qualitum logo
Kritik på mina Chrome tillägg

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 2272 dagar
Från: Linköping
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-01-22 15:04      Ämne: Kritik på mina Chrome tillägg Citera

Ingen hemsida direkt, men jag hoppas det går bra med tråden i detta forum.

Jag har gjort några tillägg till Chrome jag vill ha era åsikter om (ni måste tyvärr ha webbläsaren Google Chrome för att testa).

BBCode Keys
Det första tillägget jag gjorde gör det möjligt för användarna att sätta in BBCode-taggar i textarea-element med hjälp av tangentbordet. Jag undrar hur ni tycker det ska fungera, för olika forum använder ju BBCode på olika sätt. Till exempel har en del forum [quote="name"]Citat [/quote] medan andra använder [quote=name] Citat [/quote]. Hur ska man på ett enkelt sätt få det att fungera?

Wikipedia Hide Languages
Det andra tillägget jag gjorde ändrar lite på Wikipedia. När man läser en artikel där finns det till vänster på sidan länkar till artikeln skriven på andra språk. Mitt tillägg tar bort alla språk du inte vill se där, så att du snabbt kan hitta ett språk du känner igen. Har ni några idéer om hur man kan utveckla/förbättra detta?

Bookmark Suggester
Det tredje tillägget är under utveckling, men det fungerar som en förenklad version av fauxbar. När man i Firefox börjar skriva i adressfältet får man upp förslag från sina bokmärken som matchar texten. Så är det inte i Chrome (och för stunden ej heller genomförbart), vilket jag (och många andra med mig, enligt hittade klagomål) stör mig på. Fauxbar löser detta problem genom att öppna en ny sida innehållande ett textfält man använder istället för omniboxen (adressfältet i Chrome). Men jag finner fauxbar överarbetad (den innehåller mycket mer än så), och dessutom tar den tid på sig. När man trycker [CTRL]+[t] så öppnas en ny tabb, men innan sidan laddats och textfältet fått fokus har jag redan hunnit skriva in några tecken som hamnar i omniboxen istället.

Mitt tillägg kommer alltså (enbart) föreslå bokmärken från ett liknande textfält, men istället för att öppna textfältet på en ny sida laddas det in på sidan man redan är på, vilket går mycket snabbare (och man slipper skriva några tecken i omniboxen om man är snabb med tangenterna).

Vad tror ni om detta?

Jag tar tacksamt emot kommentarer om vad som helst som rör tilläggen. För övrigt är jag ingen designer, så om du känner att du vill hjälpa till med att snygga till bilder eller "alternativ-sidan" för tilläggen får du jättegärna göra det. Tilläggen har dock inget vinstsyfte, så det enda som kan erbjudas är att du får ha med ditt namn på tillägget.

Wedge
Administratör

Medlem i: 3923 dagar
Från: Järfälla
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-01-22 16:56      Ämne: Citera

Nej, ingen hemsida, utan mjukvara.
*flytt*

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net