RAM-minne på 1.65V till moderkort med 1.5V

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Shueazz

Medlem i: 3807 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-10-15 20:57      Ämne: RAM-minne på 1.65V till moderkort med 1.5V Citera

Hej!

Jag har haft lite strul med datorn på senare tid (Samma problem som för något år sedan). Datorn slocknar helt slumpmässigt när jag använder den, oavsett vad jag gör. Jag har läst runt i den mån jag begriper mig på och kommit fram till att mitt moderkort (Gigabyte Z68XP-UD3 1155) endast stödjer minnen på 1.5V medan minna minnen KHX1600C9D3K2/4GX (KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 CL9) går på 1.65V.

Detta verkar orsaka problem mellan minne och moderkort och jag undrar nu hur jag löser detta på bästa sätt. Jag har kollat lite försiktigt i BIOSen men inte vågat göra något.

Tack på förhand!

h0tsh0t

Medlem i: 6566 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 09:22      Ämne: Citera

Har du råkat ändrat något i bios?
Om datorn nu har fungerat med det minnet du nämner i 1 år ? skulle det vara problemet (spänningen) så hade det uppstått direkt och inte efter ett år.

Hade du ESD skydd när du plockade ihop datorn ? Det skulle kunna vara ett esd skadat ram minne då kan konstiga fel komma och gå lite till och från.

har du kontrollerat alla kondensatorer på moderkortet ?
är en lite buktande eller har läckt så kommer datorn betesig skummt eller TOM bara stängas av, det kan även vara nätdelen som är på gång att gå sönder.

Har du tillgång till någon datafirmas verkstad så du kan testa att byta lite komponenter eller hur ligger det till ?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Wedge
Administratör

Medlem i: 6725 dagar
Från: Järfälla

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2012-10-16 10:02      Ämne: Citera

h0tsh0t skrev:
skulle det vara problemet (spänningen) så hade det uppstått direkt och inte efter ett år.
Nänänä... En måttlig överspänning behöver inte betyda att elektroniken slutar fungera. Det används rutinmässigt av överklockare. Däremot påskyndar det elektromigrationen. Materialet i kretsarna slits ut, och en av de påverkande faktorerna är spänning. En annan är temperatur. På samma sätt som vatten avdunstar, vätskan/materialet har en temperatur under förgasningspunkten medan enskilda atomer/molekyler kan ha högre temperatur och "kokar bort".

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration

Citat:
Although electromigration damage ultimately results in failure of the affected IC, the first symptoms are intermittent glitches, and are quite challenging to diagnose.

Citat:
... widespread, predictable failure 12–18 months after field usage.

Felet efter 12-18 månader berodde på ett designfel, men om man ökar spänningen så blir ju geometrin i kretsen automatiskt för liten för att bibehålla fältstyrkan (Volt/m). Exakt samma sak, fast annorlunda Wink .

Edit: Läste nog fel... Läste det som att minnen specade för 1,5V fick 1,65V :/

h0tsh0t

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2012-10-16 10:11      Ämne: Citera

Wedge skrev:
Nänänä... En måttlig överspänning behöver inte betyda att elektroniken slutar fungera. Det används rutinmässigt av överklockare. Däremot påskyndar det elektromigrationen. Materialet i kretsarna slits ut, och en av de påverkande faktorerna är spänning. En annan är temperatur. På samma sätt som vatten avdunstar, vätskan/materialet har en temperatur under förgasningspunkten medan enskilda atomer/molekyler kan ha högre temperatur och "kokar bort".

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration

Du har rätt wedge men anledningen till att jag skrev som jag skrev var att han har en Under spänninge dvs inte har klockat enligt vad som framgår Smile

Vad jag anser då är att antingen startar ram minnena på för låg spänning eller inte alls, nu har jag inte specen på minnena så jag vet inte vad minnet har för drift spänning osv exakt.

EDIT: Japp Smile

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2012-10-16 10:39      Ämne: Citera

Ber om ursäkt Smile

Man kan ju underklocka och/eller köra med underspänning också. Wink
10% under nominell matning brukar elektronik klara sig med, men hur just minnen beter sig törs jag inte tycka nåt om.

