Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
Azreal

Medlem i: 5586 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
Status: Offline
|
Skrivet: 2011-10-16 20:22
Ämne: Nyköp av bärbar dator erfarenheter av MSI?
|
|
|
Nu är det dax, 6 år har min nuvarande laptop vart igång nästan 24/7.
Men nu ska jag titta på en ny och har börjat forskat i vad jag egentligen vill ha.
Den jag har fastnat för är denna: http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-233ne-core_i7_2630qm-8gb-1.5tb-17.3-gtx560m-bluray-win_7_hp
+ 128 GB SSD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675
+ externt chassi för 2.5 tums hdd : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339051
Då datorn har två st 750 gb diskar och jag ska använda en SSD som operativdisk så får jag en ny extern disk med med bra fart.
Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av MSI, kanske till och med den där serien som jag tittar på?
Jag har en undran, det är ju så att dem har flyttat windowsknappen (går ju att konfigurera om), det känns lite störigt. Speciellt då jag är en kortkommandofacist.
Eller har någon annan gjort ett nyköp av laptop som ni kanske tycker jag borde ta en titt på?
En annan sak jag undra över oxå är windows 7.
Det som igår är ju Win7 Home Premium, duger detta?
Kommer man att sakna någon komponent som det "bättre" versionerna erbjuder? |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
Till toppen på sidan |
|
laska

Medlem i: 3419 dagar Från: Västmanland
|
Skrivet: 2011-10-16 20:38
Ämne:
|
|
|
Jag har windows 7 home premium, riktigt bra OS
Det är bara onödigt att köpa typ "ultimate".
-Kostar mera och onödiga funktioner som du kan tillägga i home premium (regedit). |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
johan

Medlem i: 6837 dagar Från: vettet
|
Skrivet: 2011-10-17 08:43
Ämne:
|
|
|
Om du haft en laptop i 6år som du kört nästan 24/7, så skulle jag nog kanske överväga att köra på samma "fabrikat"..
Det är ju ett gott betyg... |
|
|
|
Wedge

Medlem i: 6720 dagar Från: Järfälla
|
Skrivet: 2011-10-17 08:56
Ämne:
|
|
|
Lappisar från MSI har jag ingen erfarenhet av, men frågan känns ganska öppen... så jag delar med mig av MSI-erfarenheterna.
Jag byggde en burk med MSI-moderkort i en gång. Hårdvaran var det väl inget fel på, men mjukvaran de skickade med.... nja...
Det var dock rätt länge sen, och de kan ha blivit bättre. Men det känns fortfarande som om jag automatiskt intar försvarsposition i närheten av MSI. Men ta inte alltför allvarligt på detta, det är en högst subjektiv känsla. |
|
|
_________________ I am Groot |
Till toppen på sidan |
|
advokatstockholm
Medlem i: 3380 dagar
|
Skrivet: 2011-10-19 16:36
Ämne:
|
|
|
Jag sitter på en ganska skitburk med OS Windows 7 men det fungerar utmärkt för det ändamålet jag använder det till, vilket inte verkar vara så olikt från ditt. |
|
|
_________________ Advokat Stockholm |
Till toppen på sidan |
|
EmilV

Medlem i: 6595 dagar Från: Lilla Edet
|
Skrivet: 2011-10-19 19:00
Ämne:
|
|
|
Den där monsterburken väger 3,9 kg enligt Inet, och 3 timmar batteritid som ny är inte imponerande (det är självklart att batteritiden blir lidande med snabba magnetdiskar). Men jag antar att du haft något liknande tidigare och vet vad du vill ha?
Jag brukar annars förespråka stationärt att ha hemma på skrivbordet och en liten, lätt bärbar att ha med sig när man är på språng. Det blir ungefär samma pris i slutändan, men med vinsten att du får bättre skärm, en lätt dator att ha med dig samt uppgraderingsmöjligheter i den stationära. |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se | Bloglovin.com |
Till toppen på sidan |
|
Azreal

|
Skrivet: 2011-10-19 20:03
Ämne:
|
|
|
Jag vet Emilv, önskar att jag hade plats för en stationär, tyvärr är det helt uteslutet.
Och ja den datorn jag har idag är samma spec typ, fast 6 år gammal.
Hade jag kunnat köra på en stationär hade jag kommit undan billigare på den fronten, sen har jag en bärbar mindre variant i jobbet som är lätt att ha med sig med ca 6-7 timmars batteridrift.
Vi får se, tänkte ju köpa mig en egen julklapp, så jag har lite tid på mig att titta på andra alternativ. |
|
|
Till toppen på sidan |
|
Azreal

|
Skrivet: 2011-10-22 12:58
Ämne:
|
|
|
Jag vände på steken och inhandlade en Asus idag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1024274/2011-10-22
+ Mer stilren design
+ Windowsknappen där den bör vara
+ 1000kr billigare
- Ingen ESata
- Något sämre prestanda typ 1% generellt... whatever =)
Sen fick jag en glass på köpet i butiken hos Inet, den var god =) |
|
|
Till toppen på sidan |
|
moanilsson89
Medlem i: 3368 dagar
|
Skrivet: 2011-10-31 19:49
Ämne:
|
|
|
Tänkte bara låna tråden snabbt om det är ok. Funderar på denna datorn http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-G53SX-SZ072Z-2276662.html. Vad tycker ni om den? Vet att 12 gig ram är mycket men sitter och grejar med film en del, samt spelar. Är den ok för att greja film på samt spela typ bf3 på normal prestanda? |
|
|
|
Till toppen på sidan |
|
|