Betalningsplaner

PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 5116 dagar
Från: Mullsjö
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2021-02-04 12:05      Ämne: Betalningsplaner Citera

Har en fundering kring betalning av ett spel/produkt. Det finns ju lite olika sätt man kan sälja spelet till en användare.

Engångsavgift
Användaren betalar t.ex. 500 kr och kan spela spelet hur mycket denne vill.

Prenumeration
Användaren betalar 50 kr/månad och får spela spelet med de senaste uppdateringarna varje månad användaren betalar.

Eget förslag 1
Jag funderade på hur det kan fungera i ett spel där användaren bygger upp en karaktär (samlar på sig kostymer, items, "pengar i spelet", ökar i level, etc.). Finns det spel där det är gratis att börja spela, men när man dör så måste man betala t.ex. 100 kr för att få fortsätta där man var innan man dog? Alternativet är att börja om från början med en tom karaktär. Desto längre man har kommit, desto mer kan man eventuellt kräva att användaren betalar. Finns det spel med sådana betalningsplaner? Det är inget olagligt med det, eller? Den som säljer en produkt får själv bestämma hur en vill sälja produkten?

Eget förslag 2
Du får köpa 3 liv för 100 kr, och när dem tar slut får du köpa 3 nya liv för 100 kronor, etc. Utan liv så kan du inte spela spelet.

Eget förslag 3
Samma som eget förslag 1, men där man uppmuntrar användaren att donera en mindre summa pengar innan denna fortsätter innan där den dog, men förbjuder det inte, så man kan fortsätta där man var innan man dog utan att betala något. Om användare donerar pengar, måste dem beskattas då, eller kan man helt enkelt uppmuntra "Sätt in pengar på mitt konto"? Om man uppmuntrar användaren att donera till en god sak istället (t.ex. naturförening, rädda barnen), då behöver inte jag oroa mig för skatt? Är det OK att kräva att användaren donerar till en god sak för att få fortsätta spela när denne dött, alternativt får användaren börja om från början?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
harald_b
Moderator

Medlem i: 5374 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2021-02-09 00:51      Ämne: Citera

Spel där det kan ge fördelar i spelet om man betalar in pengar har en del otrevliga bieffekter. Spelmissbruk är något inte helt ovanligt. Det finns också exempel på barn som ruinerat sina förändrar utan att inte riktigt förstått vad de gör.
Därför är jag tveksam till dina två första "Eget förslag"

Vad gäller tredje förslaget så utgår jag från att det är den som tar emot pengarna som är den som skulle kunna bli skattskyldig.
Utan att ha någon form av samarbete med välgörenhetsorganisationen kan det nog blir det nog svårt att kontrollera att donation dit verkligen skett.
För att något skall kunna räknas som gåva så brukar ett krav vara att det sker helt utan krav på någon form av motprestation. Om gåvan går till den som tillhandahåller spelet så tycker jag det hela mer liknar situationen med dricks på restaurang, och då blir det inte skattefritt. Men dricks på restaurang är momsfritt.
Enligt wikipedia är det dock en smula oklart vad lagen verkligen säger i frågan om dricks.

Peppe L-G

Medlem i: 5116 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2021-02-10 16:56      Ämne: Citera

Bra tankar med spelmissbruk och ungar som gör det dem inte borde få göra.

Jag gillar när saker och ting är gratis, så jag är mest nyfiken på hur man kan ge bort något gratis och sedan ändå uppmuntra användarna att ge lite tillbaka (till mig eller goda ändamål). Därför är jag inne på att de ska få använda produkten gratis i början, och sedan på något sätt behöva ge tillbaka lite för att få fortsätta använda produkten. Är även nyfiken på om man kan undvika skatt och dylikt för att slippa byråkrati ^^

Angående spelmissbruk så föreställer jag mig att man begränsa det så man max får köpa en fortsättning en gång per vecka eller dylikt.

Angående ungar som gör saker utan föräldrars tillåtelse så tycker jag att det är föräldrarnas problem. Vi har fortfarande bilar som kör på gatorna trots att de dödar ungar som springer ut på dem utan att tänka sig för. Tycker det är lite likadant här, mao föräldrarnas ansvar.

Tack för dina tankar!

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet