| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Medlem i: 1795 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2009-02-12 16:27
Ämne: Byt flera bilder utan id med mouseover?
|
|
|
Hej undrar ifall det går att lösa mouseover bildbyte på flera post knappar som har samma id. Här följer mitt exempel så ni förstår bättre:
Jag har 3st knappar med samma name.
<input type="image" src="none.gif" name="vote" class="none" onMouseOver="this.className='star'" onMouseOut="this.className='none'" value="1">
<input type="image" src="none.gif" name="vote" class="none" onMouseOver="this.className='star'" onMouseOut="this.className='none'" value="2">
<input type="image" src="none.gif" name="vote" class="none" onMouseOver="this.className='star'" onMouseOut="this.className='none'" value="3">
I css'en har jag sedan:
.none {
border: none;
background-image: url('none.gif');
background-repeat: no-repeat;
cursor:pointer;
}
.star {
border: none;
background-image: url('star.png');
background-repeat: no-repeat;
cursor:pointer;
}
Istället för att bara ha mouseover på den knapp man håller musen över vill jag att det aktiveras även på de knappar som är tidigare. Alltså om jag håller musen över knapp2 så byter även knapp1 bild fast inte knapp3.
Med fantasikod skulle jag alltså vilja ha något i stil med:
onMouseOver="this.className='star';this.className.none2='star'" vilket då innebär att jag får ha 5st likadana .none styles, vilket inte hade varit ett problem men saken är ju den att man inte kan anropa de andra knapparna med ex: this.className.none2, så hur gör man istället? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
Medlem i: 1575 dagar
|
Skrivet: 2009-02-12 16:48
Ämne:
|
|
|
Med id antar jag att du menar namn (name) i det här fallet
1: 2: function myFunction(e,class) { 3: var trigger = e.target; //e.srcElement för IE 4: var mybtnElements = document.getElementsByName("myBtn"); 5: for(var n = 0; n < mybtnElements.length; n++) { 6: mybtnElements[n].className = class; 7: if(mybtnElements[n] == trigger) //Är det knappen vi har musen över 8: break; 9: } 10: } 11: 12: //... 13: 14: <input type="button" name="myBtn" onMouseOver="myFunction(event,'star')" onMouseOut="myFunction(event,'none')" value="knapp 1"> 15: <input type="button" name="myBtn" onMouseOver="myFunction(event,'star')" onMouseOut="myFunction(event,'none')" value="knapp 2">
|
|
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2009-02-12 23:08
Ämne:
|
|
|
Hehe självklart menar jag name, fy fan vilken snygg kodbit, fungerar ju klockrent! Men hur fasen får jag det att fungera även i IE? Försökte med följande men utan resultat..
1: function showStar(e,class) {
2: if (e.srcElement) var trigger = e.srcElement; // Internet Explorer
3: else if (e.target) var trigger = e.target; // Mozilla (e.g. Firefox)
4: var voteElements = document.getElementsByName("vote");
5: for(var n=0; n < voteElements.length; n++) {
6: voteElements[n].className = class;
7: if(voteElements[n] == trigger) //Är det knappen vi har musen över
8: break;
9: }
10: }
|
Tackar och bugar atquick |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
|
Skrivet: 2009-02-12 23:19
Ämne:
|
|
|
Inte säker, men testa att lägga in följande i början av funktionen
1: if (!e) 2: var e=window.event;
|
|
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2009-02-12 23:46
Ämne:
|
|
|
hm.. det hände tyvärr inte så mycket, la alltså bara till det innan if och else satserna men det fungerar fortfarande bara i FF  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
|
Skrivet: 2009-02-13 00:01
Ämne:
|
|
|
getElementsByName fungerar tydligen dåligt i internet explorer.
Du kan testa att göra något i stil med detta:
1: 2: function showStar(e,newClass) { 3: if (!e) var e=window.event; 4: if (e.srcElement) var trigger = e.srcElement; // Internet Explorer 5: else if (e.target) var trigger = e.target; // Mozilla (e.g. Firefox) 6: 7: var rawElements = document.getElementsByTagName(trigger.tagName); 8: for(var n=0; n<rawElements.length; n++) { 9: var tagElement = rawElements[n]; 10: if(tagElement.getAttribute("name") == trigger.getAttribute("name")) 11: tagElement.className = newClass; 12: if(tagElement == trigger) 13: break; 14: } 15: }
|
EDIT: felstavning på rad 11
EDIT2: AHHHHHH! Byter alla förekomster av class till newClass
Senast ändrad av atquick den 2009-02-13 02:21, ändrad totalt 2 gånger |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2009-02-13 00:53
Ämne:
|
|
|
mjo kanske är så men tyvärr så slutade funktionen helt att fungera med de nya ändringarna. Vad är egentligen trigger.tagName? ger det input som resultat eller?
försökte även med getElementById("vote") men det fungerade inte heller...
Några fler förslag?  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
|
Skrivet: 2009-02-13 01:23
Ämne:
|
|
|
trigger.tagName ger taggen (dvs input). Jag använder den för att begränsa vilka element som vi letar efter vårat namn (name) i, det går lite snabbare än att gå igenom alla objekt som finns på sida
Jag såg för övrigt att jag gjorde ett slarvfel på rad 11  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2009-02-13 01:33
Ämne:
|
|
|
Ah det låter vettigt har nog rätt många input taggar Missade att det var slarvfel men tyvärr så fungerar funktionen bara i FF även efter ändring av felet. Jag testade att lägga en alert(trigger); efter if och else satsen och fick ingen popup ruta i IE... så då borde det väl vara något med e.srcElement?? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
|
Skrivet: 2009-02-13 02:23
Ämne:
|
|
|
| Fick igång den i IE7 genom att byta namn på variabeln class till newClass, vet inte hur det är med övriga versionerna. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2009-02-13 09:29
Ämne:
|
|
|
Aha där har vi det, synd att sådana skyddade namn inte får annan färg i editorn så man såg det direkt. Med newClass funkar även den gamla koden
Tack som fan! snyggt kodat. Finns det några fördelar med att använda den slutgiltiga koden jämfört med den i inlägg 3? Den nya är ju något längre men den kanske fungerar i andra webbläsare med eller något? har själv bara FF och IE7..
Kanske har du även en lösning på ett gammalt problem jag haft http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=102389
Återigen, tack så mycket! |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
atquick
|
Skrivet: 2009-02-14 01:25
Ämne:
|
|
|
Typiskt att firefox inte reagerade på att jag använde ett skyddat namn
Personligen tycker jag att du skall använda den första, men om du vill använda koden för andra element utanför de som stödjs i Javascript-standarden (ex. <p>, <div> etc.) kan det vara bättre att använda den andra så det fungerar under IE.
Jag skrev ett svar på ditt gamla inlägg, du får svara om jag förstått ditt problem riktigt eller ej  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|
Skrivet: 2011-12-08 20:28
Ämne:
|
|
|
Hej! tänkte försöka skaka liv i en gammal tråd genom att kolla med er vad som har förändrats när det gäller JavaScript i Internet Explorer 9?
Koden här som atquick skrev fungerar nämligen inte längre i IE9:
1: function showStar(e,newClass) {
2: if (!e) var e=window.event;
3: if (e.srcElement) var trigger = e.srcElement; // Internet Explorer
4: else if (e.target) var trigger = e.target; // Mozilla (e.g. Firefox)
5: var voteElements = document.getElementsByName("vote");
6: for(var n=0; n < voteElements.length; n++) {
7: voteElements[n].className = newClass;
8: if(voteElements[n] == trigger) //Är det knappen vi har musen över
9: break;
10: }
11: }
|
Hur gör man så att funktionen triggas även i IE9? |
|
|
|