| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
joergen
Medlem i: 419 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-05-15 21:50
Ämne: Post count (SQL QUERY)
|
|
|
Poängen är att det i varje post, under postarens namn, ska finnas en Posts: "X". Men det blir blankt i div tagen där echon ligger just nu, varför?
1: require("config.php");
2: $ots = POT::getInstance();
3: $ots->connect(POT::DB_MYSQL, connection());
4: $SQL = $ots->getDBHandle();
5: 6: $query = $SQL->query('
7: SELECT `author`, COUNT(`author`) AS `total`
8: FROM `posts`
9: WHERE `thread_id` = ' . intval($thread) . ';
10: ');
11: foreach ($query as $postcount)
12: {
|
Hela koden ligger inom denna loop:
1: foreach($threads as $thread) {
|
Det verkar, som jag förstår det, vara WHERE-linen som inte fungerar som den ska. Tar jag bort den, får jag upp alla threads totala antal posts, och inte varje threads specifika antal.
EDIT: Förtydligande
Senast ändrad av joergen den 2012-05-16 14:16, ändrad totalt 3 gånger |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 2298 dagar Från: Linköping
|
Skrivet: 2012-05-16 09:19
Ämne:
|
|
|
Om en blank sida visas tyder det på att något blivit fel, och att du har har visning av felmeddelande avaktiverat. Aktivera detta så får du exakt reda på vad som är problemet (sök i forumet, finns många svar på hur man aktiverar det).
Sedan är det väll ganska dumt att använda require("config.php"); varje varv loopen gör, utan lägg den raden ovanför loopen istället. |
|
|
_________________ Första spelet på Robuni kan nu laddas ner. |
| Till toppen på sidan |
|
joergen
|
Skrivet: 2012-05-16 13:49
Ämne:
|
|
|
| Peppe L-G skrev: |
Om en blank sida visas tyder det på att något blivit fel, och att du har har visning av felmeddelande avaktiverat. Aktivera detta så får du exakt reda på vad som är problemet (sök i forumet, finns många svar på hur man aktiverar det).
Sedan är det väll ganska dumt att använda require("config.php"); varje varv loopen gör, utan lägg den raden ovanför loopen istället. |
Ursäkta om jag var otydlig, sidan blir inte blank, utan i div tagen där echon ligger. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

|
Skrivet: 2012-05-16 17:50
Ämne:
|
|
|
| Om du skriver ut frågan till databasen (echo ' SELECT `author`, COUNT(`author`) AS `total` FROM `posts` WHERE `thread_id` = ' . intval($thread) . ';'), vad står det då? |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
joergen
|
Skrivet: 2012-05-16 19:00
Ämne:
|
|
|
| Peppe L-G skrev: |
| Om du skriver ut frågan till databasen (echo ' SELECT `author`, COUNT(`author`) AS `total` FROM `posts` WHERE `thread_id` = ' . intval($thread) . ';'), vad står det då? |
author=NULL
total=0 |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

|
Skrivet: 2012-05-16 19:49
Ämne:
|
|
|
| Det var inte så jag menade. Om du enbart har koden echo ' SELECT `author`, COUNT(`author`) AS `total` FROM `posts` WHERE `thread_id` = ' . intval($thread) . ';', vad skrivs ut då? Det är alltså själva frågan som skickas till databasen som ska skrivas ut i ren text. På detta sättet kan du kontrollera om frågan till databasen ser ut så som du förväntar dig. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|