Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
dimhoLt
Medlem i: 5058 dagar Från: Stockholm
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-08-07 23:26
Ämne: Hjälp med felsökning av hårdvara (ingen bild)
|
|
|
Hej alla.
Jag har råkat ut för ett problem, och hoppas att jag kan få lite hjälp med vart jag ska börja med felsökningen.
Min CPU kylning hade pajat, så var nere på Webhallen idag och köpte ett nytt kylsystem. Dock krävde det, när jag läste manualen, att man skulle montera ett fäste på baksidan av moderkortet, vilket naturligtvis innebar att jag fick montera isär hela datorn.
Jag har inte jobbat mycket med hårdvara, men jag har gjort mindre saker som att byta grafikkort, installera RAM / fläktar / hårddiskar etc och jag har okej koll på teorin.
Det som hänt nu när jag försöker starta datorn är att jag får noll bild. Båda mina bildskärmar (som har ström och är inkopplade) reagerar precis som om datorn är avstängd. Först trodde jag att jag kortslutit grafikkortet, vilket självklart är möjligt, men efter att åter ha installerat mitt gamla grafikkort är det ingen skillnad. Kanske har jag pajat hela moderkortet, men som sagt, jag har ingen aning.
Allting går i datorn verkar det som. Nya kylsystemet kör, moderkortet har ström och går, fläktarna åtminstone går på grafikkortet. Vad jag kan se ska allting fungera när jag tittar i lådan.
Kan någon hjälpa mig med vart jag ska börja? |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
Teodor
Medlem i: 4536 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2012-08-07 23:41
Ämne:
|
|
|
Hur piper den vid uppstarten?
Många moderkort kan pipa olika koder beroende på vad som felar. Kolla moderkortets manual. |
|
|
_________________ teodor.se |
Till toppen på sidan |
|
dimhoLt
Medlem i: 5058 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2012-08-07 23:52
Ämne:
|