| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Gurgulon

Medlem i: 3494 dagar Från: Fellingsbro
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-04-03 12:12
Ämne: Hitta flera värden i samma tabell
|
|
|
Försöker att få ut hur många rader det finns i databasen med ett värde. Eller vet inte om rader är rätt ord här men så här är det.
Har en tabell som har år i sig, rec_date som kan vara kommaseparerad i sig som t,ex 2009,2012,2011,2012. När jag söker med COUNT och LIKE så får jag bara en träff medans jag vill ha 2 träffar på 2012.
1: $year = date('Y'); // 2012
2: $rows = mysql_query( "SELECT COUNT(rec_id) FROM " . $tbl_name . "_record_club_ind WHERE rec_date LIKE '%$year%' AND rec_ind_club = '1' ") or die(mysql_error());
3: $count = mysql_result( $rows, 0 );
|
Någon som vet något sätt att få ut 2 eller fler från en rad istället för en som man får nu?
/// Mattias |
|
|
_________________ [ g u r g u l o n ] says: there can be only one... of me. |
| Till toppen på sidan |
|
md2perpe

Medlem i: 3740 dagar Från: Hallonbergen, Kungsbodarna
|
Skrivet: 2012-04-03 22:08
Ämne:
|
|
|
| Du borde lägga årtalen som rader i en tabell i stället för att ha dem kommaseparerade i ett fält. |
|
|
_________________ 6 + sqrt(64) = 10 |
| Till toppen på sidan |
|
Gurgulon

|
Skrivet: 2012-04-04 07:28
Ämne:
|
|
|
| md2perpe skrev: |
| Du borde lägga årtalen som rader i en tabell i stället för att ha dem kommaseparerade i ett fält. |
Det är just det jag gått ifrån för att det blev så krångligt att få ihop alla olika rader när något skulle uppdateras, det var därför jag frågade om det fanns något sätt att söka inne i raderna efter flera värden och få ut dem. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
md2perpe

Medlem i: 3740 dagar Från: Hallonbergen, Kungsbodarna
|
Skrivet: 2012-04-04 07:57
Ämne:
|
|
|
Gör det i PHP.
Hämta ut listan, explodea på kommatecken, loopa genom arrayen och räkna antalet gånger det aktuella årtalet förekommer. |
|
|
_________________ 6 + sqrt(64) = 10 |
| Till toppen på sidan |
|
Gurgulon

|
Skrivet: 2012-04-04 09:31
Ämne:
|
|
|
| md2perpe skrev: |
Gör det i PHP.
Hämta ut listan, explodea på kommatecken, loopa genom arrayen och räkna antalet gånger det aktuella årtalet förekommer. |
Ok, så det finns inget att göra i mysql alltså, hade tänkt göra så med PHP om det inte funkade med mysql men trodde det fanns en smabbare väg genom att göra sökningen direkt i databasen. Men men...
Tar och kör substr_count istället på raden lägger ihop vad den kommer fram till. Tack ändå
/// Mattias |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|