Om att börja programmera, känslor och prokastinering!

PHPportalen Forum Index » PHP Mjukstart
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
ecomagazine

Medlem i: 1556 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2019-06-26 11:12      Ämne: Om att börja programmera, känslor och prokastinering! Citera

Hej vänner. Vad känner ni när det gäller er egna nivå av förståelse för programmering? Jag känner att jag kan kolla på youtube tutorial efter varandra, men när jag ska koda, har jag inte kommit så långt som till pseudokod. Antar att det känns som om det är mycket information på en gång och då känner man sig liten och trött på att aldrig göra framsteg.

Någon mer som upplever förståelse för programmering, men inte kommer till skott med att skriva egen syntax? Laughing

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Peppe L-G

Medlem i: 4638 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2019-06-27 09:56      Ämne: Citera

Det där är rätt vanligt för nybörjare: att förstå när någon annan förklarar hur det fungerar är rätt lätt, det svåra är att själv sätta sig och komma på en lösning till ett problem (det tränar du aldrig på när du tittar på inspelningar). Enda sättet att träna upp det är nog genom att sitta själv och försöka lösa uppgift efter uppgift, och jag rekommenderar dig att börja med små och enkla uppgifter, så du lyckas lösa dem innan du ger upp, och sedan försöker dig på lite svårare och svårare uppgifter.

När du löst tillräckligt många uppgifter så har du lärt dig lösningar till de flesta problem du kommer stöta på utantill (alla lösningar implementeras ju med loopar och villkorssatser, och dessa kan bara kombineras på "ett begränsat antal" sätt (behöver en lösning med fler än "ett begränsat antal" loopar och villkorssatser så använder du principen Divide and Conquer, dvs du (1) bryter ner problemet i flera mindre delproblem (där varje delproblem kan lösas med "ett begränsat antal" loopar och villkorssatser), (2) löser varje delproblem, och sedan (3) kombinerar du lösningarna från delproblemen för att få en lösning till ursprungsproblemet.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
ecomagazine

Medlem i: 1556 dagar

Inlägg Skrivet: 2019-06-27 19:11      Ämne: Citera

Tack så mycket det var ett superbra tips <3 Laughing Laughing Laughing

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » PHP Mjukstart