Men elektromigration kan inte uteslutas helt. En mindre ESD-skada i minnets barndom kan ha försvagat det så att en blygsam migration eller mindre ESD-urladdning ändå kan få konsekvenser. Sånt där är lömskt. Ändå sitter folk och tror att eftersom prylen inte exploderade när de tog i den så finns inga skador Smile

f0rce

Medlem i: 4012 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 10:48      Ämne: Citera

Det är ju bara att pröva att ställa in 1.5v på ram minnena i BIOS, du kan inte förstöra något genom att sänka volten, skillnad om du skulle höja den.

Om datorn inte skulle vilja starta efter att du ändrat detta så räcker det med att göra en BIOS reset, CMOS som det kallas.

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 11:35      Ämne: Citera

f0rce skrev:
Det är ju bara att pröva att ställa in 1.5v på ram minnena i BIOS, du kan inte förstöra något genom att sänka volten, skillnad om du skulle höja den.
Men det var väl så som modermodemet var inställt redan? Endast 1,5V, fast minnet ville egentligen ha 1,65?

h0tsh0t

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 12:25      Ämne: Citera

Wedge skrev:
f0rce skrev:
Men det var väl så som modermodemet var inställt redan? Endast 1,5V, fast minnet ville egentligen ha 1,65?

Tror det var så.

Offtopic:
ja ESD skador är fruktansvärda, och precis som du säger så tror var ungdom (även endel vuxna) man kan bygga datorer skifta grafik-kort och lägga saker på mattor och springa runt med dom hursomhelst utan att något händer. Smile
Sen sitter dom där och klagar över lagg hängningar och blå-skärmar mm haha

Till toppen på sidan
Shueazz

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2012-10-16 13:10      Ämne: Citera

Hej och tack för snabba svar!

Jag har köpt datorn från Komplett där dom monterade den från början. Det såg ut att vara ett ordentligt jobb och jag antar att dom följer alla anvisningar om ESD-skydd.

Dom få gånger jag har varit inne och bytt CPU-kylare, monterat fläktar, m.m. har jag använd en godkänd ESD-matta som jordas samt två ESD-armband varav ett jordas tillsammans med mattan och det andra i chassit. (Efter anvisningar jag fått av en som arbetar med detta till vardags). Kondensatorerna på moderkortet ser okej ut som jag bedömer det.

För att förtydliga så är det alltså minnena som vill ha 1.65V men moderkortet kan bara ge 1.5V. Igår kväll provade jag att öka spänningen (med någon boost/turbo) till minnena till 1.65V och har inte haft problem sedan dess. Vi får se hur det går!

Då leder det till nästa fråga: Hur mår moderkortet (livslängd och prestanda) om jag tvingar det att spotta ut lite mer ström till minnena?

Wedge
Administratör

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 13:35      Ämne: Citera

Hoppas jag inte fick dig att tro att det var du som skulle ha slarvat med ESD-skyddet, det var mer en reflektion över folks resonemang i allmänhet. Du verkar vara mycket mer insatt än de flesta, och med TVÅ armband OCH en matta... jag är imponerad! Smile

Moderkortet påverkas knappast av en spänningsändring. Det är konstruerat för sådant, och de styrande delarna är säkert mer tåliga än det de styr.

Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 14:37      Ämne: Citera

Wedge skrev:
Hoppas jag inte fick dig att tro att det var du som skulle ha slarvat med ESD-skyddet, det var mer en reflektion över folks resonemang i allmänhet. Du verkar vara mycket mer insatt än de flesta, och med TVÅ armband OCH en matta... jag är imponerad! Smile

Nej, absolut inte! Tvärt om, det är alltid bra att få det bekräftat ifall man gör rätt Smile

Wedge skrev:

Moderkortet påverkas knappast av en spänningsändring. Det är konstruerat för sådant, och de styrande delarna är säkert mer tåliga än det de styr.

Då tackar jag för informationen! Just nu verkar allt vara lugnt så jag håller tummarna för att problemet är löst!

Tack för all hjälp!

h0tsh0t

Inlägg Skrivet: 2012-10-16 15:08      Ämne: Citera

Min offtopic skrivning ang. ESD var inte menad mot någon specifik heller Smile
Hoppas spännings ökningen till ram-minnet löser ditt problem.

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum