Tips på bra garderobsserver

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
JimmieJohansson

Medlem i: 5229 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-06-12 11:37      Ämne: Tips på bra garderobsserver Citera

Hej!

Jag driver en hel uppsjö av siter nu, och de senaste veckorna har trafikökningen till dessa varit minst sagt massiv. Vissa sidor snittar närmare 5k besökare om dagen och några av dem är proppade av bildmaterial vilket får trafikmängden att skjuta i taket. Därför har jag börjat fundera på att fixa en egen webbserver att ställa här i min på tok förstora garderob.

Vad finns det för smidiga lösningar på detta. Jag är nästan helt okunnig på hårdvara och servrar, all min kompetens är placerad inom mjukvaran. Undrar därför om det är värt att ta risken att ha en egen server? Eller bör jag istället outsourca och lägga det på någon molntjänst som anpassar sig automatiskt?

Stort tack på förhand!

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
f0rce

Medlem i: 4054 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-06-12 18:40      Ämne: Citera

Om du är duktig inom mjukvara.
Så kan ju någon(jag exempelvis) hjälpa dig med att få ihop en webbserver åt dig.

Men en budget vore något så man har något att gå på.

Till toppen på sidan
intedinmamma

Medlem i: 4226 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-06-12 20:29      Ämne: Citera

Vad kostar det dig om servern går ner?

JimmieJohansson

Inlägg Skrivet: 2012-06-13 10:11      Ämne: Citera

Budget ja, går det få något som funkar bra för 10k så är det bra, men kan väl sträcka mig till 20-25k som max.

Om den går ner kostar det ju en hel del i uteblivna inkomster. Någon exakt summa kan jag inte säga riktigt.

Till toppen på sidan
Azreal
Administratör

Medlem i: 5633 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-06-13 11:17      Ämne: Citera

En garderobsserver är nog inte rätt för dig, jag har en sådan, enbart för utveckling + några vänners bloggar som huserar där.
Problem som kan uppstå med detta är många.

-Bandbred, när jag tankar diverse saker eller laddar upp exempelvis via uTorrent. SÅ har jag effektivt 130Kb ut på min 1Mbit lina. Det är det som blir "Max nerladdningshastigehet för den som ansluter till din server.

-UPS, ström det är ju inte helt ovanligt att ström slås av för schemalagt arbete i elnät + icke schemalagda avbrott.
Du måste du ha en UPS som du kopplar till "allt" som har att göra med din hårdvara + det som håller dig uppkopplad.
Även om du gör så, kan det finnas saker som du inte har kontroll över som tappar sin kraft vid strömavbrott och gör att sidan bli oåtkomplig.

- Något går fel, servern kräver tillsyn eller att ditt modem pajjar, själv är du på semester i Turkiet och kan inte få ordning på det förrän du kommer hem om 1 vecka.

Ligger du hos ett seriöst webbhotell med din server eller co location så slipper du tänka på Bandbredd och ström försörjning.
Dem har redundans på sådant.

Och skulle ditt system strula hårvadumässigt eller kanske kräver en omstart av fysisk person, kan du med rätt avtal få den hjälpen.

intedinmamma

Medlem i: 4226 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-06-13 14:42      Ämne: Citera

Förmodligen så tjänar du mer på att lägga det på en VPS (virtuell server) eller helt enkelt skaffa dig ett bättre webbhotell.

Om servern drar 2-300W så blir det lätt 150-200kr/mån i enbart elkostnad (på en höft), för det får du en VPS som garanterat klarar dina nuvarande behov. (om du är på ett vanligt webbhotell just nu) Då slipper du tänka på hårdvaran helt och hållet, och slipper framförallt inköpskostnaden, och kan även lägga ner med mycket kortare varsel om det skulle behövas.

Om du inte hittar något webbhotell som kan leverera det du vill ha, och inte vill drifta servern själv, så kan tjänster såsom Heroku, PHP Fog eller Azure vara värda att kolla på. Dock innebär det ofta att man jobbar lite annorlunda jämfört med ett vanligt webbhotell. (git istället för ftp, statiska filer på t ex S3 istället för på webbservern, och lite annat)

JimmieJohansson

Inlägg Skrivet: 2012-06-19 21:07      Ämne: Citera

Stort tack för alla svar. Kör nog på extern hosting, funderar på citycloud. Vill ha möjlighet att köra FTP.

Till toppen på sidan
jeja2000

Medlem i: 3475 dagar
Från: Lyrestad

Inlägg Skrivet: 2012-08-14 10:19      Ämne: Citera

Jag har bara gott att säga om citycloud. Trevlig support också om det skulle bli fel.

Deras vpser är smidiga att konfigurera via VNC eller ssl anslutning. Ett plus är ju den stora mängden olika OS.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net