20 år sedan mordet på Palme

PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Bozzze

Medlem i: 4937 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2006-02-28 23:39      Ämne: 20 år sedan mordet på Palme Citera

Idag är det 20 år sedan, känns konstigt att det redan gått så lång tid!
Åsikterna om Olof Palme går starkt isär i Sverige!
Detta är dock historia nu anser jag, utredningen kommer inte längre.

Såg att preskriptionstid för mord troligen kommer att upphöra i Sverige
Läs mer om detta här
http://www.feeder.se/preskriptionstid-foer-mord-kan-slopas--206816.htm

Ska vi alltså hålla på att utreda detta tills alla som levde när mordet begicks fortfarande finns i livet
(bland dessa kan ju mördaren finnas)

Enligt mina beräkningar får vi då hålla på till ungefär år 2060, minst.
Dessutom tar utredningen resurser från annat polisarbete.
Nä, lägg ner detta (om nu inget speciellt dyker upp förstås),
Frågan man kan ställ sig är nu följande:
Hur många år och hur många hundra miljoner till ska vi lägga ner på detta fram till år 2060.
Någon mer som tycker som jag?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
metalboy

Medlem i: 5390 dagar
Från: Upplands Väsby

Inlägg Skrivet: 2006-02-28 23:58      Ämne: Citera

Jag håller med! Har man efter 20 år fortfarande inte fått tag på mördaren, så förtjänar den personen att komma undan med det.

Dr. Flink

Medlem i: 5008 dagar
Från: Rävlanda

Inlägg Skrivet: 2006-03-01 03:35      Ämne: Citera

metalboy skrev:
Jag håller med! Har man efter 20 år fortfarande inte fått tag på mördaren, så förtjänar den personen att komma undan med det.

Question

Jaja, men iallafall. Palme-gruppen har ju inte ägnat sig åt bara Palme-mordet, speciellt inte det senaste året. Anledningen till att man vill hålla utredningen vid liv är väl för att OM nya bevis och tips kommer in så skall man fortfarande kunna agera, tex kunna få göra husransakan o dyl.

...och visst är saknaden stor, han hade verkligen behövts en tid som denna.

Till toppen på sidan
johan

Medlem i: 6104 dagar
Från: vettet

Inlägg Skrivet: 2006-03-03 20:45      Ämne: Citera

metalboy skrev:

Jag vill påstå att dom har hittat mördaren...
...men han är ju död nu..

Kör till...
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande ICQ-nummer
Darren
Administratör

Medlem i: 5867 dagar

Inlägg Skrivet: 2006-03-03 20:57      Ämne: Citera

metalboy skrev:

Ingen som tagit ett liv ska få komma undan. Bort med preskriptionstiden säger jag.

johan skrev:

Tror du verkligen det? Själv uppfattar jag personen i frågan som en väldig liten fisk i det stora hela.

Själv tror jag att det ligger lite mer bakom mordet på Olof Palme... Han var en nål i ögat på många människor i många länder.

"En demokrati kan inte existera utan bestämda regler.
Frihet betyder inte att man får köra på fel sida av gatan."
Till toppen på sidan
johan

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 11:23      Ämne: Citera

Darren skrev:

johan skrev:

Tror du verkligen det? Själv uppfattar jag personen i frågan som en väldig liten fisk i det stora hela.

Själv tror jag att det ligger lite mer bakom mordet på Olof Palme... Han var en nål i ögat på många människor i många länder.

Ja, jag tror faktiskt att det var C.P.
Låter osannolikt det där med att han skulle ha tagit fel på person o.s.v.
Men vad gäller tillvägagångssättet så ser det i.a.f. inte ut som att det var någon större organisation bakom mordet.
2 skott med en revolver. Ingen ljuddämpare. Och sedan "haltandes" där ifrån... inget proffs direkt.
Och ingen vill ju leja en sådan heller.
Lisbet Palme pekade dessutom ut C.P. liksom Mårten Palme...

Kör till...
Till toppen på sidan
Darren
Administratör

Medlem i: 5867 dagar

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 14:54      Ämne: Citera

johan skrev:
Men vad gäller tillvägagångssättet så ser det i.a.f. inte ut som att det var någon större organisation bakom mordet.
2 skott med en revolver. Ingen ljuddämpare. Och sedan "haltandes" där ifrån... inget proffs direkt.

Kanske var det meningen att man inte skulle leta efter proffs...

johan skrev:

Såg faktiskt en dokumentären om Palme utredningen häromdagen och där sas det att inspektören som var med innan konfrontationen skulle sagt till Lisbet nåt i stil med "den misstänkta är en alkoholist". Och det första Lisbet sa när hon pekade ut C.P. var "man ser väl vem av de som är alkoholist".

Plantering av bevis skulle man isf kunna kalla det för.

"En demokrati kan inte existera utan bestämda regler.
Frihet betyder inte att man får köra på fel sida av gatan."
Till toppen på sidan
kobranturre
Inaktiverad

Medlem i: 5436 dagar

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 17:32      Ämne: Citera

Även jag såg dokumentären. Vi bör inte heller glömma bort de "mystiska männen med walkie talkies" utanför biografen.

johan

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 17:57      Ämne: Citera

kobranturre skrev:
Även jag såg dokumentären. Vi bör inte heller glömma bort de "mystiska männen med walkie talkies" utanför biografen.

Männen med walkie talkies var narkotikapoliser som spanade på Sigge Cedergren, om du frågar mig..

Kör till...
Till toppen på sidan
Saurid
Moderator

Medlem i: 5330 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 18:18      Ämne: Citera

När jag läser era inlägg kan jag inte annat än fundera. Vad har ni för relation till Olof Palme idag?

Jag är gammal nog att komma ihåg "Palme-regimen" och vad Olof Palme betytt för Svensk politik och hur den påverkade andra länders syn på Sverige. Många på portalen har inte haft den chansen. En del var inte födda då mordet skedde.

Själv var jag 13 år gammal då mordet skedde. Det var verkligen en märklig känsla att lyssna på radiosändningar och se på TV-nyheterna. Mycket vemod, ledsamhet och en viss ilska över att det kunde ske. Ett fåtal gånger efter det har jag upplevt samma känslor av rapporter i media. Estonia, branden på discot i Göteborg, World Trade Center och tsunamin i reagerade jag också starkt på tex. Det var ett bryskt uppvaknande jag fick den morgonen efter mordet.

I Sverige har vi som väl är varit tämligen förskonade från mord på offentliga personer och regeringstjänstemän/kvinnor sedan de bråkiga århundradena innan 1800-talet. Ett undantag är givetvis mordet på Anna Lind. Ett annat tecken på att vi trots allt är så förskonade kan kanske var att händelsen i Ådalen 1931 fortfarande känns som ganska ofattbart. Vi kanske har tur som inte lever i ett land där massmord och krig inte är vardagsmat?

Jag såg inte dokumentären ni pratar om. Men jag tror det var i insider som Gert Fylking sa att Pettersson mer eller mindre har erkänt mordet för honom. Om det nu var han som sköt var det ett isåfall ett misstag och den egentliga avsikten var att "skrämma" en knarklangare. Pettersson var en erkänd hitman och tillvägagångsättet var likt det han brukade ha (men vapnet varierade).

Sedan jag hörde de vittnesmål som finns för 20 år sedan har jag känt att mördaren verkade agera som att han nästan var överraskad efter skotten (en man är vi nog ganska säkra på att det var iallafall). Han stod kvar ett tag efteråt och även om det var mörkt så blottade han sitt ansikte för Lisbeth Palme. Det kan varit för att försäkra sig om att Olof Palme var död, men det kan också varit i förvirrig över att mordet inte blev på den förväntade personen.

Jag lämnar frågan öppen om det var Pettersson eller inte. Han dömdes en gång för att sedan frias, så enligt lagen var han inte skyldig. Om inte nya starka bevis kommer fram är han oskyldig.

Hur som helst tycker inte jag absolut inte att en person som mördat förtjänar att komma undan efter 20 år, som någon uttryckte det. Ett sånt resonemang kan kanske hålla för ekonomiska brott, men inte för mord. Preskriptionstiden får gärna avskaffas för mig. Men i praktiken lär det bli så att man nästan får ramla över bevisföring eller får erkännanden för att mord ska lösas efter en så lång tid. Det kan ju inte läggas resurser på gamla mord i all evighet.

kobranturre
Inaktiverad

Medlem i: 5436 dagar

Inlägg Skrivet: 2006-03-04 20:16      Ämne: Citera

Jag var inte född vid hans mord men jag har läst på om Olof Palme så jag "känner" honom och hans filosofi någorlunda bra.

Självklart ska preskriptionstiden slopas när det gäller mord.

Guran

Medlem i: 5585 dagar
Från: Solna

Inlägg Skrivet: 2006-03-12 02:12      Ämne: Citera

Det är ganska uppenbart att det var CP som sköt Palme. Frikänd och oskyldig i hovrätten men, fäld och skyldig i tingsrätten. Det hela är bara en teknisk juridisk spetsfundighet.

En person kan fällas i tingsrätten med 5-0, fällas i hovrätten med 5-0 och sedan frikännas i HD med 3-2. Tolv personer har således ansett personen skyldig och endast 3 oskyldig och likväl anses personen vara oskyldig. Det kan även vara tvärtom att en person blir skyldig för att 3 personer anser det medan 12 anser personen vara oskyldig.

Att CP inte fäldes även i hovrätten kan endast belastas en mycket dålig åklagare.

Polisiärt är mordet löst, men inte juridiskt. Att utredningen lever vidare är bara ett politiskt spektakel.

Till toppen på sidan
johan

Inlägg Skrivet: 2014-03-06 10:21      Ämne: Citera

Darren skrev:
johan skrev:

Kanske var det meningen att man inte skulle leta efter proffs...

johan skrev:

Såg faktiskt en dokumentären om Palme utredningen häromdagen och där sas det att inspektören som var med innan konfrontationen skulle sagt till Lisbet nåt i stil med "den misstänkta är en alkoholist". Och det första Lisbet sa när hon pekade ut C.P. var "man ser väl vem av de som är alkoholist".

Plantering av bevis skulle man isf kunna kalla det för.

Hittade denna tråd... som jag petat lite i för 8 år sedan..
Är faktiskt av en annan uppfattning idag, efter att ha läst lite gamla förhörsprotokoll och andra saker..

Tror inte på CP längre, varken som skytt eller inblandad.

...ville bara tillägga det.. Smile nu så här 28år(!) efter mordet.

Kör till...
Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ordet är fritt
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet