| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
rApp

Medlem i: 2508 dagar Från: Vänersborg
Status: Offline
|
Skrivet: 2009-04-19 10:39
Ämne:
|
|
|
| Peppe L-G skrev: |
Hur har de kommit fram till att de är skyldiga just de summorna? |
(x * y(y * summor tagna ur luften))^10
Skämt åsido, jadu bra fråga...
För säger de att de gjort följande uträkning,
Där x är verket och y är antalet nedladdningar,
så borde de tänka om. För tänk om hälften av de som laddat ner verket köpt det efteråt? De blir ju siffrorna helt annorlunda.
Hoppas typ Gottrid eller Peter kan berätta hur de kommit fram till siffrorna, för det måste de fått veta under domen eller?  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
DrPhil
Medlem i: 1861 dagar
|
Skrivet: 2009-04-19 10:53
Ämne:
|
|
|
Jag minns att de berättade hur de hade kommit fram till ett par andra siffror, vad de tänkte stämma dem på först. Det var i radion, ganska tidigt, men jag minns inte vilket dag eller hur de räknade ut de.
Siffrorna är annorlunda ändå, även om man inte köper verket. När man håller på att ladda ner med BitTorrent-tekniken så berättar hela tiden din klient för trackern hur långt den har kommit och vilka delar som fortfarande fattas. När den är färdig så berättar den för trackern att den är färdig. Men när du då stänger av klienten och sedan startar upp den nästa gång så berättar din klient för trackern igen att "jag är färdig och behöver inga fler delar". Vilket betyder att en som seedar i ett halvår, med en router som kraschar var tredje minut, har bidragit rejält till statistiken. Det var i alla fall så jag uppfattade att det fungerade.
Gottfrid (har jag för mig) sade också att många stora förlag satt och aktivt förstörde statistik genom att använda klienter som hela tiden sade åt trackern att "Jag är fäääärdiig!".
Musikbolagen vet jag hade tagit med det här i sin beräkning, men jag vet inte hur mycket som räknades bort. |
|
|
_________________ 42 |
| Till toppen på sidan |
|
rApp

|
Skrivet: 2009-04-19 11:21
Ämne:
|
|
|
Jo, sen finns det ju sånna som inte tankar hela filen, utan plockar ut det han/hon vill ha.
T.ex. på en DVD-film kanske man bara tankar samplat som ligger på några få MB, men i klienten så står det t.ex. 4,4gb som full storlek eftersom det är det torrenten fått som information att innehålla...
Och när personen fått ner sitt sample så blir det som DrPhil skrev att din klient uppfattar det som att du ladda ner hela filen och börjar nu skicka uppgifter att "JAG ÄR FÄRDIG"... |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
rApp

|
Skrivet: 2009-04-23 11:08
Ämne:
|
|
|
| Hur sjukt är inte detta, domaren har starka kopplingar till SFU(Svenska föreningen för upphovsrätten) och Svenska föreningen för industriellt rättsskydd(SFIR)... Förstår inte ens hur sånt här kan förekomma!? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
simius

Medlem i: 2503 dagar Från: Skåne
|
Skrivet: 2009-04-23 11:15
Ämne:
|
|
|
| rApp skrev: |
| Hur sjukt är inte detta, domaren har starka kopplingar till SFU(Svenska föreningen för upphovsrätten) och Svenska föreningen för industriellt rättsskydd(SFIR)... Förstår inte ens hur sånt här kan förekomma!? |
Svenska rättssystemet..
Sådant här förekommer hela tiden.
Det ger dock TPB folket en mycket bra anledning till att överklaga.
 |
|
|
_________________ Lägger jag en bild här igen blir jag avstängd. |
| Till toppen på sidan |
|
patand4
Medlem i: 3135 dagar Från: E-Tuna
|
Skrivet: 2009-04-23 16:24
Ämne:
|
|
|
Nja, så sjukt är det ju inte faktiskt. Det är främst något som alla som laddar ner illegalt kan gnälla på.
Det som är sjukt är att många här tycker att det är okej stjäla från upphovsmän. Många här brukar dessutom klanka ner på folk i forumet "Kolla hemsidan" när de uppenbarligen har stulit en design från någon annan. Jag får be om ursäkt, men jag förstår inte skillnaden.
Problemet är att många tror att så fort en låt blir spelad på radion, eller så fort en artist är med i tv är de rika. Det är väldigt få artister i Sverige som tjänar pengar på sin musik. Det skulle vara intressant att se vad ni tror att artister tjänar och får ut nu för tiden.
Kanske lite OT...
Min åsikt är att det var rätt att döma, men som WizKid sa: Lite märkligt att alla får dela på straffet. Vi har visserligen sett det tidigare i en rättegång om polismord.
Faktiskt, som det har snackats om tidigare, så är djuplänkningar olagliga, så i teorin borde det i sådana fall vara olagligt med google också. Skillnaden är att googles syfte inte är att hjälpa till att hitta olagligt material. Syftet med TPB är att sprida illegalt material. Många tror att rätten ser allting svart eller vitt, men så är det inte. Det är faktiskt skillnad på sökmotorer och sökmotorer. Plus att det är upp till USA att i sådana fall åtala Google. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
DrPhil
Medlem i: 1861 dagar
|
Skrivet: 2009-04-23 16:37
Ämne:
|
|
|
| patand4 skrev: |
| ... Skillnaden är att googles syfte inte är att hjälpa till att hitta olagligt material. Syftet med TPB är att sprida illegalt material. Många tror att rätten ser allting svart eller vitt, men så är det inte.... |
Rättelse:
Syftet med TPB är att sprida material, både legalt och illegalt. |
|
|
_________________ 42 |
| Till toppen på sidan |
|
simius

Medlem i: 2503 dagar Från: Skåne
|
Skrivet: 2009-04-23 17:10
Ämne:
|
|
|
| Citat: |
Problemet är att många tror att så fort en låt blir spelad på radion, eller så fort en artist är med i tv är de rika. Det är väldigt få artister i Sverige som tjänar pengar på sin musik. Det skulle vara intressant att se vad ni tror att artister tjänar och får ut nu för tiden.
Kanske lite OT... |
Det tråkiga är ju isåfall att de inte kommer att få MER pengar bara för att färre lyssnar på deras musik, snarare tvärt om... :/
Men det är ju deras 'ägare' som beslutar om det...
| Plus att det är upp till USA att i sådana fall åtala Google. |
Den som äger upphovsrätten till materialet google länkar till kan göra detta när de känner för det... Handlar inte om var man kommer ifrån. |
|
|
_________________ Lägger jag en bild här igen blir jag avstängd. |
| Till toppen på sidan |
|
rApp

|
Skrivet: 2009-04-23 17:50
Ämne:
|
|
|
Nja, så sjukt är det ju inte faktiskt. Det är främst något som alla som laddar ner illegalt kan gnälla på. |
Du tycker alltså inte det att det är konstigt att domaren som ska döma killarna helt plötsligt är medlem i två föreningar som jobbar med upphovsrättslagen och dessutom "har också ett extrajobb i Stiftelsen.se där en av kollegorna är Monique Wadsted, advokat för film- och skivbolagen." - Aftonbladet.
Om han nu har varit jäv eller inte vet man aldrig men varför är de så dumma att de låter en person, som är medlem i föreningar där de jobbar med upphovsrättslagen, fälla folk som är dömda för upphovsrättsbrott.
Det är nästan som om att självaste Henrik Pontén suttit där istället?
Men som jag sa, om han nu varit jäv eller inte vet man aldrig... |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
patand4
Medlem i: 3135 dagar Från: E-Tuna
|
Skrivet: 2009-04-23 18:26
Ämne:
|
|
|
Rättelse:
Syftet med TPB är att sprida material, både legalt och illegalt. |
Rättelse:
Troligt!
[quote] Det tråkiga är ju isåfall att de inte kommer att få MER pengar bara för att färre lyssnar på deras musik, snarare tvärt om... :/
Men det är ju deras 'ägare' som beslutar om det... [/qoute]
Självklart är jag för spridning av musik, men jag vill ju att den som har gjort musiken ska få betalt för det den har gjort. Jag vill också att de som lägger ut pengar på att ge ut musik ska få betalt.
Det hjälper ju inte direkt att skivbolagen betalar massor med pengar på rättegångar, då får ju artisterna och upphovsmännen ännu mindre pengar. Det är alltså viktigt att utveckla bra tjänster och en annan prismodell än den som finns idag.
Den som äger upphovsrätten till materialet google länkar till kan göra detta när de känner för det... Handlar inte om var man kommer ifrån. |
Det handlar om vilket lands lagar som tillämpas, men så klart kan en upphovsman i Turkiet eller Frankrike anmäla google, men då sker det på amerikanska villkor. Du kan inte sitta i Sverige och bestämma dig för att stämma en amerikan hur som helst för att han bryter mot svensk lag i USA.
| Du tycker alltså inte det att det är konstigt att domaren som ska döma killarna helt plötsligt är medlem i två föreningar som jobbar med upphovsrättslagen och dessutom "har också ett extrajobb i Stiftelsen.se där en av kollegorna är Monique Wadsted, advokat för film- och skivbolagen." - Aftonbladet. |
Kan du nämna någon domare som inte intresserar sig för URL? Det är ju hans jobb.
Det är rätt kul, det hade aldrig blivit sådan här diskussion om domaren i Engla-fallet hade haft en dotter som blivit mördad. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
rApp

|
Skrivet: 2009-04-23 19:19
Ämne:
|
|
|
| Det är rätt kul, det hade aldrig blivit sådan här diskussion om domaren i Engla-fallet hade haft en dotter som blivit mördad. |
Tänkte dragit en liknande parallell.
Men sätter man sig in i jobbet som domare så ska man vara neutral mot de man dömer, spelar ingen roll om personen är anklagad för massmord eller för att ha stulit en klubba, domaren ska vara neutral i alla sammanhang.
Men jag håller med dig, jag tror ärligt inte att det hade blivit en lika stark debatt om domaren i Engla-fallet hade haft en dotter som blivit mördad. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Azreal

Medlem i: 2785 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
Skrivet: 2009-04-23 19:55
Ämne:
|
|
|
I detta fall blir det ju ett predikat, vilket man kan falla tillbaka på i framtiden.
Då gäller det att ha ett solklart mål/dom enligt mig. |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
johan

Medlem i: 4036 dagar Från: vettet
|
Skrivet: 2009-04-23 20:04
Ämne:
|
|
|
| Azreal skrev: |
I detta fall blir det ju ett predikat, vilket man kan falla tillbaka på i framtiden.
Då gäller det att ha ett solklart mål/dom enligt mig. |
prejudikat? |
|
|
|
Azreal

Medlem i: 2785 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
Skrivet: 2009-04-23 20:06
Ämne:
|
|
|
Ja precis  |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
datar

Medlem i: 1852 dagar Från: Vänersborg
|
Skrivet: 2009-04-24 00:22
Ämne:
|
|
|
Angående detta med skivbolag och artister. Så vitt jag vet så tjänar artisten pengar om han/hon/de skrivit materialet själva. Upphovsmannen får betalt för sitt verk. Skivbolagen tjänar pengar på varje såld skiva. Om det är så att artisten/gruppen spelar upp låtar som de inte skrivit, dvs där skivbolaget eller annan producent skapat materialet då får inte artisten/gruppen ett rött öre för skivförsäljning mm. Dessa tjänar pengar på spelningarna.
Vad jag menar är att bara för att folk inte köper en skiva så behöver inte det betyda att artisten/gruppen förlorar pengar! Det kan lika gärna vara skivbolaget och oftast är det just skivbolaget som dras med de större förlusterna vid sviktande skivförsäljning.
Skivbolagen kan köpa rättigheter för musikmaterial från producenter där sedan artisten/gruppen får rättigheter (tilldelas) att sjunga/spela materialet.
Vad jag menar är att visst tappar alla led vid sviktande skivförsäljning men oftast är det skivbolagen som får ta den största smällen. Minst sårbara är ju producenten som troligtvis redan fått betalt för sitt verk. Är artisten/gruppen tillräckligt stora så klarar de sig på spelningar. Är dom inte kända nog så hittar folk dessa artister via ned tankade olagliga mp3:or och vips så får folk upp ögonen och vill gå på dess spelningar, medans skivbolaget tappar ytterliggare (jag menar "ytterligare" men skrev fel) intäkter på försäljningen av skivor... Är artisten själva producenten själv av materialet så undrar jag hur mycket artisten kan få betalt för sitt verk samtidigt som skivbolaget vill signa och sälja artistens skivor...? För denna artisten borde ju ha intresse av att på så enkelt sätt nå ut med sitt verk och sin musik...?
Så den som tappar mest på sviktande skivförsäljning är skivbolaget! Deras intäkter är ju försäljningen av skivor...
Mina tankar när det nu nämnts om detta i tråden...  |
|
|
_________________ Johan Linnarsson | kulenbulen | Bocken Records | RecordPress |
| Till toppen på sidan |
|
|