Fan less laptop + stationär data

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 4959 dagar
Från: Mullsjö
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2019-12-12 17:26      Ämne: Fan less laptop + stationär data Citera

Jag har de senaste åren använt en kraftfull laptop, och det har fungerat ganska bra, men jag stör mig något oerhört på den surrande fläkten och dylika småljud. Jag tänkte att man kanske kunde komma runt det genom att istället skaffa en kraftfull stationär som står hemma och som man styr trådlöst med en klen laptop som inte behöver någon fläkt och som man ansluter till den stationära via nätet. Någon som testat en sådan lösning? Åsikter om det? Med lite tur så blir kanske en sådan lösning till och med billigare än en dyr laptop?

Vad jag är lite fundersam på är ifall det kommer lagga så mycket att man stör sig på det istället, eller kommer det fungera så smidigt att man inte märker av lagget alls?

Och när man sätter igång laptopen igen efter att man fält ihop den, tar det lång tid innan den stationära datorns bild visas och man kan börja styra den?

EDIT

Har länge velat skaffa och testa en Chromebook, och nu upptäckte jag att Google verkar ha en lösning för det här:

https://remotedesktop.google.com/access/

Någon med erfarenhet av det? Lutar åt det nu, men först efter jul då jag hoppas en rea gör det lite billigare Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Azreal
Administratör

Medlem i: 5476 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2019-12-13 00:38      Ämne: Citera

Tjena,

Yes, jag har kört rdp mot mina linuxburkar som jag gömt undan på något ställe där dem inte ska höras eller samla damm.
Funkar bra för administration av dessa oklart hur bra det blir om jag ska börja kolla på film eller spela spel. Tror inte det kommer bli bra, tror inte rdp är optimalt här.

Något som jag sätter in hos mina kunder för vissa applikationer är KVM förlägnare över tp kabel.
https://www.blackboxab.se/sv-se/1434/KVM-forlangare
Det där är inga billiga prylar, säkert för dyrt för att ha hemma.
Men det finns KVM lösningar som har en mer konsumentanpassad prislapp, hur prestandan på dessa är låter jag vara osagt.
Du kan googla lite på det Smile

Har du funderat på att byta ut fläktarna och/eller chassi? Det finns både bra och dåliga chassin/fläktar när det kommer till ljudnivån.
Vattenkylning kanske?

Peppe L-G

Inlägg Skrivet: 2019-12-13 11:40      Ämne: Citera

Jag arbetar på en kraftfull laptop, det går inte att byta ut chassi på den? Jag har aldrig tittat närmare på/övervägt vattenkylning, men brukar det finnas för bärbara datorer? När jag kollat på nya modeller så har jag nog aldrig sett det som ett säljargument.

Till toppen på sidan
Azreal
Administratör

Medlem i: 5476 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2019-12-13 19:51      Ämne: Citera

Sorry, läste bara rubriken och inte din beskrivande text tillräckligt noga Smile

Första två alternativen är dock något du kan kika vidare på ändå

Peppe L-G

Inlägg Skrivet: 2019-12-27 22:52      Ämne: Citera

Har en Chromebook nu som jag testat använda för att fjärrstyra min Windows 10 Home laptop.

Med Chrome Remote Desktop så var lagget outhärdligt för mig. Sedan testade jag Microsoft TeamViewer, och det fungerar bättre. Lagget är kanske på 0.1 sek vilket ofta är uthärdligt, men det finns stunder då det stör mig något enormt, t.ex. som när man skrollar i webbläsaren (det är inte smooth) eller håller inne backspace för att ta bort många tecken (släpper man backspace-knappen när man normalt vill sluta ta bort tecken så fortsätter den ta bort några till pga lagget). Det går kanske att lära sig att leva med dessa och dylika nackdelar.

Har dock bara testat när båda datorerna är anslutna till mitt hemmanätverk, så jag gissar att lagget blir värre om min laptop är hemma och jag tar med mig min Chromebook till jobbet och arbetar därifrån. Ska testa och se hur det blir. Sedan läste jag att Microsoft TeamViewer bara kan användas gratis någon timme i stöten, och att köpa det är grymt dyrt (349 kr/månad) :/

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum