Att välja linuxdist

PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
wally_91

Medlem i: 4674 dagar
Från: Stockholm (bor i Örebro)
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2008-04-16 15:22      Ämne: Citera

Hittade en artikel som handlar om vad man ska tänka på när man väljer linuxdist. Kan vara något att kolla in!

http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tr/downloads/home/dl_10_things_distros.pdf

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
kanelbullen

Medlem i: 4222 dagar

Inlägg Skrivet: 2008-04-27 12:31      Ämne: Citera

Vet inte om jag necrobumpar nu men vill bara nämna att Linux Mint är en snygg dist och fungerar jätte bra, har lliveCD och kommer med massa program då de har slagit ihop från olika distar.
www.linuxmint.com är deras sida.
http://kanelbullen.hostsnake.com/mint.php där har jag skrivit lite om om Linux Mint.

Finns även ett distrotest som är väldigt bra: http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Raph

Medlem i: 4540 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2009-05-27 20:34      Ämne: Citera

Damn Small Linux (<50Mb) :
Citat:
DSL was originally developed as an experiment to see how many usable desktop applications can fit inside a 50MB live CD. It was at first just a personal tool/toy. But over time Damn Small Linux grew into a community project with hundreds of development hours put into refinements including a fully automated remote and local application installation system and a very versatile backup and restore system which may be used with any writable media including a hard drive, a floppy drive, or a USB device.

Jag använder själv DSL 4.4.10 på min gamla (gamla gamla) burk. Extension-biblioteket är riktigt lätt med ett bra gränssnitt, som vilken Windows-användare som helst kan klara av (förutsatt att de klarar av Windows).
Hemsida - Downloadsida

The Linux Apache MySQL PHP (LAMP) Appliance Project (~360Mb):
Citat:
This is a highly configurable Linux 2.4 based CDROM Internet Appliance(s). The concept is to separate operating system programs from user data and even OS configuration files. Although CDROM based, the selected environment loads and run on ramdisks, providing very high throughput. All user data is stored on the local hard drive via a journalized file system. This provides a highly secure and unmodifiable server(s) environment. Any of the following can be configured to run in this environment. This is an unmanaged, no installation system. From a typical white box PC with unpartitioned and unformatted hard drive you will have a ready to use fully and automagically configured E-commerce Internet Appliance for your specific requirements in about 3 minutes!

Hemsida - Downloadsida - Info

Tiny Core Linux (~10Mb):
Citat:
The user has complete control over which applications and/or additional hardware to have supported, be it for a desktop, a netbook, an appliance, or server, selectable by the user by installing additional applications from online repositories, or easily compiling most anything you desire using tools provided.

Hemsida - Downloadsida

---
Om jag förstått rätt är Robert Shingledecker med bakom dessa tre. Att dömma från vad han bidrog med till DSL borde de andra två ha samma höga kvalitet, men då jag bara testat DSL utav dessa tre kan jag inte säga med säkerhet.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande ICQ-nummer
Peppe L-G

Medlem i: 4641 dagar
Från: Mullsjö

Inlägg Skrivet: 2010-05-30 12:49      Ämne: Citera

Jag ska inhandla en ny stationär dator snart, och då tänkte jag skaffa Linux till den bärbara jag har nu, men frågan är vilken dist jag ska ha. Jag skriver en specifikation så kanske någon är snäll och ger mig några bra tips.

-----------------------------------------------------

Varför jag vill byta
Testa på Linux och lära mig mer om det. Sedan antar jag att man har större (inställnings-)kontroll i Linux än i Windows, vilket jag gillar, så jag hoppas att jag kommer att gilla Linux mer än Microsofts operativsystem.

Vad jag vill ha
Jag vill ha en snabbt operativsystem med bra kontroll. Grafik är inte så viktigt (har just nu Windows XP men använder Windows 98 utseendet), utan jag vill att program ska starta snabbt när man har valt att starta det, istället för stå och ladda i 4 sekunder. Dock vill jag ha ett skrivbord, och inte enbart kommunicera via kommandoskalet, eller vad det heter i Linux. Med "bra kontroll" menar jag att man enkelt kan se vad som finns installerat och ändra diverse inställningar.

Jag gillar Windows (XP), men vad jag inte är nöjd med är att alla (oviktiga) program inte kan avinstalleras. Saker läggs automatiskt till i autostart när man installerar ett program, massa saker i autostart har jag ingen aning om vad det är och det finns ingen text som beskriver vad det är. Jag vill ha kontroll och veta vad som är vad, vilket jag tror är lite enklare att se i Linux.

Vad jag kommer använda den till
Programmering (Notepad++, kompilatorer)
Internet (webbläsare, snabbmeddelanden, Dropbox)
Kontorsprogram (Open Office, Bildbehandlingsprogram)
Filmuppspelning (???)

Vad jag inte kommer att använda den till
Spel
Nedladdningar
Spara många stora filer på den (jag kommer inte att lagra alla foto-, musik- och videofiler på den)
Allt annat som inte finns under rubriken "Vad jag kommer använda den till"

Det är de tankar jag har, men jag har säkert glömt något viktigt. En sak jag är rädd för är att det blir krångligt att få det inbyggda trådlösa nätverket i laptopen att fungera. Är det det?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Holmen

Medlem i: 5666 dagar
Från: Luleå, Sverige

Inlägg Skrivet: 2010-05-30 14:34      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
Jag ska inhandla en ny stationär dator snart, och då tänkte jag skaffa Linux till den bärbara jag har nu, men frågan är vilken dist jag ska ha.

...text borttagen...

Vad jag kommer använda den till
Filmuppspelning (???)

Vad jag inte kommer att använda den till
Spel
Nedladdningar
Spara många stora filer på den (jag kommer inte att lagra alla foto-, musik- och videofiler på den)
Allt annat som inte finns under rubriken "Vad jag kommer använda den till"

Det är de tankar jag har, men jag har säkert glömt något viktigt. En sak jag är rädd för är att det blir krångligt att få det inbyggda trådlösa nätverket i laptopen att fungera. Är det det?

Ubuntu
Jag har använt Ubuntu på min bärbara sedan maj 2008 och har inte saknat windows på den sedan dess. På min stationära kör jag dual boot så jag kan spela lite spel i windows ibland men för det mesta använder jag Ubuntu även där.

Angående dina krav och hur det skulle fungera i Ubuntu
Som standard har du gedit vilket motsvarar notepad. Sedan finns det en uppsjö av utvecklingsprogram. Själv föredrar jag Netbeans för PHP och Java medan många andra föredrar Eclipse. (båda även tillgängliga för windows ifall du i framtiden vill byta tillbaka till windows). Angående kompilatorer så bör det mesta finnas i programarkivet.

Jag använder Firefox senaste test-versionen som uppdateras dagligen och det fungerar otroligt smidigt med "uppdateringshanteraren". För MSN använder jag Pidgin och för IRC använder jag "konversation" som är väldigt lätt att ställa in precis som man vill ha den. Jag har den inställd så den är väldigt lik mIRC som jag använder i windows. Angående dropbox har jag ingen erfarenhet om det.

OpenOffice fungerar felfritt på ubuntu och för bildbehandling finns GIMP och för att skapa/rita bilder finns Inkscape, väldigt användbart när man ska skapa layouter till hemsidor. Alla tre nämnda program finns även tillgängliga för windows.

Filmuppspelning (???)
Här finns det dock ett dilemma fortfarande men det är inte alls lika stort som för två år sedan. Som default följer inga codecs med på grund av att det är licensavgift på de i vissa länder alternativt förbjudet att installera av någon anledning. Dock finns de att hämta hem från programarkivet så väldigt smidigt att installera.

Angående det trådlösa nätverket
Jag har inte grottat ner mig speciellt mycket i inställningar och roliga program för trådlösa nätverk men det är definitivt inga problem att få det att fungera. Om du har en väldigt gammal dator testa med en liveCD av ubuntu och se ifall det fungerar vid uppstart...då bör det fungera vid senare installation av operativssystemet.

Själva nätverkshanteraren hittar betydligt fler trådlösa nätverk och presenterar de på ett vettigt sätt i ubuntu än i windows XP som jag jämför med.

Hoppas jag inte blev för långrandig!

Till toppen på sidan
Peppe L-G

Inlägg Skrivet: 2010-05-31 11:13      Ämne: Citera

Om du säger Ubuntu så väljer jag väll Ubuntu. I värsta fall så ändar jag mig Smile Tack för hjälpen!

Till toppen på sidan
Peppe L-G

Inlägg Skrivet: 2011-11-05 19:12      Ämne: Citera

Finns det någon linuxdist som är byggd på och anpassad för att man (enbart) använder tangentbordet för att navigera, och aldrig musen?

EDIT
Och så klart inte textbaserat (skal).

Till toppen på sidan
EmilV
Ex-Moderator

Medlem i: 6166 dagar
Från: Lilla Edet

Inlägg Skrivet: 2011-11-05 19:16      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
Finns det någon linuxdist som är byggd på och anpassad för att man (enbart) använder tangentbordet för att navigera, och aldrig musen?

På sätt och vis. Vad ska du ha det till?

EmilVikström.se | Bloglovin.com
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Peppe L-G

Inlägg Skrivet: 2011-11-05 20:12      Ämne: Citera

Inte något speciellt syfte, mest nyfiken på de lösningar som finns, men om jag finner det bekvämt kanske jag går över till det. Skulle bli ganska glad om jag kunde bli av med musen, men har inte funnit något OS som gör det på ett bra sätt än (inte letat så mycket heller). De OS som räknar med att man använder en mus brukar även ha så man kan styra med tangentbordet, men då är det en massa olika "utantill-kombinationer" man behöver kunna på vissa ställen man väldigt sällan är på och som man aldrig lär sig utantill eftersom man använder dem så sällan, vilket inte gör det så optimalt. Jag tänkte att ett OS anpassat att styras med tangentbordet borde hittat en lösning på detta (och andra problem som finns).

Till toppen på sidan
Borg

Medlem i: 6441 dagar
Från: Lund

Inlägg Skrivet: 2013-09-01 15:36      Ämne: Citera

Saknar verkligen Arch i listan.

@Peppe L-G
En dist anpassad för det finns inte, men det finns ett flertal bra windowmanagers som du kan anpassa precis hur du vill. Kolla upp i3 och Awesome, fungerar på de flesta distar.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2
PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net