “Direct Input” mode of the validator provides validated content in the form of characters pasted or typed in the validator's form field. This will automatically make the data UTF-8, and therefore the validator does not need to determine the character encoding of your document, and will ignore any charset information specified.

If you notice a discrepancy in detected character encoding between the “Direct Input” mode and other validator modes, this is likely to be the reason. It is neither a bug in the validator, nor in your document.

Till toppen på sidan
harald_b
Moderator

Medlem i: 3044 dagar
Från: Tavesta

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2013-02-22 00:43      Ämne: Citera

Du har nog inte misstolkat w3c. UTF-8 är den teckenkodning man i princip alltid bör använda.
ISO-8859-1 var nog inte menat som något annat än för att testa vad som var fel.

Av ditt test att dömma verkar källkodsfilens teckenkodning vara sparad som ISO-8859-1 eller något näraliggande, vilket du bör ändra till UTF-8.
I de flesta texteditorer gör man det genom att välja 'spara som' och i spara-dialogen kan man välja teckenkodning UTF-8.
Ibland kan det också ligga under dokumentinställningar.
Notepad som följer med windows har i alla fall tidigare varit en av de djävligaste på att vällja olämplig teckenkodning när man sparar filer, och gissa fel teckenkodning när filer öppnas. Så det är nog en rimlig gissning att den är boven i dramat.
Notepad++ har mig veterligen inget med notepad som följer med windows att göra. Den är vad jag känner till fullt användbar.

När du klistar in texten i w3c-validatorn följer inte filens teckenkodning med, utan validatorn utgår bara från att den är satt till UTF-8. Därav får du den varningen du får.

grumpycat

Inlägg Skrivet: 2013-02-22 01:07      Ämne: Citera

Jag gjorde ett test nu.
startade ny fil i notepad++
där jag kopierade in min webbsidas innehåll
och ersatte den gamla filen.

Till min förvåning så funkade det nu med UTF-8.

Validatorn varnar fortfarande men nu förstår jag att den inte hade gjort det ifall jag hade hänvisat till en länk den granskade, istället för att jag kopierade in texten i deras editor.
(vilket du iofs skrev och som jag missade när jag snabbläste).

Bra. Då är det löst nudå.
- Funderar på göra samma med CSS-filen så det inte uppstår mystiska fel i onödan sen även där. Very Happy

Tack till samtliga. Very Happy

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » HTML/CSS/JavaScript/Design
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet