skrubben.nu - skiftschema online för ssab

PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
JohanE

Medlem i: 5203 dagar
Från: Säter
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2020-01-08 13:10      Ämne: skrubben.nu - skiftschema online för ssab Citera

Har knåpat ihop ett litet onlineschema för mestadels mig själv men även andra som kan vara intresserade. Tanken är att det ska vara pappersschemat i digitalform, alltså så likt pappersschemat som möjligt.
Nu är det väl mer eller mindre klart såsom jag tänkte mig att jag ville ha det.
Det är inte optimerat för mobil och koden är ett virrvarr som i mån av tid ska städas och snyggas till.
Tänkte att jag skulle lägga ut den och kanske få lite kritik (feedback) positiv som negativ.
Alltid bra med andra infallsvinklar då man lätt blir "hemmablind".

Länk till sidan: https://skrubben.nu
Sidan körs på en liten slö mediadator i min källare men så länge jag har ström och nätverk så tuffar den på bäst den kan.
Länk till pappersvarianten i pdf-format för jämförelse: http://jbkdj.se/doc/skiftschema/4.7-2020.pdf

Peppe L-G

Medlem i: 4838 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2020-01-09 12:13      Ämne: Re: skrubben.nu - skiftschema online för ssab Citera

JohanE skrev:
Tanken är att det ska vara pappersschemat i digitalform, alltså så likt pappersschemat som möjligt.

Det gör det ju enkelt att förstå hur det ska tolkas för personer som är vana vid pappersscheman, men egentligen borde du kunna skapa en ännu bättre lösning med ett digitalt verktyg. Pappersscheman ser ju ut på det sätt de gör för att det är den bästa lösningen du kan skapa med papper och penna. När du har digitala verktyg bör du tänka om från scratch och kunna skapa något som är ännu bättre då du har mycket bättre verktyg än endast papper och penna.

Jag kan inget om pappersscheman, så jag har inget förslag på vad en "ännu bättre lösning" skulle kunna vara i det här fallet, men det är ofta kul att brain-forca olika idéer, så testa och de vad du kan hitta på Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
JohanE

Inlägg Skrivet: 2020-01-09 12:33      Ämne: Citera

Tack för svar. Det är ju just det, jag gillar upplägget på pappersschemat så därför ser mitt "lika" ut. Jag testade ett gäng appar med schiftscheman men gillar dem inte så då knåpade jag ihop denna sida.
En förbättring eller snarare förändring är ju att man kan välja att bara visa sitt eget lag eller vilken kombination som helst.
Bara att klicka på ssab-loggan.

harald_b
Moderator

Medlem i: 5096 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2020-01-09 13:50      Ämne: Citera

Det är en smula ointuitivt att man skall klicka på just ssab-loggan för att komma åt konfigurationen.
Vanligtvis brukar ofta någon symbol med kugghjul, verktyg eller liknande användas för sådant. Eller en knapp med klartextbeskrivning.

Klick på loggan brukar ofta länka till startsidan.

JohanE

Inlägg Skrivet: 2020-01-09 15:48      Ämne: Citera

@harald Jo, det är sant och det är jag medveten om så detta är en liten kompromiss till dess jag har tid att fixa "tre korvar" eller ett kugghjul.
Misstänker att den "funktionen" ändå inte kommer bli någon succé.
Än mindre om ingen hittar den. Smile

Hela sidan är ju i princip bara en enda startsida så en "hem till index" är inte nödvändig utöver idag-länken tänkte jag.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net
Webbplatsen bygger i grunden på phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Modifieringar har senare gjorts i systemet av PHPportalen
Sid och logotypdesign skapad av Daren Jularic