Nvidia GTX 570, ändra target temperature?

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Figgy

Medlem i: 5561 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-11-26 18:28      Ämne: Nvidia GTX 570, ändra target temperature? Citera

Går det att ändra target temperature för kortet? Kör med nvidias officiella drivrutiner, men det är ett ZOTAC kort.

Den peakar vid ca 90 grader och då hänger sig drivrutinen. Men fläkten går konstant på runt 40%, även fast att mer klös behövs.

f0rce

Medlem i: 4098 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-11-27 12:08      Ämne: Citera

Du kan ju sätta en fläktkurva med t.ex. MSI afterburner, så kanske du slipper dessa höga temperaturer.

Men i mitt tycke så verkar det mer som att du har problem med drivrutinerna åt annat håll, för det ska inte hänga sig när den når 90 grader, eftersom att grafikkortet börjar ta skada/fallerar vid över 120+ grader.

Så rensa alla drivrutiner med t.ex. Drivesweeper och installera om dom, samt sätt en fläkt kurva.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Figgy

Inlägg Skrivet: 2012-11-27 13:24      Ämne: Citera

Mjo, jag tänkte också i banorna på att det är drivrutinsfel - har testat nya beta'n nu och krasherna verkar hålla sig borta nu. Försökte lösa det genom att sänka temperaturen manuellt för att kanske komma runt eventuella default-fel på "factory settings".

Jag är lite anti 3:e parts mjukvaror som t.ex. msi afterburner och zotacs egna kontrollpanel.

Men nya beta versionen av nvidias drivrutin verkar som sagt lösa problemet. Dock har jag bara testat i ca. timmen, och tempen peakade på 84.

f0rce

Medlem i: 4098 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-11-28 09:12      Ämne: Citera

Jag förstår att du är lite anti 3:e parts mjukvaror.
Men dom fungerar bra och är ett pålitligt program!

Vad gör du när grafikkortet peakar 84 grader?
Du måste ju göra något grafikkrävande, och nvidias 5xx-6xx kort är ju ganska varma, och 84 grader är egentligen ingenting att oroa sig för.
Det är när den börjar stiga över 100grader du kan börja fundera på om du måste fixa bättre luftflöde i datorn.

Till toppen på sidan
Figgy

Inlägg Skrivet: 2012-11-28 10:22      Ämne: Citera

Det är på privatdatorn så det är till mesta del spel och filmrendering som pågår när drivrutinen hänger sig. Det var mest när jag uppdaterade till senaste "stable" den 10:e då nvidia släppte 306.97, tror jag den hette, som det började hända.

Kör med en R3 (Black pearl) låda och 3 fläktar, en bak, en under och en för hårddiskarna. Har även en ganska skaplig fläkt för processorn som även ciruklerar luften väl inne i burken. Brukar känna lite då och då på moderkortssidan som känns lite ljummen ibland, men inget mer - så tror det är ganska bra luftflöde i alla fall.

Ska ta en titt på msi afterburner.

h0tsh0t

Medlem i: 6652 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-11-28 11:49      Ämne: Citera

Du är inte ensam att ha problem med de nyaste nvidia drivrutinerna, du skriver att du testat med betan och fungerar de fortfarande ? gör det de så är det väl bara att köra på som vanligt.

Detta är ju ganska vanligt förekommande när det gäller drivrutiner för grafik kort lite trassel hit och dit.

I övrigt kan du ju alltid installera föregående version av drivrutiner, efter som du har problem med den nya stabila.

Det finns ingen anledning att bråka med 3e parts program,
eller va du tvungen att ha något nytt i cuda eller liknande.. för gpu programmering som framtvingade drivar bytet ?

Till toppen på sidan
Figgy

Inlägg Skrivet: 2012-11-28 12:27      Ämne: Citera

Senaste drivrutinerna bidrog med mycket mindre krasher i alla fall, de är inte helt borta men istället för att det händer 3 gånger i timmen händer det nu istället bara en gång varannan timme i snitt antar jag.

Jag uppdaterar drivrutinerna ganska direkt när nvidia släpper nya då jag känner mig som säkrast då Smile hehe. Men antar att jag kan rulla tillbaka tills nvidia löst problemet med drivrutinerna.

Nja, det enda som använder cuda är nog spelen och mjukvarorna, jag själv skriver inga applikationer som använder cuda.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net