| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
alexandergre

Medlem i: 1397 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-02-29 08:58
Ämne: Hur är blockets databas strukturerad?
|
|
|
Hej. Jag försöker att göra en blocket kloning. Bara för att jag ska lära mig allt. Under senaste tre åren har jag utvecklat mina kunskaper i php, mysql, ajax, css3 och html. Nu är det dags att göra ett riktigt stort projekt liknande blocket.
Blocket använder sig av joomla. Men jag tänker inte använda joomla utan koda allt från scratch i php och mysql css3 ajax.
Mina frågor:
1- Hur tror du att blockets databas är uppbygd?
2- Har dem en tabell för varje kategori(bilar, hus, djur)?
Problemet är att jag inte vet hur jag ska implementera databasen. Kategorin bilar har fler egenskaper än t.ex katori hudjur.
bilar har egenskaper som miltal, regnr, årsmodell osv.. medan husjur har bara en underkategori(katt, hund, fisk...).
Hur ska jag göra detta?
3- Har du några tips ang. det här projektet?
Tack så hemskt mycket. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
marabou

Medlem i: 3153 dagar Från: Sveriges framsida
|
Skrivet: 2012-02-29 09:29
Ämne:
|
|
|
Normalisering!
Jag kan inte svara på hur blockets databas ser ut, men jag kan tänka mig följande:
- En tabell för alla annonser, med fält som är relevanta för alla annonser, t.ex. titel, text, pris, säljar-id (inte säljarinfo!), kategori-id osv.
- En tabell för säljarinfo, där id i denna tabell kopplas till respektive annons
- En tabell för annonsattribut (se nedan) där alla "extrafält" finns
Annonsattribut kan vara upplagt på flera sätt. En variant (den mest flexibla?) är att ha endast tre kolumner:
annons_id, attribut_namn, attribut_värde
I denna tabell lägger man sen in varje attribut som är relevant.
Exempel för en bilannons med id 123 och en husannons med id 125
1: annons_id attribut_namn attribut_värde
2: 123 bil.märke volvo
3: 123 bil.modell XC90
4: 123 bil.årsmodell 2008
5: 123 bil.färg Rödmetallic
6: 125 hus.kommun Mölndal
7: 125 hus.antalrum 3
8: 125 hus.bastu Nej
9: 125 hus.kvm 98
|
Ett annat alternativ är en tabell per annonstyp (för attributen alltså).
Dvs. en tabell för bilattribut med kolumner för alla möjliga attribut, en tabell för husattribut med alla dess varianter osv.
Problemet med detta är att du får många tabeller och du måste skapa en ny tabell för varje ny annonstyp du lägger till. Dessutom måste du redigera tabellen varje gång du lägger till ett nytt fält. Det behöver du inte i kopplingstabellen ovan. |
|
|
_________________ "Never argue with stupid people. They will bring you down to their level and beat you with experience."
- Mark Twain |
| Till toppen på sidan |
|
alexandergre

Medlem i: 1397 dagar
|
Skrivet: 2012-02-29 10:49
Ämne:
|
|
|
Tack så hemskt mycket för det snabba och bra svaret.
Sedan tänkte jag på en annan sak. Blockets annonser har en tidgräns på två månader. Ska jag då radera annonsen från databasen om det är 2 mån gammal?
Detta gör väl att databasens annonser inte blir 1 miljard annonser och det skynda på sökningen i databasen. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
bubach

Medlem i: 3769 dagar Från: Lilla Edet (söder om Trollhättan)
|
Skrivet: 2012-03-21 16:47
Ämne: Re: Hur är blockets databas strukturerad?
|
|
|
| alexandergre skrev: |
| Blocket använder sig av joomla. |
Bestämde du det nu eller var har du fått den informationen? Blocket har troligtvis funnits längre än Joomla totalt sett och anställer hela tiden för att underhålla systemet - så att dom skulle köra ett generellt CMS känns väl lagom troligt. |
|
|
_________________ http://bos.asmhackers.net - http://förklara.se |
| Till toppen på sidan |
|
|