| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Moses
Medlem i: 1732 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-04-14 14:46
Ämne: Behöver hjälp med en enkel query!
|
|
|
Hej.
Jag sitter och funderar men kommer inte på sättet hur jag ska göra. Behöver veta när det gått en minut sedan det sist gjorde det. Då ska jag öka användarens "health". Jag är fast med de här två databas queries.
Tar med denna fall den skulle komma till användning.
Jag har flummat lite med ett försök som jag vet inte går nedan, men bara så ni ser hur jag vill ha det (princip). Vet inte alls hur jag ska göra!
1: 2: 3: // sätt tid när användaren uppdaterar sidan (senast online) 4: $recentonlinesql = mysql_query("UPDATE members SET recentonline=NOW() WHERE user='$_SESSION[sess_user]'") 5: or die(mysql_error()); 6: 7: // Vill köra UPDATE efter 1 minut på användaren 8: $regensql = mysql_query("UPDATE members SET health = health+5 WHERE health < 100 AND user = '{$_SESSION['sess_user']}' AND regentarget = recentonline + INTERVAL 1 MINUTE") or die(mysql_error()); 9:
|
Hoppas någon kan hjälpa  |
|
|
_________________ Älskar CSS. |
| Till toppen på sidan |
|
jeja2000
Medlem i: 631 dagar Från: Lyrestad
|
Skrivet: 2012-04-14 15:04
Ämne:
|
|
|
| Du kan ju i php kolla vad klockan är. Sedan när det gått en minut uppdatera databasen. och köra en loop på det. |
|
|
_________________ Programmering är som livet, det finns olika lösningar. Problem är utmaningar inte ett hinder :D |
| Till toppen på sidan |
|
Moses
Medlem i: 1732 dagar
|
Skrivet: 2012-04-14 16:02
Ämne:
|
|
|
| jeja2000 skrev: |
| Du kan ju i php kolla vad klockan är. Sedan när det gått en minut uppdatera databasen. och köra en loop på det. |
Hej. Tack för svar!
Jag är fortfarande lite lost, för när man "refreshar" uppdateras ju tiden. Måste jag jämföra två fält i tabellen?
Försökta i alla fall göra som du sa. Har du fler tips?
1: $in_minute = time() + 60; 2: $todate = date("Y-m-d H:m:s", $in_minute); 3: $timeq = mysql_query("SELECT recentonline FROM members WHERE user = '{$_SESSION['sess_user']}'") or die(mysql_error()); 4: $recentonline = mysql_result($timeq, 0); 5: 6: if($recentonline >= $todate) 7: { 8: $regensql = mysql_query("UPDATE members SET health = health+5 WHERE health < 100 AND user = '{$_SESSION['sess_user']}'") or die(mysql_error()); 9: }
|
Eller ja ser ju att det här kommer aldrig bli sant... Jag så så dålig när det gäller tider och date  |
|
|
_________________ Älskar CSS. |
| Till toppen på sidan |
|
|