Ska jag installera Ubuntu?

PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
antimony

Medlem i: 1435 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2015-03-31 17:05      Ämne: Ska jag installera Ubuntu? Citera

Hej, jag har äntligen lyckats köra Ubuntu ifrån usb-minne, och jag funderar på att installera Ubuntu, alltså över Windows 8 som jag använder nu.

Jag ville höra med er om det kanske finns nån här som använder Linux, och som kanske skulle kunna ge mig råd om vad ni tycker att jag borde göra.

Jag vet vad för/nackdelarna är med båda två, och det lutar ju rätt kraftigt åt Ubuntu, men jag har ju kört Windows i alla år, och är lite orolig för att byta.

Tack på förhand. Smile

hamre

Medlem i: 3445 dagar

Inlägg Skrivet: 2015-03-31 17:14      Ämne: Citera

Allt beror på vad du gör med datorn.

Spelar du mycket så kan det vara bra att hålla kvar vid Windows då inte alla spel finns till linux.

Det blir självklart fler och fler spel men är fortfarande i underkant enligt mig.

Om du inte spelar och inte använder något obskyrt program till windows du bara måste ha kvar så kan du installera linux utan problem.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 4372 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2015-03-31 23:17      Ämne: Citera

Jag tycker absolut att du ska prova på. Det gjorde jag, och jag ångrar mig inte. Men du behöver inte välja antingen eller, utan ha båda operativsystem installerade (du väljer vilket du vill använda varje gång du startar datorn). I installationsprocessen av Ubuntu väljer du att dela upp hårddisken i två partitioner (delar), så att de får var sin.

Det finns dock vissa nackdelar med Linux. Till exempel streamar inte Viasat Play sina filmer/serier till Linux eftersom de saknar rättigheter för det, och jag tror jag har haft problem med e-legitimation, en USB-sticka med trådlöst nätverk hade bara drivrutiner för Windows, och min skrivare likaså. För tillfällen som dessa är det bra att ha Windows, så jag råder dig att åtminstone ha kvar en dator med Windows på.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
harald_b
Moderator

Medlem i: 4629 dagar
Från: Tavesta

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 01:33      Ämne: Citera

Gnu/linux brukar sägas vara gjort av kodare för kodare, så i det sammanhanget tycker jag att det är ett optimalt val.
När det kommer till skrivardrivrutiner så är min erfarenhet att det bredaste stödet för olika skrivare finns i linux numera.
Största problemet jag stött på på senare tid är bankID, som verkar kräva android. Men har man det i telefonen så behöver man inte installera det i datorn.
Själv har jag i stort sett bara använt Ubuntu och Debian i mina datorer de senaste tio åren.

hamre

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 09:42      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
Jag tycker absolut att du ska prova på. Det gjorde jag, och jag ångrar mig inte. Men du behöver inte välja antingen eller, utan ha båda operativsystem installerade (du väljer vilket du vill använda varje gång du startar datorn). I installationsprocessen av Ubuntu väljer du att dela upp hårddisken i två partitioner (delar), så att de får var sin.

Det finns dock vissa nackdelar med Linux. Till exempel streamar inte Viasat Play sina filmer/serier till Linux eftersom de saknar rättigheter för det, och jag tror jag har haft problem med e-legitimation, en USB-sticka med trådlöst nätverk hade bara drivrutiner för Windows, och min skrivare likaså. För tillfällen som dessa är det bra att ha Windows, så jag råder dig att åtminstone ha kvar en dator med Windows på.

Använder man chrome i linux så går det jättebra att titta på Viaplay och netflix i linux. Det har inget med rättigheter att göra utan att deras tidigare uppspelningsspelare använde silverlight som bara finns till windows.

BankID finns inte tyvärr och kommer nog aldrig finnas då Mobilt BankID kommer mer och mer. Det fanns en fork av BankID men när "riktiga" BankID ändrade sina API'n så slutade forken att fungera tyvärr.

Till toppen på sidan
Peppe L-G

Medlem i: 4372 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 11:25      Ämne: Citera

hamre skrev:
Använder man chrome i linux så går det jättebra att titta på Viaplay och netflix i linux. Det har inget med rättigheter att göra utan att deras tidigare uppspelningsspelare använde silverlight som bara finns till windows.

Oups, menade Canal Digital Go. Fast du har nog rätt om rättigheter där med. Jag kan ha fått det ifrån Netflix innan de började stödja Linux (eller var det Voddler? ajajajaj vad ont jag har, någon video-streamingstjänst skyllde iaf på rättigheter för något år sedan Razz).

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
hamre

Inlägg Skrivet: 2015-04-01 11:48      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
hamre skrev:

Oups, menade Canal Digital Go. Fast du har nog rätt om rättigheter där med. Jag kan ha fått det ifrån Netflix innan de började stödja Linux (eller var det Voddler? ajajajaj vad ont jag har, någon video-streamingstjänst skyllde iaf på rättigheter för något år sedan Razz).

Hihi. Ja det är säkert någon som skyllt på det eftersom i linux skulle man ju kunna gå runt vissa restriktioner som finns eftersom det är ett kodarOS. Razz

Tyvärr var ju silverlight det enda som fanns förut för att få DRM och liknande i streamen och silverlight är ju en M$ produkt. Sad

Men nu med html5 har ju allt ändrats. Gäller bara att fler och fler hakar på och gör om sina spelare. Smile

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum