Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Startad av: |
Meddelande |
thelime
Medlem i: 4493 dagar Från: Vetlanda
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-12-04 08:51
Ämne: Jag behöver 2GB hårddiskar
|
|
|
tjenna! nu kommer nu troligtvis tro att jag menar TB men så är det inte. jag måste alltså hitta 2GB hdd att köpa. jag har kollar runt lite på Internet men hittar inget direkt, så jag vänder mig nu till er som ett sista rop på hjälp! finns det någon som vet om det finns att få tag i? |
|
|
_________________ Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. |
Till toppen på sidan |
|
EmilV

Medlem i: 6594 dagar Från: Lilla Edet
|
Skrivet: 2012-12-04 09:00
Ämne:
|
|
|
1) Varför?
2) Nya?
3) Några särskilda tekniska krav? (Gränssnitt, lagringsteknik etc) |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se | Bloglovin.com |
Till toppen på sidan |
|
thelime
|
Skrivet: 2012-12-04 09:05
Ämne:
|
|
|
1) används i en gammal pc som styr en maskin som inte har stöd för större haha
2) Det är ju att föredra men om det inte finns får det ju bli begagnade
2) det ända jag kommer på nu är ju att det ska vara ATA/IDE anslutningar tror jg det heter. annars vet jag itne mer just nu |
|
|
Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 4179 dagar Från: Göteborg
|
|
|
_________________ Statistiskt sett? Kanske. |
Till toppen på sidan |
|
EmilV

Medlem i: 6594 dagar Från: Lilla Edet
|
Skrivet: 2012-12-04 20:35
Ämne:
|
|
|
Det var min tanke också. Bandbredd och skrivhastighet är rätt dålig på en sådan lösning men det vägs upp lite grann av att åtkomsttiden är minimal. Det blir i stort sett en billig variant av en SSD. En annan fördel är att det blir väldigt billigt. Jag vet att jag sett ännu billigare sådana adaptrar (neråt 30-lappen) men minns inte var det var; kanske på Tradera/Ebay.
En liknande lösning är att köra direkt från ett USB-minne om moderkortet har stöd för att starta från USB.
Jag har inte heller varit med om en dator som inte kan ta större disk än den är byggd för. Man brukar kunna sätta in en större disk men bara utnyttja de 2 GB moderkortet stöder. Kanske inte så roligt men värt ett försök. Eller så köper man ett kontrollerkort med stöd för större diskar och kringgår moderkortets kretsar. |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se | Bloglovin.com |
Till toppen på sidan |
|
thelime
|
Skrivet: 2012-12-05 14:23
Ämne:
|
|
|
ja men det som intedinmamma pratar om verkar lovande ska kolla vidare på det.
Ja alltså EmilV nu är detta en windows 95 dator från siemens som har maskin programet instalerat så att använda en större disk eller ett kontroller kort fungerar inte för modekortet har inte stödför det tyvärr :/ |
|
|
Till toppen på sidan |
|
Wedge

Medlem i: 6719 dagar Från: Järfälla
|
Skrivet: 2012-12-05 16:06
Ämne:
|
|
|
Jag har inga erfarenheter av Compact Flash som IDE-disk, men jag minns att jag läst om en Linuxdistribution gjord för flashdisk. Den hade trimmats och anpassats så att ingenting skrevs till den disken. Konfigurationsfiler och data man eventuellt var intresserad av att spara hamnade på USB-minne. Resten var på en skrivskyddad partition.
Och allt detta beror nog till stor del på att man kommer att slita ut flashminnet om det skrivs och raderas för mycket på det. |
|
|
_________________ I am Groot |
Till toppen på sidan |
|
|