| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
iankil
Medlem i: 434 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-04-11 19:05
Ämne: Skriva till över 100 filer
|
|
|
Hej, trevligt forum
Jag har letat efter svar men hittar inga och hoppas att något geni kan hjälpa mig med detta.
Jag har över 100 .txt filer som jag behöver skriva till. Jag skulle behöva en text i botten av varje fil och hoppas på ett script som kan lösa detta åt mig.
Något i stil med, öppna foldern, läs alla filer och lägg in texten "hej" i botten av varje .txt fil...
Kan detta göras?
/Janne |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Teodor
Medlem i: 1765 dagar Från: Rocksta' [sthlm]
|
Skrivet: 2012-04-11 19:55
Ämne:
|
|
|
Detta kan göras och är inte allt för svårt gjort.
Hur mycket erfarenhet av php har du?
Ta en titt på funktionerna:
glob - lista filer i en mapp
fopen - öppna och skriva till filer
Börja lite enkelt med att skriva ut en lista på filerna i mappen. Den kan du prova öppna och skriva till en av filerna.
När du fått båda de funktionerna att fungera så prova sätt ihop ditt lilla script och kör genom alla filerna.
OBS! Kom ihåg att ta backup på dina 100 filer om din funktion inte skulle göra som du vill =)
Lycka till! |
|
|
_________________ teodor.se |
| Till toppen på sidan |
|
iankil
Medlem i: 434 dagar
|
Skrivet: 2012-04-11 20:04
Ämne:
|
|
|
Tack för svaret, jag är mer webbdesigner än programmerare, men jag är hyfsat bra på php. Jag har aldrig skrivit till filer, så jag vill göra det rätt med engång. Jag hoppas att någon har ett exempel så att jag kan testa lite innan jag utför ändringen. Det är till en kund så jag är lite nervig
/Janne |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
azuraji
Medlem i: 864 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2012-04-13 13:21
Ämne:
|
|
|
Absolut, kan hjälpa dig. Använd funktionen glob() på en mapp för att få fram en lista med alla filer i den mappen. Innehåller den bara textfiler?
1: $list = glob('textfiler/*'); 2: 3: 4: foreach($list as $textfile) 5: file_put_contents($textfile, 'Hej', FILE_APPEND)
|
FILE_APPEND flaggan gör så att du lägger till text i slutet istället för att skriva över filens innehåll med 'Hej'.
Säg till om du behöver mer avancerad funktionalitet än så. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|