qualitum logo
Skapa underkonto i Cpanel samt PHPMyAdmin

PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Shueazz

Medlem i: 1003 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 00:49      Ämne: Skapa underkonto i Cpanel samt PHPMyAdmin Citera

Hej hopp!

Jag har ManuFrog som webhotell och använder Cpanel för att administrera allting. Jag vill nu skapa ett underkonto till mina vänder för att låta dem ladda upp sin sida på nätet. Jag har kollat runt och testat att skapa olika "konton" men jag får inte riktigt till det.

Jag vill att de ska ha en egen plats på sidan (public_html/deras123) som de kan komma åt. De ska inte komma åt några andra mappar än just den mappen där de kan lägga in sin hemsida.

Jag vill dessutom att de ska ha en egen databas (deras123) som de kan komma åt och administrera. Likadant här är att de inte ska komma åt några andra databaser än just deras123.

Jag har förstått att jag ska skapa ett FTP-konto som blir något i stil med deras123@mindomän.se och sedan peka kontot till en speciell plats. När det gäller databasen vore det bra om det kunde "se" alla tabeller och "mixtra" omkring visuellt istället för att bara skriva SQL-satser.

Jag använder MySQL med PHPMyAdmin

Hur löser jag detta?

Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 16:36      Ämne: Citera

Nu har jag skapat ett ftp-konto som endast kommer åt en viss mapp. Mina två vänner kan nu komma åt den platsen med hjälp av t.ex. FileZilla och ladda upp sin hemsida. Det som återstår nu är själva databashantering; jag skapade ett mySQL-konto åt dem med begränsade rättigheter och gav dem en egen databas, så nu kan de ansluta till databasen och köra querys m.m. Problemet nu är att jag vill att de ska kunna logga in på själva gränssnittet och ändra i databasen, går det?

Grillen

Medlem i: 3684 dagar
Från: Gävle

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 17:49      Ämne: Citera

Kan du inte skapa användare till phpmyadmin via cPanel? Om inte så har dom nog begränsat det så att det bara finns en användare / konto och isåfall måste du nog kontakta supporten och fråga där.

Men på t ex loopia kan jag skapa olika användare och ge dom olika rättigheter samt även att dom får tillgång till sin databas.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 18:00      Ämne: Citera

Grillen skrev:
Kan du inte skapa användare till phpmyadmin via cPanel? Om inte så har dom nog begränsat det så att det bara finns en användare / konto och isåfall måste du nog kontakta supporten och fråga där.

Men på t ex loopia kan jag skapa olika användare och ge dom olika rättigheter samt även att dom får tillgång till sin databas.

Syftar du på gränssnittet eller bara åtkomst? För som jag sa så har jag lyckats skapa ett konto så att de kan ansluta och bruka databasen, men de kan inte använda gränssnittet (Logga in på själva PHPMyAdmin och se alla tabeller). Jag kanske måste kontakta support.

Grillen

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 18:06      Ämne: Citera

Jag kan skapa konto så dom kommer åt och bruka databasen samt att dom kan logga in på phpmyadmin med sina uppgifter.

Prova kontakta supporten och hör vad dom säger, är ju den absolut snabbaste lösningen?

Brukar även finnas lite "genvägar" man kan göra om man vill att andra ska ha åtkomst till databasen hos vissa webbhotell så går det inte via cpanelen så fråga om det går att lösa på något sätt.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 18:16      Ämne: Citera

Ok, tack för tipsen!

Men eftersom de nu har ett konto med lösenord som de kan använda i sin databasanslutning borde de ju kunna logga in på PHPMyAdmin, men vart hittar jag själva inloggningen till PHPMyAdmin, jag går alltid in via CPanel. Smile

Grillen

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 20:52      Ämne: Citera

Hur ser adressen ut när du går in på phpmyadmin via cPanel? Kanske kan kopiera den från adressfältet och köra så? Annars får du nog maila supporten och fråga då jag inte hittade något om det på deras hemsida.

Brukar ibland vara phpmyadmin.dindomän.se/com/nu så prova det.

marabou
Moderator

Medlem i: 3151 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-03-11 21:24      Ämne: Citera

Verkar som hela cpanel-interfacet inkl. phpmyadmin kräver inloggning av cpanel-användare.
Tror det enklaste är att slänga upp en egen installation av phpmyadmin för dessa användare.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-03-12 00:38      Ämne: Citera

Grillen skrev:
Hur ser adressen ut när du går in på phpmyadmin via cPanel? Kanske kan kopiera den från adressfältet och köra så? Annars får du nog maila supporten och fråga då jag inte hittade något om det på deras hemsida.

Brukar ibland vara phpmyadmin.dindomän.se/com/nu så prova det.

marabou skrev:
Verkar som hela cpanel-interfacet inkl. phpmyadmin kräver inloggning av cpanel-användare.
Tror det enklaste är att slänga upp en egen installation av phpmyadmin för dessa användare.

Adressen är som marabou sa integrerad med Cpanel så att den inte kan nås från någon utan cpanel-inloggning. Jag kan heller inte logga in via phpmyadmin.dindomän.se.

Marabou, kan du förklara ditt förslag lite utförligare? Ska programmet installeras på deras dator och de ansluter via någon slags fjärranslutning?

marabou
Moderator

Medlem i: 3151 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-03-12 09:22      Ämne: Citera

Shueazz skrev:
Marabou, kan du förklara ditt förslag lite utförligare? Ska programmet installeras på deras dator och de ansluter via någon slags fjärranslutning?

Phpmyadmin är ett php-skript (som en "hemsida") som du lägger in på din server.
Utförliga instruktioner hittar du här:
http://www.phpmyadmin.net/documentation/#quick_install

I korta drag:
Ladda ner phpmyadmin som en zip-fil,
Packa upp zip-filen
Ladda upp php-filerna på din server, t.ex. i en undermapp under public_html så adressen blir www.dindomän.se/phpmyadmin eller www.dindomän.se/my eller liknande.
Sedan ändra i konfigurationsfilen config.inc.php

Vill du ha något som går att installera på din egen dator finns det andra alternativ, t.ex. MySQL Workbench.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Grillen

Inlägg Skrivet: 2012-03-12 12:52      Ämne: Citera

marabou's alternativ fungerar ju också men annars kan du ju prova höra av dig till supporten då dom kanske har en egen lösning på det som inte står i FAQ'en.

Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-03-12 17:06      Ämne: Citera

Tack för den bra informationen och de bra förslagen båda två! Jag ska ta tag i dem när jag har lite mer tid!

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net