Silicon Valley i CVt - hur mycket är det värt?

PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
dinmamma

Medlem i: 4209 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2014-10-01 21:26      Ämne: Silicon Valley i CVt - hur mycket är det värt? Citera

Jag sitter i den smått galna positionen att det är minst 30%, troligtvis betydligt större chans, att jag blir erbjuden ett jobb i Kalifornien. Företaget kommer i så fall stå för visum osv, och lönen lär hamna nånstans kring 100-120 000 USD per år.

Dock sitter jag just nu i Stockholm som 29-åring med ett jobb där jag drar in strax över 40 000 i månaden, en flickvän som är fantastisk och en bostadsrätt som är helt okej. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra...

Jag vet att jag kommer ångra mig nåt brutalt om jag inte åker, men samtidigt kommer jag säkerligen ångra mig om jag åker också. Ett dilemma med två för bra alternativ helt enkelt.

Men för att komma till frågan: hur mycket är det värt för en svensk arbetsgivare om man sitter med Silicon Valley på CVt om några år? Såklart en väldigt svår fråga att svara på då framtiden är framtiden, men om vi leker med att det är idag då. Är en dån grek i CVt en garanti för 40+ i lön i månaden när man kommer hem eller är det sjukt överskattat att ha jobbat på andra sidan pölen?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5924 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-10-02 08:57      Ämne: Citera

Lönerna är inte direkt jämförbara eftersom det är en helt annan kostnadsbild där. HELT andra bostadspriser, mycket dyrare försäkringar (speciellt sjukförsäkring) och de flesta firmor ger mycket färre semesterdagar. Jag har förstått att min svenska lön på 30 000:-/månad motsvarar en årslön i New York på ca en miljon SEK (inom samma företag), och då ger Bloglovin sjyssta semestervillkor även där.

Den viktigaste frågan för mig hade varit om jag kan få med mig tjejen. Går inte det flyttar inte jag. Men det är ju en personlig fråga och alla prioriterar olika, inget fel oavsett hur du väljer. Boendet hade jag inte lagt mycket vikt vid alls, det är ju bara en bit död sten och trä.

Alla arbetsgivare värderar erfarenhet oerhört högt. Att ha jobbat i flera olika företagskulturer är alldeles säkert värdefullt. Däremot är det nog få som blir förförda bara av att du råkar ha jobbat i just Silicon Valley. Men det beror såklart på firman också; ett jobb på Oracle eller Google kan ta dig hur långt som helst, medan en startup där knappast är värt mer än en startup i Stockholm (det gäller för övrigt dig personligen också: jobbigt om du flyttar till andra sidan klotet bara för att jobba på en startup som konkar om ett par månader).

Välj inte jobb efter vad som ser bra ut på CV:t. Har du 40 000:- idag så har du ju redan ett 40k-jobb på CV:t och den meriten försvinner inte bara för att du åker iväg. Är det något du vill göra så är det värt att ta chansen, även om du av någon anledning bara får 37k i månaden när du kommer hem Smile

Så tänker jag i alla fall. Kan väl inte påstå att jag vet med säkerhet mer än vad du gör. Men programmerare och ingenjörer kommer det vara ont om en mycket lång tid framöver, både här och i USA.

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
dinmamma

Medlem i: 4209 dagar

Inlägg Skrivet: 2014-10-02 12:51      Ämne: Citera

EmilV skrev:
Lönerna är inte direkt jämförbara eftersom det är en helt annan kostnadsbild där. HELT andra bostadspriser, mycket dyrare försäkringar (speciellt sjukförsäkring) och de flesta firmor ger mycket färre semesterdagar. Jag har förstått att min svenska lön på 30 000:-/månad motsvarar en årslön i New York på ca en miljon SEK (inom samma företag), och då ger Bloglovin sjyssta semestervillkor även där.

Jag har tittat mycket på prisskillnaderna mellan Stockholm och San Jose, och såvitt jag kan se är det framför allt boendet som är mycket dyrare (70% dyrare). Annars verkar dom flesta andra sakerna ligga +-10% gentemot Stockholm. Så otroligt mycket dyrare verkar det inte riktigt vara.
Försäkringen står företaget för och semesterdagarna kommer jag kräva lika många som jag har i Sverige.

Får man fråga var du bor? 30 000 i Skellefteå är betydligt mer än 30 000 i Stockholm, så det är lite svårt att förstå hur lönerna står sig gentemot varandra Smile

EmilV skrev:

Den viktigaste frågan för mig hade varit om jag kan få med mig tjejen. Går inte det flyttar inte jag. Men det är ju en personlig fråga och alla prioriterar olika, inget fel oavsett hur du väljer.

Jag tar jättegärna med mig henne också, men hon pluggar just nu och vi är inte gifta så jag vet inte riktigt hur det ska gå till i så fall. Men jag försöker forska lite mer kring det där fåse.

EmilV skrev:

Alla arbetsgivare värderar erfarenhet oerhört högt. Att ha jobbat i flera olika företagskulturer är alldeles säkert värdefullt. Däremot är det nog få som blir förförda bara av att du råkar ha jobbat i just Silicon Valley. Men det beror såklart på firman också; ett jobb på Oracle eller Google kan ta dig hur långt som helst, medan en startup där knappast är värt mer än en startup i Stockholm (det gäller för övrigt dig personligen också: jobbigt om du flyttar till andra sidan klotet bara för att jobba på en startup som konkar om ett par månader).

Det är ett internationellt storföretag som gör helt sjuka vinster, så konkurs lär inte vara några problem Smile Utvecklingspotentialen är dessutom enorm där, någonting som lockar fruktansvärt mycket.

EmilV skrev:
Välj inte jobb efter vad som ser bra ut på CV:t. Har du 40 000:- idag så har du ju redan ett 40k-jobb på CV:t och den meriten försvinner inte bara för att du åker iväg. Är det något du vill göra så är det värt att ta chansen, även om du av någon anledning bara får 37k i månaden när du kommer hem Smile

Sant. Min tanke var mer om man ska väga in erfarenheten man får från jobbet som en extra plus-faktor när man avgör "pros and cons" av att flytta.

Men tack för synpunkterna Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 5924 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2014-10-02 13:53      Ämne: Citera

Jag bor i Lilla Edet men har egentligen Stockholmslön. Jag jobbar på en startup, därav den något låga lönen. Men det kommer ju med andra perks i form av stort inflytande, optioner och att få jobba på en av världens största webbsajter med nästan precis det jag vill göra, tillsammans med mina vänner.

Att ni inte är gifta är ju något som går att lösa. Kanske inte så kul att inte bestämma själv när och hur det ska gå till, men ibland får man göra praktiska uppoffringar :-/

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet