qualitum logo
Fylla tom kolumn i existerande tabell?

PHPportalen Forum Index » Databaser
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Spiken

Medlem i: 3524 dagar
Från: Linköping
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-04-20 20:20      Ämne: Fylla tom kolumn i existerande tabell? Citera

Hej,

Har en tabell med massor av information. Men vill lägga till en kolumn och generera information in i den.

Nedan kod skulle ju sätta värdet av $secret i kolumnen som heter secret och raden har tomt värde.
KOD:
1:

2:
$secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);
3:
mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = ''") or exit(mysql_error());

MEN om jag nu vill att $secret ska variera från rad till rad. Alltså unik $secret variabel på varje rad, hur skulle det se ut?
Borde ju vara någon form av loop som sätter om värdet i $secret och sedan lägger till det igen. Men får inte till det.

Har du svaret kanske?

Spiken

Medlem i: 3524 dagar
Från: Linköping
Status: Offline

Inlägget är accepterad som det rätta svaret Skrivet: 2012-04-21 14:41      Ämne: Citera

På detta sätt så får jag ju unik rad varje gång.

Citat:
$secret = substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);
mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = '' LIMIT 1") or exit(mysql_error());

MEN då måste jag sitta och uppdatera sidan, och det är tyvärr alldeles för många rader för att göra en sådan sak för.

Hur lopar jag allt tills det inte finns några tomma värden i secret?

[LÖSNING]

Gick ju fint det här till slut.

for() löste biffen!

PHP:
1:
<?php
2:
for ($secret substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);$secret substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35);$secret substr(str_shuffle(str_repeat('ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789',5)),0,35)){
3:
mysql_query("UPDATE tabell SET secret = '$secret' WHERE secret = '' LIMIT 1") or exit(mysql_error());
4:
}
5:
?>

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Databaser
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet