Vad har hänt med forumet?

PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
info@aimdesign.se

Medlem i: 3317 dagar
Från: Märsta
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2017-06-09 18:58      Ämne: Vad har hänt med forumet? Citera

Varför är det så lite aktivitet här nuförtiden? Är det sociala medier som har tagit över eller? Lite tråkigt måste jag säga.

harald_b
Moderator

Medlem i: 4139 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2017-06-10 01:02      Ämne: Citera

Ja, din analys är nog tyvärr korrekt. Och det är många som är ledsna över den utvecklingen.
Det som gör saken ännu mer tråkig är att det inte verkar förekomma någon speciellt omfattande svenskspråkig diskusion kring programmering på sociala medier heller, vad jag erfarit. Men jag kanske ingår i fel filterbubbla, eller något i den stilen.

simius

Medlem i: 4116 dagar
Från: Skåne

Inlägg Skrivet: 2017-06-10 11:14      Ämne: Citera

Finns en del grupper på facebook och en hel del på Slack om man använder det (svenska grupper dvs).
Jag har alltid gillat forum, det är lätt att hitta information och diskussioner man är intresserad av, tyvärr så har det alltid varit fruktansvärt svårt att få folk att använda dem och/eller stanna!

Jag är inne här några gånger om dagen fortfarande, men jag är mer av en "lurker", postar sällan, hehe.

Peppe L-G

Medlem i: 3881 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2017-06-10 14:25      Ämne: Citera

Själv använder jag inte PHP längre, men jag tittar fortfarande in några gånger i veckan för att jag gillar folket här.

Det var även här jag fick hjälp i början av min programmeringskarriär då jag behövde ställa en fråga i kvarten, och känner mig lite skyldig att betala tillbaka på något sätt ^^'

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
info@aimdesign.se

Medlem i: 3317 dagar
Från: Märsta

Inlägg Skrivet: 2017-06-10 18:25      Ämne: Citera

Det är jättetråkigt! Förr tittade jag in några gånger i veckan och då hade alla kategorierna flera olästa trådar vid varje tillfälle. Nu kan det gå en vecka mellan inläggen på hela forumet tycker jag. =(

Jag har inte hittat någon bra grupp på, facebook för just programmeringssnack heller. Det är lite mer nischat där som t.ex. Arduinobubblan och liknande. Det är dessutom inte alls lika överskådligt i en facebookgrupp som det är i ett forum. Där finns inga kategorier och ingen sådan struktur som här.

Det är väl kanske slutet på en era vi är på väg mot. =(

Koenigsegg

Medlem i: 3200 dagar

Inlägg Skrivet: 2017-06-11 00:01      Ämne: Citera

info@aimdesign.se skrev:
Det är väl kanske slutet på en era vi är på väg mot. =(

Dystert! Kan man inte se det som början på nåt nytt istället? Eller att det gamla ändrar form? Det handlar ju om att vi gillar att koda(eller får åtminstone betalt för det?), det är ju därför som vi är här. Och vi jobbar ju trots allt i en av de mest föränderliga branscherna just nu, tror jag.

Hur som helst.. Kärnan i det hela finns kvar, åtminstone för mig: Jag har inte slutat att använda PHP. Jag tittar in här då och då. Men visst, det är så mycket mera att kunna nu, jämfört med när man gick med här. Så tiden går antagligen åt på andra ställen också, jag känner åtminstone inte att jag har fått proportionerligt mer med tid att fördela .. Razz

Och jag håller med dig om att en fb-grupp inte är bästa mediet för såna här diskussioner.

harald_b
Moderator

Inlägg Skrivet: 2017-06-11 21:07      Ämne: Citera

Koenigsegg skrev:
Dystert! Kan man inte se det som början på nåt nytt istället? Eller att det gamla ändrar form? Det handlar ju om att vi gillar att koda(eller får åtminstone betalt för det?), det är ju därför som vi är här. Och vi jobbar ju trots allt i en av de mest föränderliga branscherna just nu, tror jag.

Vad finns det för ljusningar i utvecklingen att ta fasta på, när det handlar om kunskapsutbyte och seriös diskusion?

Saurid
Moderator

Medlem i: 4876 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2017-06-13 17:13      Ämne: Citera

Jag tror att det till stor del beror på att användarskaran har gått åt olika håll:

Vi har de som är "avancerade" användare, som kanske jobbar, har jobbat med PHP, eller åtminstone hade ett väldigt stort intresse för PHP. De har troligen blivit fler med åren, men de har inget större behov av att diskutera på portalen. behöver de svar, så söker de på Google och får svar på de stora internationella forumen (som faktiskt inte heller har så väldigt mycket aktivitet längre). Många av dem har gått vidare, sysslar med annat eller har tappat intresset.

Och så har vi mer eller mindre nybörjare som behöver support och hjälp. De har troligen blivit färre, eftersom intresset för att utveckla själv i PHP verkar blivit mindre.

För båda grupperna gäller att antalet bra CMS och verktyg av sorten "skapa din egen hemsida" har utvecklats mycket de senare åren, vilket troligen gjort att intresset för egenutvecklat svalnat av en hel del. "Allt" finns ju redan!

