qualitum logo
Behöver hjälp eller vägledning för eget projekt

PHPportalen Forum Index » PHP
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
LinusBerglund

Medlem i: 369 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-05-24 08:21      Ämne: Behöver hjälp eller vägledning för eget projekt Citera

Hej!

Är helt ny på PHP Portalen och är väldigt ny på PHP/Databas fronten också.

Har pulat med HTML / CSS i några år fram och tillbaka och har nu äntligen börjat ta steget över till PHP / Databaser.
Så min HTML / CSS erfarenhet är hyfsat stor.

Varför;

Med heltidsjobb och avslutning på kurser på högskolan så finns inte riktigt tiden till att sitta varje kväll med detta, så det blir 2-4 kvällar i månaden.

Därför behöver jag lite hjälp om det skulle gå att ordna.
Jag vill ABSOLUT inte fuska mig igenom detta utan jag kommer att lära mig detta. Men tyvärr i den sega takt jag arbetar med det.

Projektet

Jag vill kunna samla information på en webbplats/Lokalt.

Funktionen jag vill ha är att ha allt uppställt ungefär som en namninsamling.
(t.ex. http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6612#.T73RGcUqJiM )

Här är det jag använder mig av nu, som jag uppdaterar genom att redigera ett txt dokument. http://files.yey.nu/4617041852/-Namnlos.jpg

Jag vill alltså ha det som jag har det i länken över. Dock så vill jag kunna lägga till / ta bort / redigera varje "projekt".

Det ska INTE vara snyggare, behöver INTE vara säkert! Det ska bara fungera.

Eftersom jag är hyfsat ny så är det svårt att sätta ord på det jag vill ha. Därför vänder jag mig mot er. Kanske finns det färdig kod + instruktion hur jag ordnar med databasen som ska lagra. Men jag kanske bara använder mig utan fel sökord.

Hur som helst så får ni jättegärna hjälpa mig på det sättet ni tycker hjälper.
Tänk på den nivå jag ligger i, så skriv inte för komplicerat, visst, jag kommer googla allt ni skriver för att ta reda på vad det gör. Men det hjälper ifall ni förklarar.

Tack på förhand!

Bjuder på eventuella stavfel eller nybörjarbeteenden.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post
md2perpe
Ex-Moderator

Medlem i: 3735 dagar
Från: Hallonbergen, Kungsbodarna

Inlägg Skrivet: 2012-05-24 10:59      Ämne: Citera

Har du en webb- och databasserver igång?
Om inte, vill du köra det lokalt på din dator, på ett intranet på t.ex. ett företag, eller på Internet så att fler kan komma åt?

När du åtminstone har en databaserver igång, är det lämpligt att skapa en databas och en tabell. I ett första skede kan den vara närmast en kopia av HTML-tabellen, men senare kan du nog vilja bryta ut åtminstone personerna (projektledare & designer) till en egen tabell och i projekttabellen bara ha personernas ID:n.

LinusBerglund

Medlem i: 369 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-05-24 12:03      Ämne: Citera

Tack för svar!

Jag har för tillfället inte någon databas igång. Jag vet hur jag startar en med WAMP om jag vill ha en lokalt tex. Annars använder jag mig av en befintlig databas jag har tillgång till.

Den skulle lika gärna ligga lokalt.

Det jag vill få ut av det är att andra personer i mitt nätverk ska lätt kunna gå in och lägga till/ta bort/ändra information.

ex. http://files.yey.nu/7738607419/Namnlos.jpg

Behöver inte spara några listor eller något. Bara att informationen jag skriver där uppe ska efter ett "submit" hamna i tabellen nedanför. Där ska man även antingen kunna ta bort så man kan göra om på rätt sätt eller kunna redigera på plats.

En liten detalj jag även glömde är väl då att det skall ordnas i en viss ordning. t.ex datum.

Jag vill mer eller mindre ha det exakt som det är på exemplet här ovan. Bara att mina knappar inte har kopplats till databas och får informationen att hamna i tabellen.

Ursäkta ifall jag rör till det. Försöker hålla det så enkelt som möjligt.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post
md2perpe
Ex-Moderator

Medlem i: 3735 dagar
Från: Hallonbergen, Kungsbodarna

Inlägg Skrivet: 2012-05-24 12:38      Ämne: Citera

Börja med att skapa en databas och tabell. Du kan göra det lokalt under utvecklingen, men sedan kanske du vill flytta det till den befintliga databasen.

Lämpligt namn på tabellen skulle kunna vara projekt.
Fälten kan du namnge mer eller mindre direkt efter fälten i din HTML-tabell, men det kan vara bra att undvika åäö samt ersätta mellanslag med _.
För fälttyperna skall du nog i första hand välja mellan VARCHAR(100) för kortare texter, INTEGER för heltal, DATE för datum och TEXT för längre texter (såsom under Övrigt).

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » PHP
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net