Första telejacket?

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Shueazz

Medlem i: 3801 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2011-08-10 17:22      Ämne: Första telejacket? Citera

Hej, jag är så himla less på mitt "usla" bredband. Jag har Bredbadsbolaget med 24 Mbit. Utlovat är 12-24 Mbit hastighet beroende på hur långt ifrån stationen man bor. Jag har räknat ut att jag bor mindre än 2 kilometer ifrån min station och borde därför kunna förvänta mig minst 12Mbit.

Men... Jag kommer aldrig över 8Mbit (Dom bra dagarna). Bredbandsbolaget har skickat nytt modem och nya grejer men inget händer. Jag har kollat mina grejer (Dator, kablar) och det är inget fel.

Nu satt jag och skulle dubbelkolla första telejacket med hjälp av två telefoner. Om man lägger av luren vid huvudjacket ska man inte få ton på något annat jack, det stämmer. Men samma sak händer på alla andra jack. Jag lägger av luren, och får då ingen ton på andra jack.

Dessutom kan jag inte testa utan att ha modemet i-kopplat även fast än guiden säger att man endast ska använda 2 telefoner. Utan modem får jag aldrig någon ton.

Vad är fel?

Dr. Flink

Medlem i: 5740 dagar
Från: Rävlanda

Inlägg Skrivet: 2011-08-11 12:14      Ämne: Citera

Jag är verkligen ingen expert på sånt här, men har hört att första jacket är oftast det jack som sitter närmast/i hallen. Har du provat att koppla in modemet i det andra jacket du har och mätt upp hastigheten där?
Kör du trådlöst så prova köra med nv-kabel istället, som gärna är mindre än 10 meter.

Har du några grannar som också använder BBB så kan ju ju kolla med dom ifall de har samma problem.

Saurid
Moderator

Medlem i: 6063 dagar
Från: Perstorp

Inlägg Skrivet: 2011-08-11 12:43      Ämne: Citera

Jag har förstått att det inte är helt ovanligt att telefonjacken är felkopplade. Och då kan det muppa sig ordentligt. Det kan vara värt att kolla upp kanske. Hittade denna sidan som förklarar en del:
http://www.tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html

Shueazz

Medlem i: 3801 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2011-08-11 18:34      Ämne: Citera

Jo, jag har testar med modemet i olika jack och jag misstänker att några jack är parallell-kopplade istället för seriell-kopplade som det ska vara.

Jag har för närvarande i första jacket (Som BBB's tekniker pekade ut), sitter 1 meter ifrån det med en sladd som är ca 2 meter (sprillans och inte rullad som en spole). Ingen annan nätverkskrävande teknik är ansluten och jag har endast webbläsaren igång. Jag uppnår endast runt 8 Mbit.

Detta test har jag gjort med jämna mellanrum sedan jag startade tråden.

Jag vet inte om jag vill skruva och koppla sladdar, det får BBB ta hand om, så jag ska ringa dem.

intedinmamma

Medlem i: 4179 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-08-11 20:36      Ämne: Citera

Spontant så tänker jag att det är dåliga tele-ledningar. Bor du i villa? Själv bor jag i en villa i mer eller mindre centrala Göteborg, men telefonledningarna är från början utav 1900-talet, så vi kan inte ha ADSL öht.

Det kan vara värt att ringa farbror Televerket och fråga om dom kan ta sig en kik.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net