Jag tror också att antalet utmärkta ramverk (symfony, zend, laravel mm) och paket (på tex. packagist) för PHP gjort att utvecklingen skiftat mot användandet av dessa istället för grundutveckling, så att säga. Några eldsjälar finns kvar som håller på att utveckla dessa ramverk och paket, men det finns inte många i Sverige.

Det var länge sedan jag postade några frågor själv på portalen, och de gångerna jag gjort det var tyvärr intresset för diskussion ganska svalt. Kanske för att de är av typen diskussion och inte typen där snabba enkla/raka svar kan ges.

Personligen har jag fortfarande behov av hjälp då och då (jag jobbar fortfarande relativt mycket i PHP), men har väl lite känt att problemen är ganska abstrakta och svåra att sätta på pränt. Besvärliga att få fram en konkret fråga på och ännu svårare att ge ett konkret svar till. Det har ofta slutat med att jag börjat söka på nätet och leta efter ledtrådar som hjälpt mig i uppnystandet av problemet.

Om vi ska kunna få igång diskussionerna på portalen igen, så vill det nog till att "alla" är delaktiga och verkligen engagerar sig. Jag tror tyvärr det kommer att bli mycket svårt att komma dit igen.

harald_b
Moderator

Inlägg Skrivet: 2017-06-14 01:57      Ämne: Citera

Det som oroar mig mest av allt är att nybörjarna förefaller vara så få. Det är ju dagens nybörjare som är morgondagens avancerade programmerare
På den tiden det var mer fart här vardet nog alltid nybörjarnas frågor som dominerade. Ibland fick jag intrycket att en hel skolklass kunde registrera sig på en gång.
Man får väl innerligt hoppas att dessa lyckats hitta andra vägar att söka information, för annars ser ju läget inte speciellt bra ut.

Själv har jag aldrig varit speciellt bra på att posta frågor eller dra igång diskusioner (undantaget vissa sidodiskusioner, men det är en annan femma). Mitt problem när jag behövt ställa frågor har väl varit ungefär det samma som Saurid ger uttryck för: Det är i regel svårare att konkretisera frågan än att själv leta upp svaret. Så forum som bara befolkas av sådana som jag lär ju självdö.

Skall det bli fart här igen så behövs det nog både nya användare och nya frågor att diskutera.

mange84a

Medlem i: 2312 dagar
Från: Sverige

Inlägg Skrivet: 2017-06-14 08:37      Ämne: Citera

Tror stackoverflow tagit över många "problem frågor"...
Sociala medier om man vill diskutera något..

Problemet jag sätt på forum som detta är hur frågor ställs, man frågar inte efter lösning på ett problem, man vill att någon annan ska lösa det åt en.. Inte det som är meningen med ett forum.

Fördelen med diskussioner på forum är att man när som helst kan gå tillbaka och läsa historik vilket är svårt på ex. FB... Men stackoverflow med funktioner som visar "rätt svar" överst är helt klart överläget vanliga forum för problemlösning enl mig..

Extreem_

Medlem i: 4078 dagar

Inlägg Skrivet: 2017-06-17 10:33      Ämne: Citera

Bra tråd och observation, jag håller med! Jag tror många söker sig till andra språk, jag själv har helt lämnat PHP och skriver just nu helle backend i Node.js. En stor trend verkar gå mot att bygga små API:er och sen använda javascript i klienten för att hantera data.

Precis som andra nämnt kikar man in här regelbundet för att följa trådar, men länge sen man själv deltog i diskussioner.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
md2perpe
Ex-Moderator

Medlem i: 5350 dagar
Från: Hallonbergen, Kungsbodarna

Inlägg Skrivet: 2017-06-29 23:39      Ämne: Citera

När jag började jobba med programmering i PHP orkade jag inte hjälpa folk med det på fritiden. Det hade blivit för mycket. Och nu har jag bytt jobb och håller på med främst Python. Jag fick förresten detta jobb genom en som kände mig och mina kunskaper härifrån PHPportalen.

harald_b
Moderator

Inlägg Skrivet: 2017-06-30 12:59      Ämne: Citera

Jag har också ofta tänkt på den saken, att ett sådant här forum kan vara en bra dokumentation på vad man kan och inte kan.

Roligt att se dig här igen, md2perpe!

Wedge
Administratör

Medlem i: 5532 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2017-07-05 10:53      Ämne: Citera

Snart två månaders total tystnad i kärnverksamhetsområdet (PHP), och endast en handfull inlägg i övrigt.
Att bara ha PHPportalen som ett historiskt dokument där man kan läsa om teknik och händelser i 2000-talets början ser jag ingen större mening i.

md2perpe
Ex-Moderator

Medlem i: 5350 dagar
Från: Hallonbergen, Kungsbodarna

Inlägg Skrivet: 2017-07-05 11:35      Ämne: Citera

Om du funderar på att stänga ned forumet, ge folk en chans att spara ned skärmdumpar av inlägg de vill spara, eller t.o.m. erbjud en databasdump med inläggen.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2  Nästa
PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net