Php för att programmera bemannings-sidor?

PHPportalen Forum Index » PHP
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
mikaeljohanson

Medlem i: 433 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2017-11-20 18:50      Ämne: Php för att programmera bemannings-sidor? Citera

Hej,

Jag är en ganska ny programmerare som har en kompis som bett henne hjälpa till med en bra hemsida till hennes jobb, och jag vill gärna använda php för att göra det. Det är ett bemanningsföretag, och jag har hämtat inspiration från olika ställen. Jag tror att jag vill göra något i stil med https://direktkliniken.se/hyrlakare men är lite osäker på om php är rätt val eller om jag bör använda ett annat språk.

Några tips och idéer till en nybörjare?

/Micke

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Saurid
Moderator

Medlem i: 5330 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2017-11-21 13:05      Ämne: Citera

För att skapa en webbplats så behövs det faktiskt inte alltid någon programmering. För det använder du HTML och CSS framförallt (vilka inte är programmeringsspråk). Smile

Med det sagt, så använder de flesta webbplatser ändå någon form av programmeringsspråk i bakgrunden. Det kan vara så enkelt som PHP som tar hand om t.ex. ett kontaktformulär för att kunna skicka mail. Eller JavaScript för en del visuella effekter och dynamisk visning av innehåll.

Det är också vanligast idag att man använder sig av något publiceringsverktyg för att enkelt kunna uppdatera innehållet på sidan via en inloggning direkt på webbplatsen. Det vanligaste som använder PHP är Wordpress (wordpress.org). Om du väljer att använda det, ett liknande verktyg, så behöver du sällan kunna programmering i PHP. Fast webbhotellet måste så klart ha stöd för PHP och MySQL för att just Wordpress ska kunna installeras.

Så frågan är lite vad du behöver för funktionalitet på webbplatsen?
Hur ska sidan hållas uppdaterad?

Det kanske är bättre att installera att publiceringsverktyg och sedan lägga krutet på design, läsbarhet, användarvänlighet och utveckling av mallen/temat.

Hursomhelst så anser jag att PHP är ett fantastiskt språk (det finns många som inte skulle hålla med mig, men nu är vi på phpportalen), så jag kan verkligen rekommendera att lära sig mer. Men det är lätt att "lära sig fel", tyvärr lite väl förlåtande, och svårt att bemästra Smile

harald_b
Moderator

Medlem i: 4594 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2017-11-21 13:44      Ämne: Citera

Jag ser inget skäl att php inte skulle vara ett bra val.
Jag skulle snarare snarare fråga mig om man bör bygga själv från grunden eller använda ett färdigt ramverk.

Mitt nybörjartips:
Sätt dig in i de olika säkerhetsfrågorna så mycket du bara kan. En liten stump osäker kod på en i övrigt säker webbsida kan stjälpa hela lasset.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » PHP
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net