Att styra hemmet från mobilen, ett 200+ timmars hobbyprojekt

PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
dinmamma

Medlem i: 4269 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-03-05 17:38      Ämne: Att styra hemmet från mobilen, ett 200+ timmars hobbyprojekt Citera

För drygt ett år sedan fick jag reda på att jag skulle kunna köpa mig min egen lägenhet, och i samma veva kom jag på att jag nog skulle ta och göra en liten fancy kontroller för min TV. Så jag köpte mig en IR-sändare och började sen kodknackandet. Slutresultatet av den idén spårade sen helt och blev tillslut vad jag kallar för W.A.N.D. (Wireless Automated apartmeNt Device - skapligt pinsamt namn egentligen Rolling Eyes ).
Det är en samling mjukvaror som tillsammans gör det möjligt att styra mitt hem från en webbsida, på vilken device som helst (surfplatta, mobil, desktop m.m).

Men så fick jag min Pebble för några veckor sedan och tänkte att "Hmm, det vore ju lite ballt att kunna kontrollera allt med klockan också". Sagt och gjort, jag gick ner mig helt i det där såpass hårt att jag nog återfick min oskuld men slutresultatet blev vad jag mycket påhittigt kallar för Pebble W.A.N.D.
Slutprodukten blev förvånansvärt välfungerande faktiskt, inte alla gånger man lyckas genomföra ett större projekt och där slutresultatet blir vettigt också. Lite bilder osv kan ses nedan.

Bilder och demovideo
Bilder på HTML5-webbsidan finns här: W.A.N.D.
Resultatet för Pebble-styrningen finns på video här: http://www.youtube.com/watch?v=qeYdQxpYrz8

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
coolio_91

Medlem i: 4634 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-03-06 00:33      Ämne: Citera

Bra jobbat! Riktigt kul, skulle vilja göra något liknande men har inte orken eller kunskapen...

Skulle vara coolt med en on/off för all elektricitet i huset (bra när man ska på semester bara slå av allt) och kanske lite status på vad som är på och av typ lampor osv. Kanske även kunna se temperaturen.

Spisar och ugnar blir mer och mer avancerade, finns det någon spis som går att styra med kontroll? Hade vart coolt att kunna sätta på en platta och justera temperaturen med mobilen. Skulle man kunna skapa automatiska program som sköter temperaturen beroende på vad man lagar.

Shueazz

Medlem i: 3191 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2014-03-06 18:15      Ämne: Citera

Grymt häftigt projekt! Jag har länge funderat på att göra något liknande (fast i mindre skala) men vet inte riktigt vilket angreppssätt jag ska använda. Kommer det någon "tutorial" på hur du har åstadkommit detta fantastiska system? Very Happy

Medda

Medlem i: 4231 dagar
Från: Sweden

Inlägg Skrivet: 2014-03-08 08:02      Ämne: Citera

Stiligt! Wink

info@aimdesign.se

Medlem i: 3894 dagar
Från: Märsta

Inlägg Skrivet: 2014-03-08 22:44      Ämne: Citera

Coolt!
Säkert många fler här förutom jag som har tänkt samma ska själva också. =)

Tarre

Medlem i: 5041 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 00:30      Ämne: Citera

Schyst Smile

Till toppen på sidan
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5984 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-03-27 00:56      Ämne: Citera

Tufft! Jag tycker du gjorde helt rätt som gjorde en webblösning.

Om du bara skrubbar bort eventuella lösenord från källkoden tror jag att vi är flera som gärna vill ha koden och kanske kan hjälpa till att utveckla systemet eller inspireras av det för egna lösningar (oavsett hur kodkvaliteten är för tillfället). Du borde definitivt lägga upp det på Github om du kan tänka dig att dela med dig.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
dinmamma

Medlem i: 4269 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-04-10 14:11      Ämne: Citera

EmilV skrev:
Om du bara skrubbar bort eventuella lösenord från källkoden tror jag att vi är flera som gärna vill ha koden och kanske kan hjälpa till att utveckla systemet eller inspireras av det för egna lösningar (oavsett hur kodkvaliteten är för tillfället). Du borde definitivt lägga upp det på Github om du kan tänka dig att dela med dig.

Jag har funderat på att släppa koden, och har fått requests från diverse olika håll, men problemet är att den är så extremt anpassad efter mina devices. Till att börja med behöver man en 4-6 mjukvaror, en Win 7 dator med en webbserver och sen behöver man en Pioneer receiver, en USB-UIRT, en Tellstick, Nexa-dosor bakom varje lampknapp och en massa annat.
Sen behöver man konfigurera en massa i koden också för att hitta rätt installationsmappar.

Jag försökte sätta ihop en manual för hur man ska få igång eländet, men när jag kom till punkt 30 så kände jag att det kommer vara otroligt svårt för andra att ens få igång mjukvaran, och än svårare att faktiskt få det att fungera på ett bra sätt med sina egna devices. Så jag tror att det mer kommer leda till frustration än faktisk nytta.

Men jag har lovat mig själv att försöka lägga ner några tiotals timmar på att få in lite mer struktur i det hela och sen släppa koden som den är. Återkommer när det är gjort.

Till toppen på sidan
Potter

Medlem i: 1663 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-10-29 15:53      Ämne: Citera

Wow va coolt! Jag önskar att jag hade sådan programmerings skills med! Får börja smått med lite lättare css och php istället =) Imponerande hur duktig du är!

LimpanDSS

Medlem i: 2485 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2014-10-31 23:10      Ämne: Citera

Potter skrev:
Wow va coolt! Jag önskar att jag hade sådan programmerings skills med! Får börja smått med lite lättare css och php istället =) Imponerande hur duktig du är!

Då har du inte sätt pappa Limpans skills Wink

Forsberg

Medlem i: 5456 dagar
Från: Örebro

Inlägg Skrivet: 2014-11-24 21:43      Ämne: Citera

Riktigt roligt projekt och du har precis inspirerat mig till att göra något liknande den dagen jag äger en bostadsrätt hemma i Sverige igen! Grymt jobbat och coolt genomfört :D

Har själv gått i dessa tankar tidigare, men i och med att jag vetat att jag skulle flytta till USA och bo i hyresrätt ett tag så har det blivit uppskjutet.

Tack för att du nämnt hur du löst det mesta på imgur, det pekar mig i rätt riktning.

Det enda jag inte själv gillar är GUI't som känns väldigt "typiskt" för en sådan lösning. Jag kommer nog själv gå på Android Material design, med möjlighet för att skinna.

Eftersom du säger att det finns en stor efterfrågan så kanske det är lämligt att göra någon typ av pluginlösning där man skriver plugin för olika apparater och på så vis kan man starta ett open source projekt av det hela.

Än en gång! Coolt och grymt jobbat! Smile

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Kolla hemsidan!
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net
Webbplatsen bygger i grunden på phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Modifieringar har senare gjorts i systemet av PHPportalen
Sid och logotypdesign skapad av Daren Jularic