| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Spiken
Medlem i: 3524 dagar Från: Linköping
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-04-20 20:20
Ämne: Fylla tom kolumn i existerande tabell?
|
|
|
Hej,
Har en tabell med massor av information. Men vill lägga till en kolumn och generera information in i den.
Nedan kod skulle ju sätta värdet av $secret i kolumnen som heter secret och raden har tomt värde.
1: 2: $secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);
3: mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = ''") or exit(mysql_error());
|
MEN om jag nu vill att $secret ska variera från rad till rad. Alltså unik $secret variabel på varje rad, hur skulle det se ut?
Borde ju vara någon form av loop som sätter om värdet i $secret och sedan lägger till det igen. Men får inte till det.
Har du svaret kanske? |
|
|
_________________ Jag Ar Soet |
| Till toppen på sidan |
|
Spiken
Medlem i: 3524 dagar Från: Linköping
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-04-21 14:41
Ämne:
|
|
|
På detta sätt så får jag ju unik rad varje gång.
| Citat: |
$secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);
mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = '' LIMIT 1") or exit(mysql_error()); |
MEN då måste jag sitta och uppdatera sidan, och det är tyvärr alldeles för många rader för att göra en sådan sak för.
Hur lopar jag allt tills det inte finns några tomma värden i secret?
[LÖSNING]
Gick ju fint det här till slut.
for() löste biffen!
1: <?php 2: for ($secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);$secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);$secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35)){ 3: mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = '' LIMIT 1") or exit(mysql_error()); 4: } 5: ?>
|
|
|
|
_________________ Jag Ar Soet |
| Till toppen på sidan |
|
|