qualitum logo
Timlön, egen firma

PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
hvz

Medlem i: 3030 dagar
Från: Falun
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2011-10-04 23:57      Ämne: Timlön, egen firma Citera

Hej,
Ser att detta har tagits upp ett par gånger men då mer ingående på projekt.
Jag har egen firma och skall arbeta med mestadels funktioner men också hela webbplatser. Dessa blir utvecklade i framför allt PHP, HTML, CSS, JQuery & Javascript.

Jag har 10 års erfarenhet.
Vad kan vara en skälig timlön för detta?
Jag hade tänkt ca 400 kr exkl. Moms.
Detta blir alltså en timpenning på 224,50 kr efter sociala avgifter samt skatt.

Vad tar ni andra som har egen firma, arbetar främst med PHP, utan anställda, ut för timpenning? Vad har ni då för erfarenhet?

Tack på förhand.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
intedinmamma

Medlem i: 1408 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 00:24      Ämne: Citera

5 års erfarenhet, varav 3 professionellt, och en (liten) skvätt högskolestudier. Oftast så ligger jag på 700kr/h, men beroende på typ utav uppdrag så är jag ibland nere på 550kr/h. Sen kan det vara värt att tillägga att slutkunden i en del fall har fått betala 1 000kr/h, och då har det försvunnit pengar i mellanled som har förmedlat jobbet etc.

Värt att tillägga är att kunderna oftast är baserade i Göteborg eller Stockholm, vilket ändrar prisbilden en hel del.

hvz

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 00:26      Ämne: Citera

intedinmamma skrev:
5 års erfarenhet, varav 3 professionellt, och en (liten) skvätt högskolestudier. Oftast så ligger jag på 700kr/h, men beroende på typ utav uppdrag så är jag ibland nere på 550kr/h. Sen kan det vara värt att tillägga att slutkunden i en del fall har fått betala 1 000kr/h, och då har det försvunnit pengar i mellanled som har förmedlat jobbet etc.

Värt att tillägga är att kunderna oftast är baserade i Göteborg eller Stockholm, vilket ändrar prisbilden en hel del.

OK, intressant. Är detta mestadels PHP eller är det andra uppdrag också?

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Medlem i: 3948 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 11:21      Ämne: Re: Timlön, egen firma Citera

hvz skrev:
Varför blandar du in skatt i det här läget?
Har nog aldrig hört talas om nån som jämför sin lön *efter skatt* med andras...
Som enskild näringsidkare slås din privatekonomi ihop med företagets, eftersom företaget inte finns. Det är DU som är företaget. Företagets resultat går rakt in i din privata ekonomi.
Och vilken skatt man får betala beror av en hel massa saker. Kapitalintäkter, avdrag för skuldräntor, fastighetsskatter och jag vet inte vad...

Sen undrar jag - har du inga kostnader alls? Dessa ska du då dra av från intäkterna innan du kan beräkna en vinst, vilket är det som slutligen går vidare till skatteberäkningen.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
intedinmamma

Medlem i: 1408 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 11:57      Ämne: Citera

hvz skrev:
OK, intressant. Är detta mestadels PHP eller är det andra uppdrag också?
Mestadels PHP, och då rör det sig om utveckling utav mer eller mindre avancerade customapplikationer (Facebook-appar, community-hjälpmedel, etc), och även utveckling utav sajter i t ex Wordpress. Jag gör även en del jobb i Python (och vad som nu kan tänkas behövas, så jäkla stor skillnad är det inte mellan språken), men valet av miljö har hittills inte påverkat priset.

Wedge har en bra poäng också, det försvinner en del pengar i representation, uppdragsletande, arbetsplats (kontor, möbler, etc), utrustning (dator, hörlurar, mjukvara), kringtjänster (bokföring, marknadsföring) och annat. (basecamp, dropbox, github, server, domäner) Vilka grejer man lägger pengar och/eller tid på är ju såklart väldigt individuellt, och jag tycker inte att man ska vara rädd för att göra det, och absolut inte rädd för att låta det synas på fakturan, för det leder oftast till ett bättre resultat. Smile

EmilV
Moderator

Medlem i: 3823 dagar
Från: Upplands Väsby

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 12:33      Ämne: Citera

Som konsult får man inte heller glömma att pengarna även ska täcka den tid man är utan uppdrag.

EmilVikström.se
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
hvz

Inlägg Skrivet: 2011-10-05 12:49      Ämne: Re: Timlön, egen firma Citera

Wedge skrev:
hvz skrev:
Varför blandar du in skatt i det här läget?
Har nog aldrig hört talas om nån som jämför sin lön *efter skatt* med andras...
Som enskild näringsidkare slås din privatekonomi ihop med företagets, eftersom företaget inte finns. Det är DU som är företaget. Företagets resultat går rakt in i din privata ekonomi.
Och vilken skatt man får betala beror av en hel massa saker. Kapitalintäkter, avdrag för skuldräntor, fastighetsskatter och jag vet inte vad...

Sen undrar jag - har du inga kostnader alls? Dessa ska du då dra av från intäkterna innan du kan beräkna en vinst, vilket är det som slutligen går vidare till skatteberäkningen.

Ja det är klart. Var mer som att jag ville jämföra med vad man skulle få ut för att vara vanlig anställd.
Jag har inga kostnader i nuläget. Därför är detta exakt vad jag kommer att få ut, efter avdrag av sociala avgifter samt inkomstskatt.

Till toppen på sidan
marabou
Moderator

Medlem i: 3178 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-01-08 14:20      Ämne: Citera

Om du vill ha nåt bra "jämförelsetal" mot att vara anställd skall du inte räkna "efter skatt" utan bruttolönen. Dvs. räkna bort egenavgifterna från nettointäkten (det du har fakturerat) och jämför med den anställdes lön före skatt (bruttolön). Skatten är så¨väldigt olika från person till person och det blir väldigt missvisande om man räknar med det.

Sen ska du som EmilV skriver räkna bort en del av inkomsterna för att täcka de timmar du jobbar som du inte fakturerar.

Jag tar ca. 500-600 kr pr tim (exkl. moms så klart) för php-utveckling. Om det blir 500 eller 600 beror på uppdragets omfattning och vilken kund det gäller. Är det enstaka korta uppdrag är det 600 kr/tim som gäller, medan stamkunderna med längre/större projekt betalar 500 kr/tim.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
hallis

Medlem i: 3718 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2012-05-30 18:07      Ämne: Citera

Mina kunder betalar 550-800 beroende på projekt och kund. Kortare projekt = högre taxa.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net