Får man hämta data till ett paket?

PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
devphp

Medlem i: 3193 dagar
Från: Hedemora
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2015-10-08 17:26      Ämne: Får man hämta data till ett paket? Citera

Hej!

Länge sen man kikade in här. Jag kodade PHP på den tiden man skrev saker själv och det enda ramverket som fanns tillgängligt var Zend.
Har tagit ett litet break sen dess och kan minst sagt säga att det är en helt ny webbutvecklingsvärld där ute. Miljarder ramverk och system att hålla reda på.
Jag är inte alls insatt och tänkte därför ställa en fråga angående best practice.

Det är så att jag skulle vilja skapa ett paket i PHP som olika användare sedan kan ladda ner från Packagist via Composer (som man tydligen gör nu för tiden).
Tanken är att paketet ska innehålla en del bibliotek som jag vill ska vara olika för olika användare. Är det dumt?

Mer exakt tänker jag att användare ska kunna skapa och generera egna bibliotek på en hemsida, och sedan ladda ner paketet. Paketet ska sedan hämta bibliteket från hemsidan.
När man sedan kör en composer update så ska biblioteket uppdateras så att innehållet blir detsamma som på den tidigare nämnda hemsidan.

Hur ska datta gå till då? Jo, Composer erbjuder ett skript (verkar vara något slags event?) som heter post-package-update som man kan peka till en funktion i sin PHP-kod. På något vis måste det gå att få in någon slags API-nyckel där via någon konfigurationshistoria som gör att användaren får rätt data.

Nu till själva frågan; är det okej att göra så här? Vet inte vad som är okej och best practice när det gäller paket. Är det dumt att låta paketet hämta data utifrån? Är det dumt att låta ett paket skriva filer? Har paket ens tillgång till att skriva egna filer i moderna ramverk och system?

Blev kanske lite rörigt och blandat nu, men om det var något som var oklart så säg gärna till!

Tack på förhand!

// devphp

}
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
devphp

Medlem i: 3193 dagar
Från: Hedemora

Inlägg Skrivet: 2015-11-21 01:18      Ämne: Citera

Ingen?

}
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Saurid
Moderator

Medlem i: 5423 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2015-11-24 23:18      Ämne: Citera

Min första tanke är att det inte låter som en bra ide, men jag kanske inte förstår fullt ut vad du menar. Jag tänker att ett paket bör vara mer eller mindre självförsörjande, undantaget då de eventuella beroenden som det har av andra paket.

Vad är det som skulle skilja mellan olika användare? Skulle det kunna lösas genom olika paket som kombineras med varandra? Kan det som skiljer styras genom val i en konfiguration istället?

Genom ditt paket så har du all möjlighet att skapa filer och göra annat i valt ramverk, så där finns egentligen inga begränsningar. Composer och packagist behöver heller inte nödvändigtvis användas i ett ramverk alls, utan kan lika gärna användas helt fristående.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Diskutera webbutveckling
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net