Virtuel hdd på USB.

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
simius

Medlem i: 5304 dagar
Från: Skåne
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 15:27      Ämne: Virtuel hdd på USB. Citera

Tja.
Är det någon som har bra koll på livslängden på ett usbminne som skrivs/läses från ofta?

Det finns USBminnen på 32gb, vilket är rätt så bra storlek för en mindre virtuel hårddisk. Dock, det OS jag tänkt mig använda, Windows (XP, 7 och / eller Vista) är operativ som pillar på disken hela tiden.

Klarar ett USBminne detta? eller kommer det dö efter ett par veckor?

EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 6595 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 16:12      Ämne: Citera

Jag vet tyvärr inget om USB-minnen, men Compact Flash-kort och SSD-diskar sägs ha minst lika bra livslängd som hårddiskar. Då har de dock inbyggda kretsar för så kallad "wear leveling", vilket innebär att kretsarna ser till att skriva till olika delar av disken varje gång, även fast det rent logiskt (för datorn) ser ut som att den skriver på ett enda ställe. Detta sprider nötningen till olika delar och förlänger således livslängden på enheten i stort. Sådana kretsar saknas antagligen i billiga USB-minnen, och om så är fallet är det inte alls omöjligt att minnet går sönder relativt snabbt. Beroende lite på hur du använder det skulle jag ge det åtminstone några månader, men det blir knappast i närheten av en hårddisk eller en SSD.

Jag körde min mediadator från ett Compact Flash-kort i ungefär två år utan problem, och det fungerade fortfarande finfint när jag så småningom lade pengar på en liten SSD-disk istället. Jag hade en CF-till-IDE-adapter så kortet betedde sig precis som en vanlig hårddisk.

En sak du bör veta är att USB-minnen och även CF-kort är rätt långsamma, särskilt för skrivning (bland annat eftersom "skrivning" till flash-media innebär att man måste läsa det som står i ett block, radera blocket och sedan skriva det ändrade blocket). De uppvisar i och för sig jämn prestanda i och med att de saknar rörliga delar så söktiderna är snabbare än för en mekanisk disk, men tack vare att skrivprestandan är mycket sämre så kommer du antagligen uppleva datorn som långsammare. Vid uppstart kan det gå lite fortare då uppstarten oftast kräver slumpmässig läsning av många små filer (ett av få områden där flash-media är bättre än hårddiskar).

Jag rekommenderar alltså att du uppgraderar antingen till ett Compact Flash-kort eller ännu hellre en SSD. Fördelen med SSD är att de är direkt anpassade för att användas för större filsystem och som systemdiskar, vilket bland annat innebär att de beräknas ha ungefär samma livslängd som en mekanisk hårddisk (3-5 år) och att de har logik inbyggda för att öka prestandan vid skrivning. Dessutom ser SSD:er ut som hårddiskar (från datorns synvinkel) och är därför bara att koppla in med en vanlig SATA-kabel.

Nu kanske du ville välja USB-minne på grund av storleken och då är ju inte SSD ett alternativ. Är det bara på grund av priset så verkar det inte vara så jättestor skillnad mellan de billigare SSD:erna och de billigare USB-minnena i den storleken. Ska du köpa en SSD (speciellt en billig) rekommenderar jag dig att google ltie på tillverkaren först för att se hur de fungerar - den stora tillverkaren Transcend är till exempel kända för att göra skräp-SSD:er jämfört med andra tillverkare i närliggande prisklasser. Själv kör jag OCZ och är mycket nöjd, och jag tror att Intel fortfarande är den som räknas som absolut bäst på SSD.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
simius

Medlem i: 5304 dagar
Från: Skåne

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 17:34      Ämne: Citera

Jo, tanken var att ha en lätt-flyttad virtuel maskin i fickformat.
Hastigheten hade inte varit ett för stort problem, då det i stort sätt hade varit en dator för test av diverse saker, inte för direkt användande.
Dock, som jag antog och som känns rätt förståeligt, så lär de stickor jag tittat på (billiga varianter) vara för kass kvallite för att överleva länge nog.
Jag får köra upp den på min server istället och ansluta via remote desktop eller något!

Tack för infon Wink

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum