Långsam trådlös router

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 5112 dagar
Från: Mullsjö
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2016-03-20 19:13      Ämne: Långsam trådlös router Citera

Jag har en trådlös router från Netgear (cirka 10 år gammal), och på något vänster har Wi-Fi:n på den börjat bli långsamt när jag surfar. Har testat två olika datorer, en med Windows 10 och en med Ubuntu 15.10 och Windows 10, och de visar samma ungefär samma resultat enligt bredbandskollen.se:

Nedladdningshastighet: ~4 Mbps
Uppladdningshastighet: ~10 Mbps

Uppladdningshastigheten är snabbare än nedladdningshastigheten?! Så brukar det inte vara?

Jag gjorde även testat med en Android-telefon, och den visar följande resultat:

Nedladdningshastighet: ~24 Mbps
Uppladdningshastighet: ~10 Mbps

Detta verkar mer rimligt, dock använde jag bredbandskoll-appen, och inte deras hemsida, så det kanske påverkar?

Men i alla fall, vad kan orsaka den långsamma nedladdningshastigheten för datorerna? För nu har jag problem med att se på SVT play på datorerna, vilket jag inte hade innan.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
LimpanDSS

Medlem i: 3139 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2016-03-21 03:30      Ämne: Re: Långsam trådlös router Citera

En allt för klassisk klassiker.

Kan bero på många saker. Se till att din dator använder routerns DNS server och inte någon annan skit. Kan vara att du har ett sketet nätverkskort (dock högst osannolikt på båda datorerna), titta att du minst har 802.11n.

Kolla så att signalstyrkan är okej, och om inget utav detta skulle fungera så kan du försöka att byta kanal (channel) från din routers administrationssida: förmodligen 192.168.1.1, 192.168.1.254 eller 192.168.1.255 förutsatt att du har en nätmask på 255.255.255.0.

## EDIT: kan också vara att du har för många enheter anslutna till routern samtidigt, vilket kan innebära att enheterna stjäl av varandra. Prova att plocka bort några enheter och slå testerna igen.

Lycka till!

Peppe L-G

Medlem i: 5112 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2016-03-25 14:57      Ämne: Citera

Tack för dina förslag!

Citat:
Se till att din dator använder routerns DNS server

Hur? Det jag hittat (när jag använder Ubuntu) är att det står skrivet i /etc/resolv.conf, vilket i mitt fall är 127.0.1.1. Ska jag ändra det till routerns IP-adress?

Jag har även testat att byta kanal (har testat 1, 6 och 11), men det gjorde det bara ännu långsammare (den jag hade från början fungerar bäst). Men nedladdning och uppladdning använder samma kanal, så det borde inte vara kanalens fel?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
LimpanDSS

Medlem i: 3139 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2016-03-25 21:27      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
Tack för dina förslag!

Citat:
Se till att din dator använder routerns DNS server

Hur? Det jag hittat (när jag använder Ubuntu) är att det står skrivet i /etc/resolv.conf, vilket i mitt fall är 127.0.1.1. Ska jag ändra det till routerns IP-adress?

Jag har även testat att byta kanal (har testat 1, 6 och 11), men det gjorde det bara ännu långsammare (den jag hade från början fungerar bäst). Men nedladdning och uppladdning använder samma kanal, så det borde inte vara kanalens fel?

Det stod i "resolv.conf" i tidigare versioner av Ubuntu, nu ser du bara en loopback adress där i. För att se vilken DNS server du använder, klicka på nätverksikonen uppe i menyn och sedan "Anslutningsinformation".

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net