NAS: RAID-GROUP - Vad innebär det?

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
wheelboy

Medlem i: 6138 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2019-09-05 17:55      Ämne: NAS: RAID-GROUP - Vad innebär det? Citera

Tjena!

Har precis införskaffat mig ett ett NAS 4-bay. Valde att endast köpa med 2 HDD bulk för att skapa RAID 1. Har ett NAS 2-bay sen tidigare men utökar med ett nytt för det äldre börjar bli fullt.

Vid frågan om att skapa volym frågar den om jag vill skapa en RAID-grupp eller vanlig RAID. Begreppet RAID-grupp (RAID-group) är nytt för mig, hittar dock ingen bra förklaring vad denna "grupp" innebär, har inte lyckats att hitta någon bra och objektiv förklarande guide... hittar massvis av sånna som beskriver hur man skapar som manualen men inte vad de fyller för funktion mer ingående.

Så långt jag har uppfattat är att med RIAD-grupp kan man utöka antal diskar i RAIDen (jämfört med vanlig RAID) och även att man kan blanda olika typer av HDDs med olika lagringsstorlekar i samma RAID-grupp.

Kan man då skapa en RAID-grupp som endast består av dessa 2 HDDs och RAID 1 i nuläget för att senare vid behov utöka med 2 nya HDDs med större lagringskapacitet och lägga dessa i samma RAID-grupp och utöka den totala lagringskapaciteten utan att förlora existerande data? Eller utgör de nya diskarna längre fram en ny grupp som ett nytt RAID-par?

Finns det någon som kanske kan förklara lite mer ingående eller hänvisa till någon bra och objektiv guide hur det fungerar och eventuellt hur datalagringen ter sig på diskarna? Så att man får en bra överblick för vad man ska välja för alternativ... Vanlig RAID 1 - vet jag att det betyder att 2 HDDs speglas rakt av men vad händer vid RAID-grupp?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum